• Anonym (Nocurling)

Ni som reagerar starkt när ni tycker att andra inte är snälla mot sina barn, är ni så snälla mot era egna?

Jag har sett bl.a. här på forumet att vissa reagerar starkt när de tycker att föräldrar inte är snälla mot sina barn, fast det kanske ofta bara handlar om att sätta gränser för barnen, eller få egentid. Men är ni själva så snälla mot era barn alla gånger. Låter ni barnen göra i stort sett vad de vill, höjer aldrig rösten mot dem var de än gör och tycker att förädrar ständigt ska vara närvarande och nästan aldrig ha egentid?

• Svar på tråden Ni som reagerar starkt när ni tycker att andra inte är snälla mot sina barn, är ni så snälla mot era egna?
  • Anonym (Mamma till 3)

Jag är snäll som mamma.
    Det innebär inte att barnen får höra som de vill, de har tydliga gränser.
    De vet att de är älskade och de kommer alltid först .
    Respekt ger respekt.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-21 12:19:47 följande:
    Ni som reagerar starkt när ni tycker att andra inte är snälla mot sina barn, är ni så snälla mot era egna?

Jag har sett bl.a. här på forumet att vissa reagerar starkt när de tycker att föräldrar inte är snälla mot sina barn, fast det kanske ofta bara handlar om att sätta gränser för barnen, eller få egentid. Men är ni själva så snälla mot era barn alla gånger. Låter ni barnen göra i stort sett vad de vill, höjer aldrig rösten mot dem var de än gör och tycker att förädrar ständigt ska vara närvarande och nästan aldrig ha egentid?

Tycker du blandar ihop lite olika saker. Självklart ska man vara snäll mot sina barn. Men det är inte samma sak som att låta barnen göra vad de vill eller få vad de vill. Självklart kan en snäll förälder också sätta gränser. 

Själv reagerar jag på föräldrar som straffar sina barn, slår sina barn eller skriker åt sina barn. Inte att de sätter gränser. 
  • Anonym (Nocurling)
    Anonym (Mia) skrev 2025-11-21 15:03:48 följande:
    Tycker du blandar ihop lite olika saker. Självklart ska man vara snäll mot sina barn. Men det är inte samma sak som att låta barnen göra vad de vill eller få vad de vill. Självklart kan en snäll förälder också sätta gränser. 

Själv reagerar jag på föräldrar som straffar sina barn, slår sina barn eller skriker åt sina barn. Inte att de sätter gränser. 
    Fast jag tror det kan vara svårt för många föräldrar att veta hur hårda de ska vara när de sätter gränser. Vissa barn lyssnar ju inte på mjuka tillrättavisningar, så då kanske man måste ta i lite.
  • Jimmy75
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-22 15:55:14 följande:
    Fast jag tror det kan vara svårt för många föräldrar att veta hur hårda de ska vara när de sätter gränser. Vissa barn lyssnar ju inte på mjuka tillrättavisningar, så då kanske man måste ta i lite.
    Kan du ge ett exempel på vad en sådan tillrättavisning skulle vara och vad ta i lite innebär?
  • Fiona M
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-22 15:55:14 följande:
    Är det verkligen så svårt att som förälder veta var man drar gränser? Men OK, jag förstår inte din sista dl, kan du förklara?
  • Anonym (Born this way)

Jag har aldrig haft problem att leda barn ens när jag som 22-åring vikarierade på högstadiet.

Så det var inga problem att ratta varken mitt eget barn eller hens kompisar och mitt barn blev tidigt en jävel på att argumentera. Jag kan nämligen ge mig ibland för ett smart argument, men aldrig för dåligt beteende, tjatande eller "anime eyes".
    Flört

• Anonym (Nocurling)
    Fiona M skrev 2025-11-22 16:41:31 följande:
    Är det verkligen så svårt att som förälder veta var man drar gränser? Men OK, jag förstår inte din sista dl, kan du förklara?
    Jag tror att föräldrar på FL aldrig haft riktigt jobbiga och krävande ungar, hade ni haft det hade ni förstått.
  • Jimmy75
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-22 17:23:16 följande:
    Jag tror att föräldrar på FL aldrig haft riktigt jobbiga och krävande ungar, hade ni haft det hade ni förstått.
    Whatever floats your boat?,🤷🏾?♂️

Men eftersom du bara kastar ur dig vaga formuleringar och diffusa dömanden när du inte får svaren du önskade dig så pekar det mesta just nu på att det där besvärliga du upplever dig möta beror på DIG. Jag kan förstås ha väldigt fel men det är det intrycket du förmedlar 
  • Fiona M
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-22 17:23:16 följande:
    Vad är det du behöver göra mot dina jobbiga och krävande ungar som andra reagerat på?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Nocurling) skrev 2025-11-21 12:19:47 följande:

Tror du missförstår vad snällhet är.

Det är snällt att sätta tydliga gränser för sina barn och lära dem allmänt hyfs, vett och etikett. 

Det är inte snällt att frysa ut och ignorera sina barn, köra med tysta spelet, rycka och slita i sina barn, skrika på sina barn, att låta dem gråta utan att reagera med omsorg, särbehandla ett syskon, ställa orimliga krav på sina barn, kränka sina barn med hån och förolämpningar, skrämma sina barn, stänga in dem etc. 

När det gäller egentid som förälder får man anpassa sig efter verkligheten. För att kunna ha egentid får man se till att någon annan vuxen kan ta hand om barnen. Annars får man hoppa över egentiden. Så är det bara. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2025-11-26 10:48:23 följande:
    Tror du missförstår vad snällhet är.

Det är snällt att sätta tydliga gränser för sina barn och lära dem allmänt hyfs, vett och etikett. 

Det är inte snällt att frysa ut och ignorera sina barn, köra med tysta spelet, rycka och slita i sina barn, skrika på sina barn, att låta dem gråta utan att reagera med omsorg, särbehandla ett syskon, ställa orimliga krav på sina barn, kränka sina barn med hån och förolämpningar, skrämma sina barn, stänga in dem etc. 

När det gäller egentid som förälder får man anpassa sig efter verkligheten. För att kunna ha egentid får man se till att någon annan vuxen kan ta hand om barnen. Annars får man hoppa över egentiden. Så är det bara. 

Ja. 

Svar på tråden Ni som reagerar starkt när ni tycker att andra inte är snälla mot sina barn, är ni så snälla mot era egna?