• Tom Araya

"Experter" i media

Media använder sig ofta av sk "experter" när det skrivs artiklar eller i samtal när det på tv och radio talas om olika ämnen. En del av dessa får också förläsningsjobb som "experter".

Men vad grundar sig deras angivna expertis på?
    Det kan vara av intresse och värt att granska.

Är vissa av dem mer av aktivister med begränsad utbildning i ämnet?

Är det snarare p.g.a. sin aktivism som ideologiskt överensstämmer med de media de medverkar i som ger dem en massa utrymme i media?

Ett exempel jag tar upp är Nina Rung, som förekommer flitigt i media som exempelvis kriminolog, genusvetare och barnrättsexpert.
    Nina Rungs akademiska luftslott - Kvartal

Men en granskning av Rungs meriter visar att hon har läst ett antal 15-poängskurser på universitet och högskola samt en halv termin av en magisterexamenskurs i kriminologi, som också motsvarar 15 högskolepoäng.

Ett annat exempel är influencern Gwyneth Paltrow på hälsoområdet.

Men blir vi inte lite vilseledda av media när aktivister får uttala sig i rollen som "expert", "sakkunnig", "forskare", "projektledare" o.dyl" utan några särskilda meriter på området?

Känner du till flera liknande exempel?
    Berätta!

• Svar på tråden "Experter" i media
  • Postman
    Tukt skrev 2025-11-24 20:33:20 följande:
    Så du tror hellre än du vet?
    Den mest tillförlitliga är GMMP som jag angav till. Nu är det riktigt att de siffrorna är några år, (2020) eftersom rapporten bara görs var femte år.
    Den senaste rapporten är från 2023, Fanzingo, och den anger att det 86 procent vita män som dominerar i media.
    Det kan ha hänt saker på två år, men även du måste väl se vart det lutar åt?

Njae riktigt så läser inte jag det. Av de 3000 som hade fått uttala sig i media var 60% män och av dessa 60 så var det 86% vita män. Det stod heller inget om att 86% vita män dominerar media vad jag kunde se. Sen vet jag inte precis om de som gjorde undersökningen är så opartiska. Fick lite känslan att det var som att be SD göra en undersökning om invandrare. Gör de en undersökning idag tror jag det kommer vara helt andra siffror. 

• Postman
    Postman skrev 2025-11-25 15:40:35 följande:

Njae riktigt så läser inte jag det. Av de 3000 som hade fått uttala sig i media var 60% män och av dessa 60 så var det 86% vita män. Det stod heller inget om att 86% vita män dominerar media vad jag kunde se. Sen vet jag inte precis om de som gjorde undersökningen är så opartiska. Fick lite känslan att det var som att be SD göra en undersökning om invandrare. Gör de en undersökning idag tror jag det kommer vara helt andra siffror. 

86% var fel antagande av mig, läste man längre ned i rapporten så var det tydligare, 86% var vita (både män/kvinnor inräknat) som fick uttala sig. 
  • Anonym (Helträtt)
    ClumsySmurf skrev 2025-11-25 14:33:37 följande:
    Anonym (Helträtt) skrev 2025-11-24 16:53:16 följande:

Allting kan kokas ner till: Du har något emot Nina Rung för att hon är feminist och engagerad i samhällsdebatten.

Sen slängde du in Gwyneth Paltrow för att få det att se mer "neutralt" ut?

Nornalt krävs det flera års erfarenhet för att bli expert på något men jag antar att man automatiskt blir expert när man läst genus"vetenskap" eftersom den pseudovetenskapen har redan svar på nästan allt och så länge man förhåller inom de feministiska teorierna så vet jag inte om man lärt sej något nytt efter 10-15 års erfarenhet.

Normalt vet man sällan på förhand vad en expert tycker, eftersom man saknar kunskaperna och erfarenheten experten har men Nina Rung är genusvetare, vet man ungefär vad de feministiska teorierna säger vet man ungefär var vad hon tycker i olika frågor 

jag förstår inte vad som är berikande och nytänkande med det "kvinnliga perspektivet" när det bara är vanligt genusflum som inte skiljer sej från manliga genusvetare.

