• Anonym (TS)

Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta

Idag fick jag ett mejl från personalen på barnets fritidshem. Mejlet var riktat till oss föräldrar som har barn som går i årskurs 2-3.

I mejlet så blev vi informerade/uppläxade om att vi har ett ansvar att lära våra barn att knyta sina egna skor. Att majoriteten av eleverna inte kan detta ens i 2an och 3an och att detta bidrar till en enorm belastning för personalen. 

Frågan är om det verkligen kan kräva detta av oss föräldrar? Man kan faktiskt ha barn med motoriska svårigheter eller koncentrationsproblem så att detta kan vara extra jobbigt.

Kan man anmäla detta någonstans typ som diskriminering. Jag förstår om detta kan ta tid, men det måste ju finnas resurser då på skolan som kan lösa detta. 

• Svar på tråden Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta
  • Anonym (Mamma)

Tycker inte att det är någon stress. Finns så många smidiga lösningar med elastiska skosnören och kardborreband idag. Vi körde på det även när barnen lärt sig för att det helt enkelt gick mycket snabbare att få på inför rast och aldrig behövde knytas om ute eller riskera att hänga och fastna i något.

• Anonym (Mm)
    Goneril skrev 2025-11-27 10:57:03 följande:

2:an eller 3:an och kan inte knyta sina skor! Det ska man kunna vid sex års ålder! Föräldrar får väl öva med barnen! Att köpa skor med kardborreband är att välja enklaste vägen, ofta är inte dessa skor särskilt snygga heller 

Fast har du kollat på barnskor på vanliga butiker som skopunkten eller liknande så är en övervägande majoritet utan skosnören. Så kanske inte så märkligt att barn lär sig knyta senare när de flesta skor inte ens är knytskor?
  • Anonym (?)

Kardborr är en enkel lösning som TS inte verkar acceptera utan kräver att skolan ska lära barnen knyta.

• Anonym (P)

Barn varierar i ålder när de lär sig knyta skor. Javisst kan många i 6-årsåldern, men en grupp ( som ibland har vissa svårigheter) kan behöva lite mer tid.

Barn varierar mycket i utveckling,  särskilt upp till 8-årsåldern.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2025-11-27 21:44:13 följande:

Barn varierar i ålder när de lär sig knyta skor. Javisst kan många i 6-årsåldern, men en grupp ( som ibland har vissa svårigheter) kan behöva lite mer tid.

Barn varierar mycket i utveckling,  särskilt upp till 8-årsåldern.

Om enstaka barn inte kan knyta sina skor kanske lärare kan hjälpa till. Men nu verkar det vara majoriteten barn. Vilket är skrämmande. Föräldrar får då se till att deras barn har skor de kan hantera. 
  • Anonym (Bengt-Arne)

Och varför lär sig inga barn att använda en helt vanlig räknesticka?! Annat var det på 60-talet. Ett sånt förfall!

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Bengt-Arne) skrev 2025-11-28 09:52:55 följande:

Och varför lär sig inga barn att använda en helt vanlig räknesticka?! Annat var det på 60-talet. Ett sånt förfall!

Du menar att finmotorik inte längre behövs?
  • Anonym (Bengt-Arne)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-28 10:23:37 följande:
    Du menar att finmotorik inte längre behövs?
    Nej, det menar jag inte. Jag menar att allt har blivit dåligt och att allt var bättre förr. Därför ska jag rösta på SD, så det blir sådär bra som på 50-talet.

(OBS! Ironi.)
  • Anonym (?)

Bland annat för att dagens matte är betydligt mer avancerad på mellan och högstadium än det var förr.
  • Anonym (M)

För att världen har utvecklats och blivit mer modern. En räknesticka är inte lika användbart idag som på 60-talet
  • Anonym (?)

Fråga från min särbo som är skolutvecklare - Hur gammal är Ts egentligen?
    Vilken generation  tror detta ska skötas av skolan?

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2025-11-28 19:41:50 följande:

Fråga från min särbo som är skolutvecklare - Hur gammal är Ts egentligen?
    Vilken generation  tror detta ska skötas av skolan?

Curlinggenerationen
  • Trent

Varför har era barn skor? Jag bär mina barn till och från bilen. Det är orimligt att de ska behöva gå.

• Anonym (Så klart)

Som förälder tycker jag dwt är självkkart att lära mina egna barn knyta skor. De kunde det när de var 6 år.

Det är helt sjukt att kräva det av skolans personal. Skärp dig!

• Anonym (Självklart)
    Anonym (Så klart) skrev 2025-11-29 00:20:55 följande:

Som förälder tycker jag dwt är självkkart att lära mina egna barn knyta skor. De kunde det när de var 6 år.

Det är helt sjukt att kräva det av skolans personal. Skärp dig!

Inte nog med det; TS undrar var man kan anmäla det, vilken myndighet? DO? 
Svar på tråden Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta