Anonym (Em) skrev 2025-11-19 19:14:15 följande:
Jag skulle säga till mitt barn att jag fått ett mejl från läraren och fråga barnet om vad som hänt på skolan och låta mitt barn lämna sin version först, sen låter jag barnet bemöta lärarens uppgifter ifall mitt barn har en helt annan version.
På mejlet svarar jag att jag har pratat med mitt barn och vad som framkommit. Jag undrar även över hur skolan kommer jobba framöver och vilka åtgärder som kommer vidtas.
Ja, det är viktigt att höra barnets version!
Absolut. En del barn är lättretliga och då kan en grupp andra barn roa sig med att reta upp det barnet för att det får så roliga utbrott. Som en förströelse när de är uttråkade.
En del barn blir retade av andra, men ger sig också själva på barn som är svagare än de själva. Döe finns det en dubbel roll.
En del barn utelämnar delar av vad som hänt när föräldern frågar vad som hände i skolan. De vill inte göra föräldern besviken.
Det är därför bra med ett möte med lärare/fritidspedagoger för att få veta vad de har sett. Hur barnet rent allmänt har det socialt i skolan.
Sedan behöver man så klart prata med barnet om att man inte får ge sig på andra barn fysiskt, inte slå andra barn. Att det är bättre att gå till någon vuxen och berätta om något annat barn gör något dumt.
Jag har tidigare haft som råd att barnet inte ska slå tillbaka om någon slår det, utan säga till de vuxna. Men blir barnet upprepat slaget av ett annat barn, så har skolan inte klarat att förhindra våld. Då tycker jag att man inte ska förbjuda barn att försvara sig fysiskt.
Alltså, man få aldrig gå på någon och börja slå, Börjar någon slå en själv så ska man alltid säga till vuxna. Men om det andra barnet fortsätter att slå barnet så får det slå tillbaka.
Jag är medveten om att barn kan använda den här regeln felaktigt för att rättfärdiga att de har gått på andra barn, men om man skuldbelägger barnet för att det försvarar sig, när det upprepat har blivit angripen, så är det inte bra. Då börjar det misstro dig.