• Anonym (Marie)

Min man tycker jag är lat när jag har mens

Eller ja min man tycker jag är lat generellt verkar det som. Trots skötsel av barn och hem , arbete han inte verkar se.
    vid mens bli jag väldigt trött och har ont , även veckan innan. 

påtalade detta idag då jag låg i sängen hela förmiddagen, och han sa då att det finns kvinnor som jobbar 8h och sen tar hand om barn när de har mens utan att klaga. 

och att det är väldigt oattraktivt att ligga i sängen och vila hela förmiddagen. 

vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta , känner mig illa behandla.

• Svar på tråden Min man tycker jag är lat när jag har mens
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (svårt) skrev 2025-11-28 14:50:27 följande:

Lite svårt det där med mens, eftersom många har mens som inte påverkar dem alls. Medan andra har jättestora problem. Och så finns hela skalan däremellan. Det finns kvinnor som anstränger sig över sina gränser för att omgivningen inte ska bli påverkad när de har mens och så finns det kvinnor som utnyttjar mensen till att, ja kanske lata sig. 

Av de anledningarna kan jag förstå att det är svårt för män att navigera i hur de ska bemöta sin fru om hon säger just mens. Man måste nog vara mer detaljerad och beskriva hur det påverkar en själv istället för att berätta att man har mens. Och försöka få mannen att förstå just det faktum att det slår så olika för olika kvinnor. 

En normalbegåvad man med normal empati måste ju ha förståelse för att hans kvinna måste vila ibland. Oavsett om det beror på mens, sjukdom, huvudvärk eller liknande. Även män vilar ju av olika orsaker. Är man då två föräldrar i ett hushåll bör en förmiddag inte vålla några som helst problem. 
    Är mannen lat och slö, förväntar sig att du gör det mesta hemma , och inte unnar dig att vila en förmiddag i månaden. Då tycker jag faktiskt att du bör överväga att separera. 

• Anonym (Monica 35)

Vilken drömkille!

• Anonym (ManT)

Lite svårt det där med mens, eftersom många har mens som inte påverkar dem alls. Medan andra har jättestora problem. Och så finns hela skalan däremellan. Det finns kvinnor som anstränger sig över sina gränser för att omgivningen inte ska bli påverkad när de har mens och så finns det kvinnor som utnyttjar mensen till att, ja kanske lata sig. 

Av de anledningarna kan jag förstå att det är svårt för män att navigera i hur de ska bemöta sin fru om hon säger just mens. Man måste nog vara mer detaljerad och beskriva hur det påverkar en själv istället för att berätta att man har mens. Och försöka få mannen att förstå just det faktum att det slår så olika för olika kvinnor. 

Fast hur jobbigt kan det vara.

Skulle säga att det till 99 procent är mentalt. Jätteskönt att bara slappa när inte allt är på topp. Men inte särskilt hälsosamt för någon i längden. 

Så handlar om personen tänker långsiktigt eller går in i sin offerroll i stunden.
  • Anonym (Förvisso)
    Anonym (Ema) skrev 2025-11-28 13:50:34 följande:
    Trots att jag inte var så gammal då kommer jag ihåg den reklamen. Man undrar ju om en sån reklam skulle göras idag? Troligtvis inte, skulle bli ett himla ramaskri. Hur som så tror jag att kvinnor lever med mer smärta i livet än män, eftersom mensen kommer en gång i månaden och kan vara rätt hemsk. Män kan ha huvudvärk ibland, ont i en axel ibland men det är tillfälligt och går över oftast. Så männen ska egentligen bara hålla tyst. De slipper föda barn så de har liksom inget att hämta där i smärtkampen mellan kvinnor och män. Om nån skulle sparka dom på pungen 5-6 dagar i månaden så kan dom få börja gnälla. 
    Hahaha, ja genitalierna är ju bland det känsligaste på en man. Räcker med att man tar i lite för hårt vid sexakten, så börjar han ju gny, om han inte har stålballe, haha. Men håller med, många män fattar nada av hur kvinnor har det med mens och barnafödande.
  • Anonym (C)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-28 16:02:05 följande:

En normalbegåvad man med normal empati måste ju ha förståelse för att hans kvinna måste vila ibland. Oavsett om det beror på mens, sjukdom, huvudvärk eller liknande. Även män vilar ju av olika orsaker. Är man då två föräldrar i ett hushåll bör en förmiddag inte vålla några som helst problem. 
    Är mannen lat och slö, förväntar sig att du gör det mesta hemma , och inte unnar dig att vila en förmiddag i månaden. Då tycker jag faktiskt att du bör överväga att separera. 

