• Anonym (Bamse)

Personlig utveckling

Någon som har tips kring hur man kan förbättra/utveckla sin person utan att anlita privat kurator/coach? Jag har inte den ekonomin.

Har problem med självupptagenhet/är egocentrisk, inte så jag är narcissist, hoppad jag, men människor blir ledsna av hur jag beter mig och det känns såklart inte bra för någon av oss... 

• Svar på tråden Personlig utveckling
  • Anonym (Fel)

Fel fråga egentligen att ställa på FL. Här vill inte folk utvecklas. Coacher brukar bara folk som är i karriären kunna få tillgång till, som givetvis har pengar att betala för det. Annars får du söka dig till öppetpsyk. En psykolog/ behandlare kan ge dig verktyg att arbeta med det du anser vara problem hos dig själv.

• Jimmy75

Ett annat alternativ är att lägga tid på att kolla runt på nätet - kolla olika material i ämnet på YouTube, poddar, etc. Finns mycket att hitta och eftersom det är så väldigt viktigt med en good match för att en samtalskontakt ska vara givande så är det inte så dumt att det finns en del att kika på på internet, jämfört med att hitta en riktigj coach/terapeut.

• Anonym (Abc)

Förkovra dig i böcker eller ljudböcker med självhjälpsprofil. I en enda Bok får du kanske inte ut så mycket men när du läst 100 så kanske din egen metod börjar ta form.

Sen kan du låta allt du säger passera ett filter.
    Fråga om de ord du säger till folk är antingen goda, sanna eller nödvändiga. Får du nej på nåt så låter du bli att säga det.

• Jimmy75
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-21 05:17:55 följande:

Förkovra dig i böcker eller ljudböcker med självhjälpsprofil. I en enda Bok får du kanske inte ut så mycket men när du läst 100 så kanske din egen metod börjar ta form.

Sen kan du låta allt du säger passera ett filter.
    Fråga om de ord du säger till folk är antingen goda, sanna eller nödvändiga. Får du nej på nåt så låter du bli att säga det.

Väldigt användbara tips. Största utmaningen med det är att det kräver tid och tålamod men det gör all personlig utveckling. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Bamse) skrev 2025-11-20 22:09:25 följande:
    Personlig utveckling

Någon som har tips kring hur man kan förbättra/utveckla sin person utan att anlita privat kurator/coach? Jag har inte den ekonomin.

Har problem med självupptagenhet/är egocentrisk, inte så jag är narcissist, hoppad jag, men människor blir ledsna av hur jag beter mig och det känns såklart inte bra för någon av oss... 

Testa att volentärarbete, t ex med läxhjälp eller hemlösa
    Ställ upp som barn/ungdomsledare

Genom att möta och hjälp andra som är i en helt annan situation kan man lära sig mycket om sig själv
  • Anonym (Bamse)

Tack så mycket för svaren. Jag har läst runt på internet men faktiskt inte kollat upp youtube och poddar. Det finns en uppsjö av självhjälpsböcker men de har så olika profil, tänker ni att det bara är att hugga i? 

Är faktiskt redan ledare i ungdomsidrott på två håll plus har lång erfarenhet av annat ideellt arbete. Men det är uppdrag jag gillar, kan väl inte ärligt påstå att jag "gör det för någon annan" även om min insats gynnar någon annan.

Jag tror inte mina problem heller märks av i dessa miljöer, utan det är nog mer i vardagen, i mina nära och djupare relationer. Uppstår det en pressad situation kör jag över och är dessutom otrevlig när jag gör det. 
    Just där och då är det så svårt att hejda det hela, utan det är först efteråt som jag ser mitt eget beteende. Och då är det såklart för sent. 
    Jag har börjat skriva ner en kort reflektion när det händer för att försöka se mönster och lösningar. Typ vad hände, hur kändes det, vad hade fungerat bättre. Men jag behöver verkligen hitta något som jag kan jobba med i förebyggande syfte också. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bamse) skrev 2025-11-21 14:33:10 följande:

Tack så mycket för svaren. Jag har läst runt på internet men faktiskt inte kollat upp youtube och poddar. Det finns en uppsjö av självhjälpsböcker men de har så olika profil, tänker ni att det bara är att hugga i? 

