• Anonym (Separerad)

Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?

Barnen i fråga: 12 år.

Separerade sedan 1,5 år. Stökig och inte vänlig separation. Barnen bor hos mig ,är hos förälder 2(F2) varannan helg samt på lov. Inga avtal finns. F2 har hittills inte betalat någon form av underhåll sedan separationen. 

Nu har F2 och barnen blivit osams. F2 har sagt att barnen inte är välkomna mer. Nu har F2 skickat meddelanden till mig om att jag är skyldig F2 pengar för saker F2 lagt ut framöver i form av resor. 

Hur hanterar jag detta på bästa sätt? Nej, jag tänker inte betala ett öre till F2. Jag har inte varit med och beslutat om dessa aktiviteter. Men, hur hanterar jag F2 på bästa sätt? 

• Svar på tråden Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?
  • Anonym (T)

Att han kräver pengar av dig behöver du inte hantera alls. Du kan väl bara säga nej och även påminna honom om att han redan "fått" pengar av dig i form av uteblivet underhåll som han borde betalat.

Den andra delen blir svårare att hantera, barnens besvikelse, mående och konflikt med den andra föräldern. Var förstående och bekräfta deras känslor, ta inte honom i försvar men undvik också att tala illa om honom inför barnen. Ge dem mycket kärlek, var uppmärksam på deras mående och ta hjälp utanför familjen om det behövs. 

• Anonym (V)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-22 15:54:46 följande:
    För att det varit en extremt stökig och konfliktfylld separation och jag helt enkelt inte orkat öppna den "can of worms". Har hellre sett att vi kunnat ha någon form av samarbete för barnens skull än att tjafsa om det. Nu är det över gällande den biten med absolut största sannolikhet och då behöver jag inte försöka få till den biten längre. 
    Om F2 är extremt psykiskt komplicerad och omogen så kan detta vara  den bästa lösningen för barnen. Sorgligt nog. Prata om hur de upplever det enskilt med var och en av dem. Låt dem vara besvikna och ledsna, de behöver få sörja detta. 

F2 kommer med orimliga krav för att han vill ösa ur sin allmänna ilska någonstans. Det går inte att undkomma det så länge som ni har någon form av kontakt.

Så du får säga att han är skyldig dig pengar för underhåll och att ni kommer att behöva avtala om framtida underhåll. Antagligen blir det jättebråk, men det finns nog ingen annan väg. Tyvärr.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (T) skrev 2025-11-22 16:11:17 följande:

Att han kräver pengar av dig behöver du inte hantera alls. Du kan väl bara säga nej och även påminna honom om att han redan "fått" pengar av dig i form av uteblivet underhåll som han borde betalat.

Den andra delen blir svårare att hantera, barnens besvikelse, mående och konflikt med den andra föräldern. Var förstående och bekräfta deras känslor, ta inte honom i försvar men undvik också att tala illa om honom inför barnen. Ge dem mycket kärlek, var uppmärksam på deras mående och ta hjälp utanför familjen om det behövs. 

Ja, vad gäller barnens känslor så är det inte första gången de hamnar i bråk med F2 och de har en väldigt tydlig bild av vem F2 är, speciellt när F2 försöker lägga allt på mig vad gäller vems fel det är. Ena barnet var väldigt tydlig med F2s brister i ett av samtalen. 

Vi har haft kontakt med socialtjänsten i samband med separationen, både ur barnperspektiv och relationsvåld, och jag kommer att kontakta dem på måndag. Barnen har även haft kontakt med skolkurator och jag kommer även att kontakta henne på måndag så att skolan är uppdaterad gällande det hela. 

Jo, jag får säga nej och vill han får han väl ta det till kronofogden och försöka få till pengarna.  
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (V) skrev 2025-11-22 16:12:04 följande:
    Om F2 är extremt psykiskt komplicerad och omogen så kan detta vara  den bästa lösningen för barnen. Sorgligt nog. Prata om hur de upplever det enskilt med var och en av dem. Låt dem vara besvikna och ledsna, de behöver få sörja detta. 

F2 kommer med orimliga krav för att han vill ösa ur sin allmänna ilska någonstans. Det går inte att undkomma det så länge som ni har någon form av kontakt.

Så du får säga att han är skyldig dig pengar för underhåll och att ni kommer att behöva avtala om framtida underhåll. Antagligen blir det jättebråk, men det finns nog ingen annan väg. Tyvärr.
    Ja, F2 är orimlig psykiskt samt omogen trots sina 50+ år. Hade en förhoppning om att det började bli bättre efter separationen men nu briserade allt. En del i det hela är att vi närmar oss jul, en högtid som genom alla år skapat/eskalerat konflikter i vår relation. 

