Anonym (Klara) skrev 2025-11-28 16:14:41 följande:
Dom flesta män är inte våldsamma. Har många vänner och jag själv som lever med riktigt bra män. Det har aldrig varit någon som slår sin kvinna där. Är man selektiv, lär känna mannen, inte rusar in i nåt med vem som helst så brukar man inte träffa en misshandlare. Sen har jag en bekant som byter män 2 ggr per år och alla behandlar henne illa. Hos vem ligger problemet då?
Hmm, hur vet du det? Mörkertalet är mkt stort och det existerar i alla samhällsklasser. Men om man backar från statistiken som visar det här, är det inte bra absurt att det finns ett kön som faktiskt slår det andra trots att det är svagare?
Resten är självklarheter, jag vet vad du menar. Om man ändå ser på det, säg dom som inte väljer helt bra av olika orsaker, dålig uppväxt t ex. Ska det vara så att om man inte är ett ess på att välja rätt person att dela livet med, ska det vara förenat med livsfara och inte bara "det funkade inte, vi går isär"? Är det så enkelt att man ska se en kort kjol som skäl till våldtäkt eller svårighet att välja en vettig person som partner som att man förtjänar att t ex förlora livet som inte få kvinnor gör pga sin manliga partner.
Jag tycker att vissa ser fel på det här. Börja med dom som tar livet av sina partners så kan man börja närma sig lösningen på problemen. Den är inte alltid en man men nästan alltid. Problemets kärna.