• Anonym (Separerad)

Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?

Barnen i fråga: 12 år.

Separerade sedan 1,5 år. Stökig och inte vänlig separation. Barnen bor hos mig ,är hos förälder 2(F2) varannan helg samt på lov. Inga avtal finns. F2 har hittills inte betalat någon form av underhåll sedan separationen. 

Nu har F2 och barnen blivit osams. F2 har sagt att barnen inte är välkomna mer. Nu har F2 skickat meddelanden till mig om att jag är skyldig F2 pengar för saker F2 lagt ut framöver i form av resor. 

Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Nej, jag tänker inte betala ett öre till F2. Jag har inte varit med och beslutat om dessa aktiviteter. Men, hur hanterar jag F2 på bästa sätt? 

• Svar på tråden Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?
  • Anonym (Daisy)

Du talar om för f2 att denne gör bäst i att försöka reparera skadan, alltså relationen till barnen.
    Samt att några pengar kan f2 se sig i stjärnorna efter.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Daisy) skrev 2025-11-21 17:29:50 följande:

Du talar om för f2 att denne gör bäst i att försöka reparera skadan, alltså relationen till barnen.
    Samt att några pengar kan f2 se sig i stjärnorna efter.

Ja, det sista absolut. Vad gäller det första så ser F2 inte sin del alls i detta utan ställer krav på att det är barnen som betett sig fel och ska be om ursäkt. Detta har varit ett resultat som legat i luften länge tyvärr. Barnen har tröttnat på F2s beteende och krav på att de ska vara mognare än en vuxen (F2) är. Jag försökte många gånger medan vi var tillsammans att få F2 att förstå hur fel denne betedde sig, både mot barnen och mig (F2 har haft samma beteende mot mig). 

Bara att förbereda sig på en massa skit med andra ord.
  • Agda90
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-21 17:25:44 följande:
    Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?

Barnen i fråga: 12 år.

Separerade sedan 1,5 år. Stökig och inte vänlig separation. Barnen bor hos mig ,är hos förälder 2(F2) varannan helg samt på lov. Inga avtal finns. F2 har hittills inte betalat någon form av underhåll sedan separationen. 

Nu har F2 och barnen blivit osams. F2 har sagt att barnen inte är välkomna mer. Nu har F2 skickat meddelanden till mig om att jag är skyldig F2 pengar för saker F2 lagt ut framöver i form av resor. 

Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Nej, jag tänker inte betala ett öre till F2. Jag har inte varit med och beslutat om dessa aktiviteter. Men, hur hanterar jag F2 på bästa sätt? 

Kräver han pengar kontrar du med hur mycket han är skyldig dig retroaktivt i underhåll. 
  • Anonym (Separerad)
    Jårdi skrev 2025-11-21 23:24:56 följande:

ansök om underhållsstöd via Försäkringskassan.

Absolut. Men det löser inte frågan i huvudinlägget.
  • Fiona M

Är problemet barnens fallerande relation till den andra föräldern eller den ekonomiska diskussionen mellan er vuxna?
    Jag skulle fokusera på det förstnämnda om jag var du, ev med samtalspartner utifrån.

• Anonym (Separerad)
    Fiona M skrev 2025-11-22 13:16:02 följande:

Är problemet barnens fallerande relation till den andra föräldern eller den ekonomiska diskussionen mellan er vuxna?
    Jag skulle fokusera på det förstnämnda om jag var du, ev med samtalspartner utifrån.

Relationen mellan F2 och barnen är med största sannolikhet väldigt körd pga F2s beteende och noll självinsikt. F2 anser att anledningen till problemet är barnen (och jag).  Ena barnet har idag varit extremt tydlig mot F2 vart problemet ligger. F2 har sagt rätt ut till barnen att hen inte är deras förälder längre. Det kommer att bli mycket för dem att packa upp senare gällande känslor. 

Den ekonomiska situationen är ju, hur hanterar jag att F2 ställer krav som inte är rimliga för fem öre. 
  • Fiona M

Varför ska du hantera kraven alls? Förklara att ni behöver få till ett avtal kring ekonomin och vänd er till kommunen eller FK för samarbetssamtal.

Ge dig inte in i diskussioner utan upprepa det.

• Anonym (H)

Prata med barnen. Det viktigaste är att de mår bra. Försök hjälpa dem.
    Några pengar kan F2 såklart glömma. Försök kommunicera med F2 så lite som möjligt. 

Barnen har rätt till underhåll. Varför har du inte löst det för längesen?

Svar på tråden Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?