Är faktiskt redan ledare i ungdomsidrott på två håll plus har lång erfarenhet av annat ideellt arbete. Men det är uppdrag jag gillar, kan väl inte ärligt påstå att jag "gör det för någon annan" även om min insats gynnar någon annan.

Jag tror inte mina problem heller märks av i dessa miljöer, utan det är nog mer i vardagen, i mina nära och djupare relationer. Uppstår det en pressad situation kör jag över och är dessutom otrevlig när jag gör det. 
    Just där och då är det så svårt att hejda det hela, utan det är först efteråt som jag ser mitt eget beteende. Och då är det såklart för sent. 
    Jag har börjat skriva ner en kort reflektion när det händer för att försöka se mönster och lösningar. Typ vad hände, hur kändes det, vad hade fungerat bättre. Men jag behöver verkligen hitta något som jag kan jobba med i förebyggande syfte också. 
    Ja ta det som tilltalar dig. Har du någon bokapp?
    Annars kan du nog ladda hem någon för att se vad som finns. På BookBeat scrollar du under personlig utveckling.
  • Anonym (Bamse)
    Anonym (Abc) skrev 2025-11-21 16:41:00 följande:
    Ja ta det som tilltalar dig. Har du någon bokapp?
    Annars kan du nog ladda hem någon för att se vad som finns. På BookBeat scrollar du under personlig utveckling.
    Bara spotify, som nu också har ljudböcker, men det hindrar mig inte från att prova på någon annan om det skulle behövas.

Men det fanns ganska mycket inom självhjälp där, första boken som kom upp var "snällast vinner", den tar vi kände jag🙂
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Bamse) skrev 2025-11-22 23:03:30 följande:
    Bara spotify, som nu också har ljudböcker, men det hindrar mig inte från att prova på någon annan om det skulle behövas.

Men det fanns ganska mycket inom självhjälp där, första boken som kom upp var "snällast vinner", den tar vi kände jag🙂
    Det blir nog bra. Den boken är helt ok!
  • Anonym (C)

Det är något liknande man gör i KBT när msn ska analysera en situation som inte fungerade så bra som man vill.

Första steget är att kolla vilken egen form man vsr i. Hade man fått för lite sömn, skippat att äta eller dticka eller var uppjagad över ngt annat t..ex.? Är detta något man bör kunna förebygga i framtiden?

Nästa steg är själva situatlonen, hur var den och hur reagerade jag? 

Nu är det noga att registrera de känslor och kroppsliga upplevelser som jag upplevde. Om pulsen gick upp, jag kände mog yr, eller om jag kände mig spänd eller varm t.ex. Sedan alla känslor. En del känslor kan till och mef vara motstridiga (gå emot varandra). Ilska, rädsla, överrgivenhet, hat, avundsjuka, förakt, överlägsenhet osv.

Inga känslor är förbjudna (därför att man behöver inte agera ut alla känslor, om det är olämpligt, men man behöver erkänna att man har dem, det ökar självkännedomen). Vi är alltså inga änglar, allt möjligt kan dyka upp. Även sådant vi inte tycker om hos oss själva. Att vi inte ser eller erkänner dem är våra blinda punkter.

Sedan behöver man fundera på vilka tankarna mam fick i stunden.. Vilka tankar dök upp spontant och vilka slutsatser drog jag direkt i situationen?  Kan du se om någon särskild slutsats i sig triggade yttermigare någon känsla i stunden? Ibland är det svårt att avgöra i efterhand.

Nästa steg i analysen är vilka reaktioner och handlingar som du sedan hade. Vad sa du och vad gjorde du? Eller inte sa/gjorde.du?

Vilket blev resultatet av vad du sa/gjorde?
    På kort sikt och på lång sokt. Viktigt att skilja på det. 

Om du inte är nöjd med resultatet av ditt agerande så behöver du fundera på andra sätt som du kunde agerat på, som hade varit bättre på lång och kort sikt. 

Sedan gör man denna genomgång för en rad situationer som kännts problematiska.

Någon gång har man interaltioner med en person som har bestämt sig för att bara remt ut sagt jävlas med en. Då kanske man kommer fram till att.man inte kunnat gjort på så mycket annat sätt, det hade blivit en dålig sitiation ändå. Men då var man i alla fall gjort den analysen.

