Skulle ni kunna leva i ett förhållande utan sex
Jag och sambon har varit ihop i 16 år. Vi har egentligen inte haft något fungerande sexliv sen strax efter att första barnet blev till drygt ett år efterträdde att vi träffades. Det är jag som inte vill. De första åren skyllde jag på graviditeter (vi hade ?beställningssex? för att få till syskon), amning osv. När småbarnstiden var över tänkte jag att sambon glömt bort det där med sex, för det hade jag. Men framkom tidigare i år att det har han inte.Jag har efter det funderat och läst en massa och kommit fram till att jag är asexuell. Jag har aldig haft någon sexdrift, tänker aldrig på sex, aldrig tänt på någon sexuellt. Jag fattar inte ens riktigt vad det betyder att tända sexuellt på någon. Däremot funkar min kropp normalt, så av fysisk stimulering kan jag bli fysiskt upphetsad och därför har det gått hyfsat bra att ha samlag även om jag aldrig fattat vitsen med det. Jag har inga problem att få orgasm (t ex oralt) men SÅ kul är det inte att jag känner någon längtan efter det. Sex är lite spännande i början av ett förhållande men för mig är det en helt absurd tanke att man skulle ha sex minst en gång i veckan hela livet.
Jag har berättat för sambon som misstänkt att det är något konstigt eftersom han noterat att jag inte verkar ha några behov. Han blev ganska ställd när jag sa att jag aldrig tänt på honom. Men jag tror det kändes bättre när jag sa att jag aldrig tänt på någon alls. Vad jag förstått är det viktigt för folk att känna att deras partner tänder på dem.
Efter att jag ?kom ut? har vi testat att ha sex några gånger. Han blev jätteglad och verkade så uppåt dagarna efter, verkade känna att det band oss samman, men jag mådde dåligt. Förut trodde jag att alla kvinnor var ungefär som jag och mest ställde upp, men nu när jag fattat att sex på riktigt verkar viktigt även för kvinnor och att det är en viktig del av kärleken känns det skitknäppt för mig att ha sex. (För mig är det helt absurt att man ska typ behöva stoppa könsorgan i munnen för att det ska vara kärlek, annars är man ?bara kompisar? tydligen utifrån vad jag läst trots familj, annan fysisk ömhet osv)
Sen jag kom på detta med att jag är asexuell har andra fysiska bitar i vårt förhållande blivit SÅ mycket bättre. Vi ligger och gosar i sängen både morgon och kväll, är mer fysiska under dagen. Han är jätteglad och jag också. Men jag tror inte han fattat att i min värld är sex på allvar nu ett avslutat kapitel.
Så min fråga är, tror ni det är möjligt för en person som inte är asexuell att på sikt vara i ett förhållande som är jättebra på alla andra sätt men helt saknar sex?