• Anonym (Marie)

Min man tycker jag är lat när jag har mens

Eller ja min man tycker jag är lat generellt verkar det som. Trots skötsel av barn och hem , arbete han inte verkar se.
    vid mens bli jag väldigt trött och har ont , även veckan innan. 

påtalade detta idag då jag låg i sängen hela förmiddagen, och han sa då att det finns kvinnor som jobbar 8h och sen tar hand om barn när de har mens utan att klaga. 

och att det är väldigt oattraktivt att ligga i sängen och vila hela förmiddagen. 

vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta , känner mig illa behandla.

• Svar på tråden Min man tycker jag är lat när jag har mens
  • Anonym (tensmaskin)

Låna en tens-maskin och testa på dig själv vilka nivåer av känsel/smärta du har när du har mens. Sätt sen skiten på honom och säg åt honom att göra dina sysslor under en dag. Ge honom en utmaning. "Slår vad om att du inte kan", då kommer han vilja bevisa att han kan. Han kommer faila.

• Anonym (Fröken duktig)
    Anonym (Marie) skrev 2025-11-21 20:44:41 följande:

Eller ja min man tycker jag är lat generellt verkar det som. Trots skötsel av barn och hem , arbete han inte verkar se.

påtalade detta idag då jag låg i sängen hela förmiddagen, och han sa då att det finns kvinnor som jobbar 8h och sen tar hand om barn när de har mens utan att klaga. 

och att det är väldigt oattraktivt att ligga i sängen och vila hela förmiddagen. 

Ja det finns det! Jag blir varken trött eller får ont (efter en ipren), och kan jobba.

hälsa honom att jag är så duktig, bara för att jag råkar vara skonad från trötthet och smärta som kräver att ligga i sängen.

egentligen är det ju värre för dig, som har det så här! Vi andra gör ju inget speciellt för att slippa dina problem.

blöder du mycket? Har du järnbrist eftersom du blir trött?
  • Anonym (Fröken duktig)
    Anonym (tensmaskin) skrev 2025-11-21 20:59:58 följande:

Låna en tens-maskin och testa på dig själv vilka nivåer av känsel/smärta du har när du har mens. Sätt sen skiten på honom och säg åt honom att göra dina sysslor under en dag. Ge honom en utmaning. "Slår vad om att du inte kan", då kommer han vilja bevisa att han kan. Han kommer faila.

Ja han behandlar henne illa i alla fall, det kan man konstatera. Alla är olika och om TS har problem så är det ju det hon har. Att man ser men inte förstår det är respektlöst.

dessutom vet TS man inte när andra kvinnor har mens. Han vet inte hur de rragerar
  • Anonym (Man)

TS, du skriver att du är trött redan veckan innan mens. Innebär det att du är ur gängorna 2v? Alltså hälften av tiden?

En gubbe som låg i soffan stora delar av dagen i 2 veckor hade knappast klarat sig från kommentarer om att han är lat.

• Tow2Mater
    Anonym (Fröken duktig) skrev 2025-11-22 10:01:43 följande:
    Ja det finns det! Jag blir varken trött eller får ont (efter en ipren), och kan jobba.

hälsa honom att jag är så duktig, bara för att jag råkar vara skonad från trötthet och smärta som kräver att ligga i sängen.

egentligen är det ju värre för dig, som har det så här! Vi andra gör ju inget speciellt för att slippa dina problem.

blöder du mycket? Har du järnbrist eftersom du blir trött?
    Tror du TS tar Ipren? Det finns de som inte vill ta den medicin som finns utan hellre bara vill klaga. 
  • Anonym (ManT)
    Anonym (Marie) skrev 2025-11-21 20:44:41 följande:

Han har rätt. Har med inställning att göra.

Om någon sagt till dig att dina barn hade dött om du inte arbetade så hade du arbetat.
  • Fiona M

Vad har vården sagt om dina problem?

Hur ser era liv ut annars med jobb och hem?
    Jobbar ni båda heltid och delar upp sysslorna någorlunda lika, men han får ta allt 2 av månadens 4 veckor?

• Anonym (H)

Han är ett as. Nästa gång han är lite snuvig kan du ju använda samma attityd mot honom. 

• Anonym (Jag)

Lat kanske är fel ord, men att leva med någon som är inkapabel till ett normalt liv 50% av tiden?
    Det hade iallafall inte jag stått ut med.

• Viravi

Det är helt naturligt att inte orka så mycket om man är trött och har ont. Och visst låter det elakt som han uttrycker sig. Samtidigt får du nog försöka se din egen del objektivt också,  OM det är så att du ligger och gör ingenting två veckor i månaden utan att söka läkarhjälp och smärtlindring så förstår jag att han tappar tålamodet. Handlar det istället om den där enda förmiddagen du skriver om som du ligger och vilar och är delaktig i övrigt dom här två veckorna du mår sämre så är det inget att hänga upp sig på tycker jag. Vi har inte hela bilden så blir svårt att ge ett svar men försök granska dig själv och sök hjälp om det är så atr du väldigt ofta inte orkar med livet.

• Anonym (Ninni)

Har du sökt vård för dina problem? Det tycker jag är nyckelfrågan här. 

Om du blöder mycket finns medicin som minskar blödningen. Järntillskott kan behövas. Pmds kan behandlas med ssri. Man kan få kraftigare smärtstillande på recept. 

Om du har gjort vad som går och ändå mår så här dåligt så är det ju som det är och han behöver inse det och ni får planera familjelivet efter de omständigheter som råder. Men om du inte försöker få rätsida på situationen kan jag förstå hans irritation. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Jill) skrev 2025-11-22 17:11:52 följande:

Så tyst det blev från TS

Det är för att 98% av alla som har en relation inte hade stått ut med en partner som är en halvtids-soffliggare. Då får man vara väldigt tolerant, eller lat själv.
Svar på tråden Min man tycker jag är lat när jag har mens