• Anonym (TS)

Människor som öppnar upp sitt hem på julafton

Jag har tänkt på en sak. Människor som bjuder hem folk på julafton i någon form av solidarisk grej för att vara snäll mot ensamma människor, många gånger är väl dessa människor själva ensamma och har en avsaknad av familj? 

Det är ju självklart jättebra att inte någon ska behöva fira jul ofrivilligt ensam, men att det skulle vara en välgörande gest köper jag inte. Hur tänker ni andra? 

• Svar på tråden Människor som öppnar upp sitt hem på julafton
  • Anonym (Panta mera)
    EpicF skrev 2025-11-23 21:32:45 följande:
    Ja, det finns det. 
    Vände mig till TS.
  • EpicF
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-23 21:43:31 följande:
    Vände mig till TS.
    Ja, och?
  • Anonym (Panta mera)
    EpicF skrev 2025-11-23 22:04:41 följande:
    Ja, och?
    För att ställde en fråga till TS och du är inte TS. Om du inte är TS, så är jag inte intresserad.
  • Anonym (z)
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-23 21:28:41 följande:
    Finns det folk som öppnar upp sitt hem för allmänheten menar du? Aldrig sett.
    Inte jag heller.
  • Anonym (Hmmm)

Vill verkligen fira min jul i lugn och ro med min särbo och de som verkligen vill delta. 
    I år har jag blivit morfar och jag önskar verkligen att de vill fira jul med sin egna familj. Vi har 364 andra dagar att ses.
    Jul är otroligt överskattat, många sitter ensamma och varför köper man inte mat till utsatta barn istället för ännu ett spel, en mobil eller ...
    Har köpt mat till utsatta och ingen i familjen har opponerat sig.

• Tukt
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-23 21:28:41 följande:
    Finns det folk som öppnar upp sitt hem för allmänheten menar du? Aldrig sett.
    Sååå om du inte har sett det, så finns det inte?
  • Anonym (Panta mera)
    Tukt skrev 2025-11-23 22:47:33 följande:
    Sååå om du inte har sett det, så finns det inte?
    Saaa jag det?
  • Anonym (Har)

Jag har bjudit in vänner till mina vuxna barn. Personer som lever här utan sin familj. Känns självklart och har blivit riktigt trevligt.

Jag är änna lite trött på "julskivan" som annars lätt upprepas 

• Anonym (TS)
    Anonym (Har) skrev 2025-11-23 23:12:06 följande:

Jag har bjudit in vänner till mina vuxna barn. Personer som lever här utan sin familj. Känns självklart och har blivit riktigt trevligt.

Jag är änna lite trött på "julskivan" som annars lätt upprepas 

Jo men det är inte samma som dom som öppnar upp sitt hem för precis vem som helst som du aldrig träffat. 

Jag bjuder ofta över mitt syskon, alltså alla dagar i veckan så att hen ska slippa att vara ensam en helg eller eftermiddag. Min dörr står alltid öppet för mitt syskon eller vänner. Ser inte det som någon välgörenhet heller. Tänker mer på någon som själv ska framstå som mycket godhjärtat och typ får en tidningssida i någon lokaltidning om hur fin en person är som bjöd in vem som helst till sitt egna hus och då annars antagligen suttit själv annars. Vad är den goda gärningen? Jo på sin höjd att EN person gjorde så att flera ensamma personer skulle få känna sig mindre ensamma. Den personen som bjöd in har en styrka att bryta sin egna ensamhet. Det är starkt.

• EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2025-11-23 23:49:41 följande:

Jo men det är inte samma som dom som öppnar upp sitt hem för precis vem som helst som du aldrig träffat. 

Du skrev  i din TS att du inte köper att det skulle kunna vara välgörenhet. 

Varför struntade du i att berätta varför du inte köper att det skulle kunna vara av välgörenhet?

Jag personligen skulle inte bjud in en främling i mitt hem, varken på julen eller till vardags. Då man kan ju inte veta om den personen är vänligt sinnad eller inte. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Postman
    Anonym (TS) skrev 2025-11-23 18:37:45 följande:
    Människor som öppnar upp sitt hem på julafton

Jag har tänkt på en sak. Människor som bjuder hem folk på julafton i någon form av solidarisk grej för att vara snäll mot ensamma människor, många gånger är väl dessa människor själva ensamma och har en avsaknad av familj? 

Det är ju självklart jättebra att inte någon ska behöva fira jul ofrivilligt ensam, men att det skulle vara en välgörande gest köper jag inte. Hur tänker ni andra? 