Jag har inget emot Nina Rung för att hon är feminist men hon råkar vara för den feminism jag är emot
    Genusforskning är långt ifrån något "flum"., det innefattar flera kunskapsområden som sociologi,  historia, ekonomi och arbetsliv, psykologi och identitet, biologi och medicin, filosofi och etik m.m. Det handlar om att utjämna skillnadena mellan könen och erkännandet av att det finns fler än två kön. Sätt dig in i vad det handlar om innan du dömer.
  • Anonym (Bor inte i Haparanda)
    Anonym (Helträtt) skrev 2025-11-25 15:57:22 följande:
    Genusforskning är långt ifrån något "flum"., det innefattar flera kunskapsområden som sociologi,  historia, ekonomi och arbetsliv, psykologi och identitet, biologi och medicin, filosofi och etik m.m. Det handlar om att utjämna skillnadena mellan könen och erkännandet av att det finns fler än två kön. Sätt dig in i vad det handlar om innan du dömer.
    De andra ämnena du räknade upp är ju också flum.
  • Tukt
    Postman skrev 2025-11-25 15:40:35 följande:

Du hade två utredningar som pekade i samma riktning och det räcker inte för dig?
  • Anonym (P)
    Tukt skrev 2025-11-25 16:29:32 följande:
    Du hade två utredningar som pekade i samma riktning och det räcker inte för dig?
    Han vill inte att det ska vara sant. Då raseras hans bild om hur kvinnor tar över i samhället. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Helträtt) skrev 2025-11-25 15:57:22 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-11-25 14:33:37 följande:
    Nornalt krävs det flera års erfarenhet för att bli expert på något men jag antar att man automatiskt blir expert när man läst genus"vetenskap" eftersom den pseudovetenskapen har redan svar på nästan allt och så länge man förhåller inom de feministiska teorierna så vet jag inte om man lärt sej något nytt efter 10-15 års erfarenhet.

Normalt vet man sällan på förhand vad en expert tycker, eftersom man saknar kunskaperna och erfarenheten experten har men Nina Rung är genusvetare, vet man ungefär vad de feministiska teorierna säger vet man ungefär var vad hon tycker i olika frågor 

jag förstår inte vad som är berikande och nytänkande med det "kvinnliga perspektivet" när det bara är vanligt genusflum som inte skiljer sej från manliga genusvetare.

Jag har inget emot Nina Rung för att hon är feminist men hon råkar vara för den feminism jag är emot
    ja, genusforskning innefattar flera kunskapsområden och genusforskare kan naturligtvis mer än alla experter som saknar feministiskt genusperspektiv inom samtliga kunskapsområden så Nina Rung blev mycket mer expert än GW Persson redan när hon satt vid skolbänken och läste genusvetenskap, å andra sidan så   räcker der ju med att läsa några timmar genusvetenskap för att bli nästan lika expert som Nina Rung trots att hon har flera års erfarenhet, eftersom feministiska teorier har alla svaren.

Du får gärna förklara hur de feminister som köpt den pseudovetenskapliga förnekelsen av en biologisk verklighet ska kunna utjämna skillnadena mellan könen när de inte kan förklara vad kön är utan cirkel definition eller stereotyper?
    Hur förklarar de blommor och bin för sina barn?

Blir det inte krångligt att förebygga att individer som identifierar sej som män utövar våld mot individer som identifierar sej som kvinnor och ickebinära om våldsamma män börjar identifiera sej som kvinnor och ickebinära?
  • Anonym (Helträtt)
    Anonym (Bor inte i Haparanda) skrev 2025-11-25 16:14:48 följande:
    De andra ämnena du räknade upp är ju också flum.
    Säg det till alla som studerar dessa ämnen, eller forskar inom dem, ska du få se vad du får för svar. :)
  • Postman
    Tukt skrev 2025-11-25 16:29:32 följande:
    Nej det räcker inte, det vi möjligen kan konstatera är att det numera är jämställt i antalet som får uttala sig i media. 
  • Tukt
    Postman skrev 2025-11-25 20:19:15 följande:
    Nej det räcker inte, det vi möjligen kan konstatera är att det numera är jämställt i antalet som får uttala sig i media. 
    Nej, "vi" kan inte konstatera det. Du tycker det "känns" så, jag lutar mig mot fakta. Och med det har "vi" väl nästan klarat av den här diskussionen...
  • Postman
    Tukt skrev 2025-11-25 20:27:49 följande:
    Nej, "vi" kan inte konstatera det. Du tycker det "känns" så, jag lutar mig mot fakta. Och med det har "vi" väl nästan klarat av den här diskussionen...
    Njae det är väl vi. Vi läser väl samma fakta eller hur tänker du nu. Faktan du gav mig visar att det är jämställt. 60% män och 40% kvinnor får uttala sig enligt undersökningen. Definitionen för när en grupp räknas som jämställt är 60/40 även om man siktar mot en fördelning 50/50. 
  • Postman
    Tukt skrev 2025-11-25 20:27:49 följande:
    Dessutom läste du fel i din fakta när du fick för dig att 86% vita män dominerade media. Fake news. 
Svar på tråden "Experter" i media