Anonym (Bamse) skrev 2025-11-21 14:33:10 följande:
Tack så mycket för svaren. Jag har läst runt på internet men faktiskt inte kollat upp youtube och poddar. Det finns en uppsjö av självhjälpsböcker men de har så olika profil, tänker ni att det bara är att hugga i?
Är faktiskt redan ledare i ungdomsidrott på två håll plus har lång erfarenhet av annat ideellt arbete. Men det är uppdrag jag gillar, kan väl inte ärligt påstå att jag "gör det för någon annan" även om min insats gynnar någon annan.
Jag tror inte mina problem heller märks av i dessa miljöer, utan det är nog mer i vardagen, i mina nära och djupare relationer. Uppstår det en pressad situation kör jag över och är dessutom otrevlig när jag gör det.
Just där och då är det så svårt att hejda det hela, utan det är först efteråt som jag ser mitt eget beteende. Och då är det såklart för sent.
Jag har börjat skriva ner en kort reflektion när det händer för att försöka se mönster och lösningar. Typ vad hände, hur kändes det, vad hade fungerat bättre. Men jag behöver verkligen hitta något som jag kan jobba med i förebyggande syfte också.
Det är något liknande man gör i KBT när msn ska analysera en situation som inte fungerade så bra som man vill.
Första steget är att kolla vilken egen form man vsr i. Hade man fått för lite sömn, skippat att äta eller dticka eller var uppjagad över ngt annat t..ex.? Är detta något man bör kunna förebygga i framtiden?
Nästa steg är själva situatlonen, hur var den och hur reagerade jag?
Nu är det noga att registrera de känslor och kroppsliga upplevelser som jag upplevde. Om pulsen gick upp, jag kände mog yr, eller om jag kände mig spänd eller varm t.ex. Sedan alla känslor. En del känslor kan till och mef vara motstridiga (gå emot varandra). Ilska, rädsla, överrgivenhet, hat, avundsjuka, förakt, överlägsenhet osv.
Inga känslor är förbjudna (därför att man behöver inte agera ut alla känslor, om det är olämpligt, men man behöver erkänna att man har dem, det ökar självkännedomen). Vi är alltså inga änglar, allt möjligt kan dyka upp. Även sådant vi inte tycker om hos oss själva. Att vi inte ser eller erkänner dem är våra blinda punkter.
Sedan behöver man fundera på vilka tankarna mam fick i stunden.. Vilka tankar dök upp spontant och vilka slutsatser drog jag direkt i situationen? Kan du se om någon särskild slutsats i sig triggade yttermigare någon känsla i stunden? Ibland är det svårt att avgöra i efterhand.
Nästa steg i analysen är vilka reaktioner och handlingar som du sedan hade. Vad sa du och vad gjorde du? Eller inte sa/gjorde.du?
Vilket blev resultatet av vad du sa/gjorde?
På kort sikt och på lång sokt. Viktigt att skilja på det.
Om du inte är nöjd med resultatet av ditt agerande så behöver du fundera på andra sätt som du kunde agerat på, som hade varit bättre på lång och kort sikt.
Sedan gör man denna genomgång för en rad situationer som kännts problematiska.
Någon gång har man interaltioner med en person som har bestämt sig för att bara remt ut sagt jävlas med en. Då kanske man kommer fram till att.man inte kunnat gjort på så mycket annat sätt, det hade blivit en dålig sitiation ändå. Men då var man i alla fall gjort den analysen.
Ser man att man har vissa mönster och benägenheter att agera mot andra på olämpliga sätt, så kan man fundera på sina mönster och försöka förändra dem.
Att förändra mönster kan vara svårt, det kan kännas fel och konstigt att göra på nya sätt. Men förstår man att det kommer att förbättra ens liv och relationer, så är det värt att försöka.
Nyckeln är att se sina mönster och agera annorlunda. Trots att känslorna kan vilja motarbeta det nya. Inga känslor eller spomtana tankar är förbjudna, men du behöver inse att du inte måste agera på dem och säga/göra saker så att följderna blir dåliga.