Ser man att man har vissa mönster och benägenheter att agera mot andra på olämpliga sätt, så kan man fundera på sina mönster och försöka förändra dem. 

Att förändra mönster kan vara svårt, det kan kännas fel och konstigt att göra på nya sätt. Men förstår man att det kommer att förbättra ens liv och relationer, så är det värt att försöka. 

Nyckeln är att se sina mönster och agera annorlunda. Trots att känslorna kan vilja motarbeta det nya. Inga känslor eller spomtana tankar är förbjudna, men du behöver inse att du inte måste agera på dem och säga/göra saker så att följderna blir dåliga.
  • Anonym (Fel)

De flesta självhjälpsböcker går väl ut på att man ska prioritera sig själv och göra sitt liv till det liv man vill leva, förverkliga sina drömmar m.m., så det blir nog svårt att hitta en sådan bok som förespråkar anti-egoism och att tänka mer på andra, om du nu vill göra upp med den narcissism du upplever att du har.
  • Anonym (AI is your friend)

Använd chatGPT så får du konkreta råd utifrån dina egna problem och situationer där du inte tycker att du fungerar. Det är många som gör det och tycker att de får bättre hjälp än av samtalsterapi eftersom man kan vara 100% ärlig från start.

ChatGPT har läst alla de där böckerna och kan på en sekund berätta för dig vilka olika sätt som finns att hantera ditt problem på och vad som brukar ses som effektivt, utan att du ens loggar in. GPT är också som en lite peppig coach, och du kan själv berätta för den med vilken ton den ska svara dig, så att den passar med hur du är- allvarlig, skojig, tuff, professorsaktig...

Men att ha ett konto och vara inloggad ger bättre tjänster.

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2025-11-23 09:02:08 följande:
    Det är något liknande man gör i KBT när msn ska analysera en situation som inte fungerade så bra som man vill.

Första steget är att kolla vilken egen form man vsr i. Hade man fått för lite sömn, skippat att äta eller dticka eller var uppjagad över ngt annat t..ex.? Är detta något man bör kunna förebygga i framtiden?

Nästa steg är själva situatlonen, hur var den och hur reagerade jag? 

Nu är det noga att registrera de känslor och kroppsliga upplevelser som jag upplevde. Om pulsen gick upp, jag kände mog yr, eller om jag kände mig spänd eller varm t.ex. Sedan alla känslor. En del känslor kan till och mef vara motstridiga (gå emot varandra). Ilska, rädsla, överrgivenhet, hat, avundsjuka, förakt, överlägsenhet osv.

Inga känslor är förbjudna (därför att man behöver inte agera ut alla känslor, om det är olämpligt, men man behöver erkänna att man har dem, det ökar självkännedomen). Vi är alltså inga änglar, allt möjligt kan dyka upp. Även sådant vi inte tycker om hos oss själva. Att vi inte ser eller erkänner dem är våra blinda punkter.

Sedan behöver man fundera på vilka tankarna mam fick i stunden.. Vilka tankar dök upp spontant och vilka slutsatser drog jag direkt i situationen?  Kan du se om någon särskild slutsats i sig triggade yttermigare någon känsla i stunden? Ibland är det svårt att avgöra i efterhand.

Nästa steg i analysen är vilka reaktioner och handlingar som du sedan hade. Vad sa du och vad gjorde du? Eller inte sa/gjorde.du?

Vilket blev resultatet av vad du sa/gjorde?
    På kort sikt och på lång sokt. Viktigt att skilja på det. 

Om du inte är nöjd med resultatet av ditt agerande så behöver du fundera på andra sätt som du kunde agerat på, som hade varit bättre på lång och kort sikt. 

Sedan gör man denna genomgång för en rad situationer som kännts problematiska.

Någon gång har man interaltioner med en person som har bestämt sig för att bara remt ut sagt jävlas med en. Då kanske man kommer fram till att.man inte kunnat gjort på så mycket annat sätt, det hade blivit en dålig sitiation ändå. Men då var man i alla fall gjort den analysen.