Just narcissister tolererar inte att andra blir sjuka. Saknar TS man empati i andra sammanhang också? Då kan hon vara gift med en.

TS bör söka hjäip hos gynekolog för att få undersök vad det kan vara. Kanske kan hon få någon typ av hjälp.
  • Anonym (Ninni)

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om jag säger till min man att jag behöver vila så tar han ju hänsyn till det oavsett orsak, och vice versa så klart. Den dag vi börjar ifrågasätta varandra och vilja ha någon sorts bevis för att önskan om vila är legitim så är ju relationen typ slut. Att bry sig om och lita på varandra är grunden i relationen. Finns inte omsorgen och tilliten längre så finns väl ingen relation kvar egentligen? 
  • Anonym (Kimchi)

Visst kan ägglossning och mens vara jobbigt. Lat vet jag inte men nog verkar du lite sjåpig. Tar du mensen som en förevändning till att göra ingenting? Vila behöver men om du har det så besvärligt ska du överväga att söka vård.  

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ninni) skrev 2025-11-29 09:34:13 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om jag säger till min man att jag behöver vila så tar han ju hänsyn till det oavsett orsak, och vice versa så klart. Den dag vi börjar ifrågasätta varandra och vilja ha någon sorts bevis för att önskan om vila är legitim så är ju relationen typ slut. Att bry sig om och lita på varandra är grunden i relationen. Finns inte omsorgen och tilliten längre så finns väl ingen relation kvar egentligen? 
    Håller med. Finns ingen tillit och omsorg om varandra, då finns ju ingen kärlek och ingen grund för en relation.
  • Anonym (C)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-11-29 09:53:21 följande:

Visst kan ägglossning och mens vara jobbigt. Lat vet jag inte men nog verkar du lite sjåpig. Tar du mensen som en förevändning till att göra ingenting? Vila behöver men om du har det så besvärligt ska du överväga att söka vård.  

Känner kvinnor som svimmat av smärtorna. Själv har jag gått dubbelvikt många gånger på väg hem, trots att jag hatar att dra till mig uppmärksamhet på det viset. 

Brukar dessutom få migrän de dagarna på grund av hormongaloppen i kroppen. 

Ja, man ska söka vård om man har jätteont. Att t.ex. få en endometriosdiagnos kan ta 10-12 år i svensk sjukvård och vid det laget har man en massa sammanväxningar i magen som är svåropererade.  
  • Anonym (z)
    Anonym (ManT) skrev 2025-11-29 08:10:49 följande:
    Fast hur jobbigt kan det vara.

Skulle säga att det till 99 procent är mentalt. Jätteskönt att bara slappa när inte allt är på topp. Men inte särskilt hälsosamt för någon i längden. 

Så handlar om personen tänker långsiktigt eller går in i sin offerroll i stunden.
    Är du kvinna och vet hur det känns med magsmärta m.m.
  • Anonym (z)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-11-29 09:34:13 följande:
    Håller med, en mycket viktig del i en relation
  • Anonym (Härligsnubbe)

Tycker det låter som att det är din man som är lat och har svårt att visa hänsyn och förståelse för dig. Att behöva vila p.g.a menssmärtor är inte att likställa med lathet. Jösses.

• Anonym (Sugarbaby.)
    Anonym (tensmaskin) skrev 2025-11-21 20:59:58 följande:
    Min man tycker jag är lat när jag har mens

Låna en tens-maskin och testa på dig själv vilka nivåer av känsel/smärta du har när du har mens. Sätt sen skiten på honom och säg åt honom att göra dina sysslor under en dag. Ge honom en utmaning. "Slår vad om att du inte kan", då kommer han vilja bevisa att han kan. Han kommer faila.

Eller så dumpar hon TS och anställer en hushållerska.
    TS kostar nog mer en en hushållerska.
  • Anonym (Sugarbaby.)
    Anonym (H) skrev 2025-11-22 13:58:53 följande:

Han är ett as. Nästa gång han är lite snuvig kan du ju använda samma attityd mot honom. 

Är han snuvig 2 veckor varje månad? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Sugarbaby.) skrev 2025-12-01 23:00:06 följande:
    Är han snuvig 2 veckor varje månad? 
    Finns väl ingen som har mens 2 veckor?? Här handlade det om en förniddag. Snacka om rage-bite.
Svar på tråden Min man tycker jag är lat när jag har mens