Så snart allt är ordnat med enskild vårdnad så kommer F2 att blockas från barnens telefoner. Vill F2 oss något får det gå via mig. All min och F2s kommunikation går redan visa mess och all skit blir till skärmdumpar. 
  • Anonym (V)

Om något av baarnen vill ha stödsmtal med kuratorn kan du fråga om det. Det är lite olila vilken policy som skolorna har kring det.

• Spucks

Du ignorerar F2. Eftersom du ändå anser att relationen mellan hen och barnen är körd, finns ingen anledning längre att du anstränger dig.
    Ignorerar idioten. Och bege dig till försäkringskassan snarast möjligt angående underhållet.

• Anonym (Permafrost)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-22 13:29:57 följande:
    Relationen mellan F2 och barnen är med största sannolikhet väldigt körd pga F2s beteende och noll självinsikt. F2 anser att anledningen till problemet är barnen (och jag).  Ena barnet har idag varit extremt tydlig mot F2 vart problemet ligger. F2 har sagt rätt ut till barnen att hen inte är deras förälder längre. Det kommer att bli mycket för dem att packa upp senare gällande känslor. 

Den ekonomiska situationen är ju, hur hanterar jag att F2 ställer krav som inte är rimliga för fem öre. 
    1. Jag blev hotad av min far med att om jag inte gjorde så han slapp betala underhåll från tiden jag fyllt 18 till jag gick ut gymnasiet så ville han aldrig se mig mer. Jag grät en vecka och tänkte att nu har jag ingen far mer, och sen gick jag vidare och planerade för mitt liv. Den iskalla vreden resulterade i för många högskolepoäng och en jävligt stark karriär så det går ingen nöd på mig idag överhuvudtaget. Min far har däremot aldrig sett sina barnbarn och mina halvsyskon har ungefär samma uppfattning om honom som jag. 

Så kan det gå.

2. "Nej" är en hel mening. Om inte du har krävt eller beställt resan, varför ska du då betala för den? Han är absurd och av/ombokningsbara resor finns av en anledning. Snacka med hans kompisar eller hans familj om de har skallen mer rätt påskruvad och förklara hur han beter sig mot dig, så kanske de kan tala honom tillrätta.
  • Agda90
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-22 13:29:57 följande:
    Relationen mellan F2 och barnen är med största sannolikhet väldigt körd pga F2s beteende och noll självinsikt. F2 anser att anledningen till problemet är barnen (och jag).  Ena barnet har idag varit extremt tydlig mot F2 vart problemet ligger. F2 har sagt rätt ut till barnen att hen inte är deras förälder längre. Det kommer att bli mycket för dem att packa upp senare gällande känslor. 

Den ekonomiska situationen är ju, hur hanterar jag att F2 ställer krav som inte är rimliga för fem öre. 
    Hantera?? Du säger NEJ när F2 kräver dig på pengar. Och fortsötter människan att försöka kräva något informerqr du att du kommer i så fall vända dig till fk och ansöka om underhållsstöd samt kräva det retroaktivt och att F2 kommer snällt få betala 3 år tillbaka. 
  • Jemp
    Anonym (V) skrev 2025-11-22 16:12:04 följande:

Varför Skulle de behöva avtala om underhåll?
  • Anonym (Separerad)
    Jemp skrev 2025-11-23 15:20:59 följande:
    Varför Skulle de behöva avtala om underhåll?
    Därför att det finns en mall för att räkna ut faktiskt underhåll baserat på båda föräldrarnas inkomst, boendekostnader och barnens kostnader. Enligt den skulle F2 betala närmare 5000kr per barn, men då måste man antingen vara överens eller att det fastställs i tingsrätten. 

Underhållsstöd (för mina, ca 1800kr per barn), är miniminivå och betalas av FK om man inte kan komma överens. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-23 16:38:08 följande:
    Därför att det finns en mall för att räkna ut faktiskt underhåll baserat på båda föräldrarnas inkomst, boendekostnader och barnens kostnader. Enligt den skulle F2 betala närmare 5000kr per barn, men då måste man antingen vara överens eller att det fastställs i tingsrätten. 

Underhållsstöd (för mina, ca 1800kr per barn), är miniminivå och betalas av FK om man inte kan komma överens. 
    Så dina barn kostar alltså drygt 22 tkr i månaden tillsammans?
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (sådär) skrev 2025-11-23 16:40:51 följande:
    Så dina barn kostar alltså drygt 22 tkr i månaden tillsammans?
    Nej, F2 tjänar betydligt mycket mer än mig och då ser FK det som att F2 ska stå för en större del av barnens kostnader. De håller dessutom på med en dyr sport. 
  • Jemp
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-23 16:38:08 följande:

Ja, och idag har du frivilligt avstått även miniminivån. Det låter inte så troligt att ni ska komma överens?
    Självklart ska du ha underhåll (så fall inte i fällan att hota med att begära det om han ska få pengar för resorna), men du behöver inget avtal för det.
  • Anonym (Göran)

Om du kan betala dvs om du har råd så betala till  F2 för att sedan ignorera hen. 