Ser man att man har vissa mönster och benägenheter att agera mot andra på olämpliga sätt, så kan man fundera på sina mönster och försöka förändra dem. 

Att förändra mönster kan vara svårt, det kan kännas fel och konstigt att göra på nya sätt. Men förstår man att det kommer att förbättra ens liv och relationer, så är det värt att försöka. 

Nyckeln är att se sina mönster och agera annorlunda. Trots att känslorna kan vilja motarbeta det nya. Inga känslor eller spomtana tankar är förbjudna, men du behöver inse att du inte måste agera på dem och säga/göra saker så att följderna blir dåliga.
    ChatGPT kan nog sammanfatta de vanligaste råden som gäller de problem som personen har. Men alla självhjälpsböcker stöder sig inte på forskning. Det gör KBT.
    Dessutom är råden ändå inte personliga. 

Som tillägg till det som står citerat i det här inlägget,-så kan man fundera på om det är någon känsla som man har extra svårt att hantera. Att det ofta blir fel när den känslan väcks av att något händer.

Ibland kan vi gissa vad det var som vi upplevt i livet som gör att vi har svårt att känna fullt ut och hantera den känslan, men det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att vi tillåter den att finnas och sedsn gå över. Att vi inte desperat agerar på den på ett sätt som gör att vi gör något oklokt i stunden. Det är naturligtvis lättare sagt än gjort, så det är bara att träna sig. 
  • Ikaros12

Försök att få struktur på det så att det inte blir för övermäktig. Skriv upp förändringar du stöter på, som du tror på och skulle vilja testa. Se till så att du har en lista med många punkter. När du tycker att du har en bild av vilka förändringar du skulle vilja göra, så är det dags att börja arbeta med dig själv. Ta då och testa en förändring åt gången. Du kommer garanterat att falla tillbaka i gamla mönster, men du kommer samtidigt märka skillnader i ditt eget mående och hur andra möter dig. Personer som du redan har lite skadad relation behöver tid på sig att känna trygghet i duna förändringar. Testa att även prata med dem om din resa. Du kommer snart märka att du absolut kommer bli mer omtyckt, men framförallt kommer du att må bättre. Ta ett steg i taget, din hjärna behöver tid på sig att förändras. Kul, och lycka till!

• Ikaros12

I och med att du just arbetar med någon liten förändring åt gången, så kommer din hjärna lära sig att se världen, dig själv och andra på ett annat sätt. Du kommer långsamt förändras och på flera sätt än det du arbetar med. Försöker du med långa olika förändringar samtidigt är det mycket större risk att du misslyckas och självförtroendet minskar. Gör du det är det inte heller någon risk att du tappar bort dig själv, men att du blir en bättre version av den du är.

• Anonym (Isabella)

Kan det hjälpa att skriva dagbok? Alltså lite strukturerat utifrån det du vill uppnå. Typ:
    Något som jag är stolt över hur jag hanterade det idag:
    Varför jag gjorde det bra:
    Något jag inte hanterade/gjorde bra idag:
    Varför det inte blev bra:
    Hur jag borde ha gjort:
    Hur jag ska se till att en liknande situation blir bra nästa gång:

• KimLinnefeldt

Läs böcker, och försök medvetet använda dig av råden i boken. Själv lärde jag mig mindfulness (medveten närvaro) via en bok med medföljande meditations-CD.

Ta kontakt med familjerådgivningen, det är gratis eller väldigt billigt. Då bör det kanske helst handla om relationsproblem, men man kan mycket väl gå ensam.

• Anonym (C)

Det är väl bara om man har barn som man få hjälp av Familjerådgivningen?

• KimLinnefeldt
    Anonym (C) skrev 2025-11-24 16:10:09 följande:

Det är väl bara om man har barn som man få hjälp av Familjerådgivningen?

Nej, åtminstone i min kommun kan man gå ensam. Men det bör förstås handla om relationsproblem.

I en del par vägrar den ena parten att gå till en parterapeut. Då kan det vara givande för den mer öppna parten att få lätta sitt hjärta och få några råd.

Jag fick betala 250 kronor för en termin. Hos en privat terapeut kan det kosta 1.500 kr i timmen.
Svar på tråden Personlig utveckling