• Anonym (Småbarnsförälder)

Får ni vara med på ert barns luciafirande på skola/förskola?

Hur gör ert barns skola/förskola, är ni föräldrar portade eller få ni vara med och titta? Alla verkar göra så olika nu för tiden. 
    Vad tycker ni om att föräldrar inte får vara med på vissa luciafiranden? 

• Svar på tråden Får ni vara med på ert barns luciafirande på skola/förskola?
  • Anonym (-)

Vi är inte bjudna i år, men våra barn är så stora att jag tror inte det är så vanligt att man är det heller (yngsta och enda som går i luciatåg går i 6:an).

Jag tänker att det är föräldrarna själva som skapat problemet att man inte har det som tidigare så familjen inte får komma. Detta genom att så många inte respekterar fotoförbud och lägger upp på sociala medier. Till viss del kanske också genom att många barn inte har någon som prioriterar att komma och titta.

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2025-11-25 15:33:54 följande:

Vi är inte bjudna i år, men våra barn är så stora att jag tror inte det är så vanligt att man är det heller (yngsta och enda som går i luciatåg går i 6:an).

Jag tänker att det är föräldrarna själva som skapat problemet att man inte har det som tidigare så familjen inte får komma. Detta genom att så många inte respekterar fotoförbud och lägger upp på sociala medier. Till viss del kanske också genom att många barn inte har någon som prioriterar att komma och titta.

Skickade för snabbt :) 

Jag tycker det är en jättetråkig utvecklig för det är sååå mysigt att få komma och titta, men jag förstår varför.
  • Anonym (W)

Nej. Vi får tyvärr inte vara med, varken på förskolan eller skolan. Inte skolans julavslutning heller. Tycker det är jättetrist. Barnens luciafirande var en av sakerna jag såg fram emot att gå på innan jag fick barn, det fick man här som förälder förr, men det har de slutat med som allt annat. Vi har inte fått komma ett enda år. 

• Jemp

Vi har aldrig fått vara med tyvärr.
    skolan har en årskurs specifikt som får lussa, får
    väl se om deras föräldrar får titta. Tyvärr bytte de nu när det var vårt barns tur så vi får se framöver.

Eller jo förresten, ena barnet hade eget lussande vi fick titta på i förskoleklass (men inte när yngsta barnet sen gick i samma).

• Anonym (treo)
    Anonym (Småbarnsförälder) skrev 2025-11-25 15:14:16 följande:
    Får ni vara med på ert barns luciafirande på skola/förskola?

Hur gör ert barns skola/förskola, är ni föräldrar portade eller få ni vara med och titta? Alla verkar göra så olika nu för tiden. 
    Vad tycker ni om att föräldrar inte får vara med på vissa luciafiranden? 

I skolan har vi föräldrar aldrig varit inbjudna, utan barnen lussar för varandra under skoldagen.

På förskolan bjöd de in föräldrar de första åren med min äldsta, men frångick det då det inte blev en bra dag för barnen. Istället hade de nåt slags lussefika där man sjöng tillsammans och barnen inte behövde uppträda för några vuxna. Det blev mycket bättre.

Minns hur det var under de åren de hade luciatåg för föräldrarna, fullt av ledsna småbarn som inte ville vara med. Och föräldrar som egentligen behövde vara på jobbet. 
  • Anonym (treo)
    Anonym (W) skrev 2025-11-25 15:42:05 följande:

Nej. Vi får tyvärr inte vara med, varken på förskolan eller skolan. Inte skolans julavslutning heller. Tycker det är jättetrist. Barnens luciafirande var en av sakerna jag såg fram emot att gå på innan jag fick barn, det fick man här som förälder förr, men det har de slutat med som allt annat. Vi har inte fått komma ett enda år. 

Inte jättetrist för barnen som slipper pressen att uppträda för föräldrar, nåt de inte bett om att behöva göra. 
  • Jemp
    Anonym (treo) skrev 2025-11-25 16:08:34 följande:
    Inte jättetrist för barnen som slipper pressen att uppträda för föräldrar, nåt de inte bett om att behöva göra. 
    Förutom de som ber om det då
  • Tecum

I vår skola är föräldrarna skötsamma så vi får komma och titta, även farmor och farfar. Frågan är vad barnen tycker, våra barnbarn har inget emot det men jag hatade att uppträda inför föräldrarna när jag var liten. Så skönt när vi blev större och slapp det!

• Anonym (A)

Mina barns skola (åk 4-9) låter alla som vill vara med i luciatåget. De övar under mentorstid varje vecka. Sedan har de uppträdande utomhus där alla släktingar/vänner som vill får komma och titta. I år blir uppträdandet den 11e december, vid kl 16.

• Anonym (-)
    Anonym (treo) skrev 2025-11-25 16:08:34 följande:
    När våra har gått i förskola har ändå de allra flesta tyckt att det varit kul att uppträda för föräldrarna. De få som inte ville, oftast typ 3-4 st, fick sitta på första raden och titta på. Alla nöjda o h glada ☺️
  • Anonym (treo)
    Jemp skrev 2025-11-25 17:01:09 följande:
    Förutom de som ber om det då

Småbarn som ber om att få lussa för föräldrarna?

Ja, då kan ju deras föräldrar ordna så att de barnen får vara i ett luciatåg. Tex i en kör. Men utan att barn som inte vill ska göra det på sin vanliga förskoledag. 

• Anonym (treo)
    Anonym (-) skrev 2025-11-25 19:32:01 följande:
    När våra har gått i förskola har ändå de allra flesta tyckt att det varit kul att uppträda för föräldrarna. De få som inte ville, oftast typ 3-4 st, fick sitta på första raden och titta på. Alla nöjda o h glada ☺️
    Eller så får alla slippa, alla nöjda o glada. 
  • Anonym (qwerty)

Ja. Vi har alltid varit med. (Under pandemin hade de framträdande på zoom) Tycker det är trist att förbjuda föräldrarna från att vara med, att de inte tillåter  hela tjocka släkten kan jag förstår, men jag vill se när mit barn lussar så jag är alltid på plats.

Svar på tråden Får ni vara med på ert barns luciafirande på skola/förskola?