Hade liknade problem och det hade blivit ett krig om jag inte hade betalat det som mitt x ansåg hon hade rätt till?

en hemsk tid men nu har åren gått och saken är ur världen. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Göran) skrev 2025-11-24 08:24:29 följande:

Om du kan betala dvs om du har råd så betala till  F2 för att sedan ignorera hen. 

Hade liknade problem och det hade blivit ett krig om jag inte hade betalat det som mitt x ansåg hon hade rätt till?

en hemsk tid men nu har åren gått och saken är ur världen. 

Ska F2 ha de pengarna får F2 dra det till Kronofogden och tingsrätten. F2 tjänar ungefär dubbelt så mycket som mig. Jag har inte varit med och beställt dessa resor, det har F2 gjort helt utan att jag är involverad. Jag har inget som helst ansvar för vad F2 väljer att göra när F2 har barnen. 

Nu har det ju då lugnat ner sig, F2 har dragit tillbaks allt hen sa i fredags och lördags "jag sa ju allt det bara för att jag var arg" men jag kommer att fortsätta undersöka situationen så jag inte får panik nästa gång relationen mellan F2 och barnen brakar samman. 
  • Anonym (Separerad)
    Jemp skrev 2025-11-24 08:04:02 följande:
    Ja, och idag har du frivilligt avstått även miniminivån. Det låter inte så troligt att ni ska komma överens?
    Självklart ska du ha underhåll (så fall inte i fällan att hota med att begära det om han ska få pengar för resorna), men du behöver inget avtal för det.
    Nej, ska jag ha ett högre underhåll än noll så behöver det gå via rätten. F2 kommer då att hävda att det är ok att åka från nordöstra sidan av Stockholms län till sydöstra sidan (ca 2 timmars resväg enkel resa kommunalt) varje dag varannan vecka då F2 anser att jag inte ska ha ett öre av F2s pengar. Detta gäller även om der vore underhållsstöd. Jag klarar mig utan dessa pengar, men visst hade de kunnat skapa guldkant på tillvaron. Ju mindre tjafs det är med F2, desto bättre för barnen. 

Jag hade inte tänkt hota om underhåll utan det hade fått komma som ett brev på posten om F2 hade fullföljt att säga upp kontakten med barnen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-11-24 10:57:47 följande:
    Nej, ska jag ha ett högre underhåll än noll så behöver det gå via rätten. F2 kommer då att hävda att det är ok att åka från nordöstra sidan av Stockholms län till sydöstra sidan (ca 2 timmars resväg enkel resa kommunalt) varje dag varannan vecka då F2 anser att jag inte ska ha ett öre av F2s pengar. Detta gäller även om der vore underhållsstöd. Jag klarar mig utan dessa pengar, men visst hade de kunnat skapa guldkant på tillvaron. Ju mindre tjafs det är med F2, desto bättre för barnen. 

Jag hade inte tänkt hota om underhåll utan det hade fått komma som ett brev på posten om F2 hade fullföljt att säga upp kontakten med barnen. 
    En idë kan vara att få till ett fastställt schema via familjerätten om ni inte har det. Då finns det ett tydliga regelverk att förhålla sig till.
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (J) skrev 2025-11-24 11:06:43 följande:
    En idë kan vara att få till ett fastställt schema via familjerätten om ni inte har det. Då finns det ett tydliga regelverk att förhålla sig till.
    Då får F2, som hävdade att vi har ett avtal, dra i de trådarna. F2 påstod att jag undanhöll barnen från F2, att hen har rätt till umgänge enligt avtal. Jag ville ha ett när vi separerade, F2 tyckte att det inte behövdes. Nu bet det F2 i arslet. Barnen är dessutom stora nog att kanske inte alltid vilja åka till F2, som även försökt påverka barnen att vilja flytta dit med orden "när ni är 12 får ni bestämma själva och F1 får acceptera det". Men att acceptera att barnen inte ville till F2 eller ens prata med F2, det gick inte. 
  • Mrs Moneybags

Jag skulle bara säga nej, du får inget av mig. Däremot kommer jag kontakta Försäkringskassan nu så att du kan komma igång med ditt underhåll.

Tänk på att det är dina barn som går miste om pengar som de kan behöva nu eller i framtiden när han inte betalar underhåll. Om du inte behöver pengarna kan du alltid öppna ett sparande åt dem. Men betala ska han göra, det är 6 år kvar tills de är 18 år. Även med det lägsta möjliga underhållet blir det en bra slant i myndighetspresent. 

Svar på tråden Betala för inställda aktiviteter resor jos den andre föräldern?