Det kan väl absolut vara en genuint välgörande gest för många. Jag vet dock inte så många som gör så. 
  • Spucks
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-23 22:16:44 följande:
    För att ställde en fråga till TS och du är inte TS. Om du inte är TS, så är jag inte intresserad.
    Det var en allmän fråga som vem som helst kan besvara. Det kvittar vem det är som svarar.
    Som om du frågar vad maxgränsen på en viss avsnitt av en viss motorväg är - det rätta svaret är alltid detsamma, oavsett om du får svaret av personen du frågade eller någon annan.

Alltså varför bryr du dig vem som svarar, om det är ett svar på din fråga du är ute efter?
  • Jesper f

Bara så jag förstår dig rätt - inget ifrågasättande - du menar att om någon som är ensam gör det, är det av egocentriskt skäl. Om man däremot har egen familj och gör samma sak, då är det automatiskt välgörande gest? Eller vart går gärnsen tänker du?

Rent krasst, i min värld gör jag nog ingen skillnad på ovan två olika scenarior, utan desto färre människor som sitter ensamma på julafton, dvs de som annars skulle lida av att göra det pga att de inte har någon social struktur omkring sig som ger möjligheten till samvaro på storhelger etc, desto bättre är det - oavsett vad egentligen bakomliggande skäl är. Ingen som inte vill, borde sitta ensamma på julafton.

Jag känner ingen personligen som öppnar upp på julafton, men av dem jag läst i media har det vart allt från ensamma till familjer och pizzerior, kyrkor etc - så det verkar vara olika. Inte uppfattat saken som att det bara är ensamma. Men ja. Kanske de är övervägande.

• Anonym (Panta mera)
    Spucks skrev 2025-11-24 08:46:43 följande:
    Det var en allmän fråga som vem som helst kan besvara. Det kvittar vem det är som svarar.
    Som om du frågar vad maxgränsen på en viss avsnitt av en viss motorväg är - det rätta svaret är alltid detsamma, oavsett om du får svaret av personen du frågade eller någon annan.

Alltså varför bryr du dig vem som svarar, om det är ett svar på din fråga du är ute efter?
    Nu var det ingen faktafråga på det sättet. TS fick det att låta som att detta är en grej som folk gör och som vi alla känner till. Att folk annonserar och håller öppet hus för kreti och pleti. Så jag vill gärna ha ett svar från just TS. Men det verkar vara svårt att acceptera här. Men så finns det ju två här som alltid måste börja tjafsa....
  • Anonym (O)

Sorgligt att inte kunna tänka sig in i att människor faktiskt kan vilja göra gott för andra utan att tjäna på det eller få en massa uppmärksamhet om hur "god" man är.

• Spucks
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-24 17:10:15 följande:
    Nu var det ingen faktafråga på det sättet. TS fick det att låta som att detta är en grej som folk gör och som vi alla känner till. Att folk annonserar och håller öppet hus för kreti och pleti. Så jag vill gärna ha ett svar från just TS. Men det verkar vara svårt att acceptera här. Men så finns det ju två här som alltid måste börja tjafsa....

Äh, jo, det var i högsta grad en faktafråga. Du frågade "Finns det folk som öppnar upp sitt hem för allmänheten menar du?"

Antingen finns de, eller så finns de inte, det är ingen åsiktsfråga. Om någon känner till såna personer, så finns dem, oavsett om det är TS eller någon annan som känner dem.

• Anonym (Linn)

Folk som bjuder hem ensamma på julafton bjuder ju oftast på maten också så jag tycker att det är godhjärtade och omtänksamma människor. Snälla, hur missunnsam och bitter får man bli...

• Jimmy75
    Anonym (Panta mera) skrev 2025-11-24 17:10:15 följande:
    Släpp det! Som du själv mycket riktigt påpekar ska en del tjafsa i oändlighet. Det finns olika sätt att göra sig viktig här i livet. Vissa är mindre smidiga. Du lär inte komma någon vart i det fallet. Med tanke på att det jag citerar nu ledde till mer jag har då minsann rätt-tjafs lär inte fortsatta förklaringar heller göra det. Du får bli den vuxne här 🙂
  • Spucks
    Jimmy75 skrev 2025-11-26 17:43:26 följande:
    Släpp det! Som du själv mycket riktigt påpekar ska en del tjafsa i oändlighet. Det finns olika sätt att göra sig viktig här i livet. Vissa är mindre smidiga. Du lär inte komma någon vart i det fallet. Med tanke på att det jag citerar nu ledde till mer jag har då minsann rätt-tjafs lär inte fortsatta förklaringar heller göra det. Du får bli den vuxne här 🙂

Och det du håller på med är på ordentligt översittare-nivå. 

Det är ingen definitionsfråga. Det är uppenbart för varenda person som kan läsa, att jag har rätt. Att du inte tycker om det, får stå för dig. Fast fakta ändras inte pga ditt tyckande.

Hej då.

Svar på tråden Människor som öppnar upp sitt hem på julafton