• Glittersocka

Till föräldrar, hur gjorde ni med barnkammare?

Hej,
    Vi håller på planera för att göra iordning vårat kommande barns sovrum och är lite kluvna hur vi ska göra då vi inte har någon tidigare erfarenhet.

Vi har två alternativ (Gäller från när barnet inte sover inne hos oss längre)

1. Göra det lilla sovrummet till en klassisk barnkammare med spjälsäng, skötbord etc.

2. Göra det större gästrummet till barnkammare då det får plats en 120 säng där. 

Som jag förstår det så kan det vara skönt att dela upp nätterna och ha möjlighet att sova I ett annat rum och att vi lika gärna kan göra om gästrummet och ha allt där. Det kommer inte vara omöjligt ändå att sova i gästrummet om vi har en barnkammare men då är inte allt på samma plats. Eftersom vi ska tapetsera ganska snart så blir det lite omständigt att ändra sig efterhand. 

Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Till föräldrar, hur gjorde ni med barnkammare?
  • Anonym (Snuttis)

Vår unge (och han är inte unik) har behövt samsova för att sova över huvud taget. Gissningsvis kommer han inte vara trygg med att sova utan vuxen nära förrän han är några år. Han är snart ett år gammal och vi har fortfarande inte ens börjat fundera på att inreda ett eget rum åt honom. 

Så jag hade ordnat för barnet i gästrummet i så fall. Men köp på er saker efter behov. Vi hade köpt säng och lite allt möjligt innan bebis kom, mycket kom aldrig till användning. 

(Sen är mitt tips att ha skötbord i badrummet, nära till handfat. Bebisar är så jäkla äckliga ibland. 😂)

• Norrut

Hur ligger rummen i förhållande till ert sovrum? Tänker att det kan vara praktiskt att ta det som är närmast, helt enkelt.

Vi hade inget rum till vårt första barn, bara spjälsäng i vårt sovrum - en väldigt simpel och underskattad lösning när man bara har ett barn! Lätt och nära att ta upp bebisen för amning, och i ettårsåldern räckte det ofta att halvsovandes sträcka ut handen och klappa lite på det oroliga barnet, så kunde både man själv och barnet somna om utan att någonsin behöva lämna sängen - ingen hann riktigt vakna till. (Första månaderna hade vi babynest direkt i vuxensängen istället för spjälsäng eftersom barnet blev lugnare så + ännu lättare att ta upp och lägga ner vid amning.)

Andra barnet hade vi faktiskt något liknande er gästrumslösning - stor säng och spjälsäng i ett annat rum (med babynest i början som med första). Det var himla chill, men pajade lite av intimiteten mellan oss föräldrar då det var lite FÖR lätt att lägga sig i olika sängar varje natt och missa allt gos och "kuddsnack" (vet inte om alla par funkar så men vi har alltid haft de bästa och viktigaste samtalen i sängen). Vi märkte inte riktigt effekten av det förrän två år senare när vi skulle flytta tillbaka in i samma säng på heltid och upptäckte att vi var heeelt ur sync på alla sätt och vis. Så varning för det, med andra ord.

• Anonym (Lena)

Vi hade inget barnrum förrän äldsta var fyra och yngsta ett.  De lekte i vardagsrummet och hela familjen sov i samma rum. När en förälder behövde sova ostörd sov den i gästrummet. Sen flyttade vi och i samband med det fick barnen ett rum (och lite senare varsitt). 

Mitt råd med prylar till barn är generellt att inte köpa/fixa i förväg. Vänta istället och se efter hand vilken lösning som passar just er familj. 

• Anonym (Py)

Vi gjorde barnrummet till gästrum med ordentlig säng. Under första året smög en av oss upp varje natt med barnet när hon vaknade framåt småtimmarna, och så la vi oss i gästsängen och somnade om. Guld värt, då en av oss fick sova ostört och den andre fick sova hyggligt i skön säng.

Rent barnrum blev det inte förrän hon var två år och önskade ett eget rum.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Py) skrev 2025-11-19 22:04:30 följande:

Rent barnrum blev det inte förrän hon var två år och önskade ett eget rum.

Precis detta jag menade i mitt tidigare inlägg. Invänta och se vad som händer. Minns när mina barn fick varsitt eget rum. Det var den yngsta som ville ha eget. Den tre år äldre var fortfarande nöjd med att dela. Man vet aldrig hur det blir. :) 
  • Glittersocka

Tack för alla svar, 
    vi är ju färska på detta så det är väldigt intressant att höra hur det sett ut för andra denna tid. 

vi får nog vara öppna för att det blir som det blir helt enkelt. jag ser dock orimligt mycket fram emot att göra iordning ett barnrum till vår lilla tjej så de kanske mer får utgöra förvaring av alla barnprylar. så får gästrummet vara en tillflykt om man behöver få lite sömn. älskar inte tanken på att sova isär under en långtid men sömnbristen får nog vara styrande.

skötbord har vi badrummet men kanske gör en provisorisk station inne i vårt sovrum. alla rum inklusive badrum ligger nära varandra.

Det är så svårt att veta vad man ska inhandla i förväg och vad som kan vänta. 

var det något ni köpt som ni verkligen inte hade användning för?

• Anonym (TT)

Vi samsov i sisådär 11 år haha! 

Som baby fanns det inte på kartan för honom att sova själv, utan det var bredvid mig hundra procent av tiden. En spjälsäng blev ett onödigt köp, men vi hade en bredvid vår säng i vårt sovrum.

När han blev större började jag natta honom i hans eget rum och då var det skönt med en vanlig stor säng så att jag kunde ligga där och halvslumra tills han hade somnat eller läsa en saga. 

Om jag skulle ha barn idag skulle jag skaffa en stor och bred säng där alla barnen kunde sova med mig och pappan. Så har min systerson gjort och det ser så mysigt ut. Även om barnen somnar i sina egna sängar kommer de ofta springande efter ett tag och då vill man ha tillräckligt med yta. 

• Jemp

Hade haft skötbordet i badrummet. Det är jätteskönt med säng även vuxen kan ligga i så det hade jag prioriterat. Under spjälsängs-åldern har mina bott i vårt sovrum och mest samsovit.

ang övriga avvägningar har vi också sett till närheten mellan rummen, framförallt att det ska vara på samma våning första 5 åren eller så.

• Jemp

Största vinsten med eget rum första åren har varit att ha förvaring för saker. Vi hade inget färdigt vid födseln dock. 

• Anonym (Lena)
    Glittersocka skrev 2025-11-20 09:47:30 följande:

var det något ni köpt som ni verkligen inte hade användning för?

Till första barnet: spjälsäng och liggbarnvagn. Men de användes till lillasyster sen. 
Svar på tråden Till föräldrar, hur gjorde ni med barnkammare?