• Anonym (TS)

Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta

Idag fick jag ett mejl från personalen på barnets fritidshem. Mejlet var riktat till oss föräldrar som har barn som går i årskurs 2-3.

I mejlet så blev vi informerade/uppläxade om att vi har ett ansvar att lära våra barn att knyta sina egna skor. Att majoriteten av eleverna inte kan detta ens i 2an och 3an och att detta bidrar till en enorm belastning för personalen. 

Frågan är om det verkligen kan kräva detta av oss föräldrar? Man kan faktiskt ha barn med motoriska svårigheter eller koncentrationsproblem så att detta kan vara extra jobbigt.

Kan man anmäla detta någonstans typ som diskriminering. Jag förstår om detta kan ta tid, men det måste ju finnas resurser då på skolan som kan lösa detta. 

• Svar på tråden Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta
  • Core

Om du mot förmodan inte gör det, har ditt barn så stora problem kan denne inte lära sig att skriva eller annat som förväntas av denne heller, och bör gå i specialklass. 

men jag vidhåller och hoppas ändå att detta är ett skämt 

• Anonym (Dog nästan)

Hoppas du bara överdrev men håller med de andra om att det är ditt ansvar att lära ditt barn annars köp rätt skor helt enkelt! Pinsamt att du ens skrev här haha

• MsM84

För mig har det varit en självklarhet att inte köpa snörade skor till mina barn förrän de själva lärt sig knyta dem! Det finns så mycket skor med kardborreband idag att jag inte förstår varför man inte kör på det tills de själva lärt sig.

• Tukt
    MsM84 skrev 2025-11-25 20:07:24 följande:

För mig har det varit en självklarhet att inte köpa snörade skor till mina barn förrän de själva lärt sig knyta dem! Det finns så mycket skor med kardborreband idag att jag inte förstår varför man inte kör på det tills de själva lärt sig.

Man kan ju köpa skor med skosnören och byta ut skosnörena mot sådan elastisk annorak-snodd och sedan sätta en sådan där stropp på, så kan även ett barn lösa det, om man inte vill ha kardborreskor, vilket är det enklaste.
  • Anonym (qwerty)

Hemska hemska värld där man som förälder måste vara förälder till sitt barn "Kan inte någon annan göra det"?
    Märkligt hur man inte har ork att lära sitt barn livskunskaper men har ork att dra igång diskrimineringsanmälan.......

• Anonym (Hej)

Min mamma lärde mig att knyta en rosett när jag var liten. Så det var inte skolan som lärde mig.

• Tecum

Det borde vara i eget intresse för alla föräldrar att lära barnen knyta sina skor. Jag menar, det är inte alltid det finns en lärare till hands...Flört

• TL12

Tänk dig lite yngre barn och en fröken eller en man 
    ska se till att 10 st barn får på sig kläderna plus galonisar för idag regnar det ?.

öh hoppas du fattar ?..

• EpicF

Fruktansvärt att du som förälder måste ta ansvar över ditt barn och lära ditt barn att knyta skona. Det måste absolut anmälas till alla instanser med en gång 😂

Om ditt barn har svårt med finmotorik och inte har lärt sig att knyta så får ni öva hemma. Och i skolan får du köpa med skor med kardborrband. För nej, det är inte lärarnas ansvar att lära var knyta skorna. 

• Anonym (?)

Hmmm, märkligt att TS inte hörts av vidare i tråden.
    Blev det för mycket reality-check och för lite medhåll?

• Anonym (Lisa)

Förr i tiden kunde barnen knyta skorna innan de var 6 år - för det fanns bara knytskor! (Dessutom existerade inte 15/30h på förskolan så hade man syskon och ville ut fick man så vackert lära sig att knyta själv). 

Scouterna där vi bor har som inträdeskrav två saker. 1) du ska kunna lyssna och 2) du ska kunna knyta dina skor. Fixar man inte det efter tror det är tre gånger så är man välkommen att söka om ett år igen. 

Kan lova dig att det är många ungar som lärt sig lyssna och knyta skor på en vecka för att de vill vara med i scouterna. Då går de i åk 1 eller åk 2. 

Det finns liksom inga ursäkter. Träna hemma eller skaffa kardborre - det finns kardborreskor upp till minst till storlek 47 så du har många år på dig att låta ditt barn öva på finmotoriken. 

Kan inte du lära ut finns det mängder med youtubefilmer. 

• Jemp

Vad är problemet?
    Om ens barn inte kan knyta skorna köper man såklart skor som inte behöver knytas.

• Anonym (Hut, hyfs och hållning)

Tror inte en minut att detta är en seriös tråd, men om det är det så är det TS som är skämtet.

Bara lär ungarna basic saker som detta, klarar du inte det borde du inte ha fått lov att skaffa dem från början.

• EnAnonumius
    Anonym (TS) skrev 2025-11-25 18:10:33 följande:

Frågan är om det verkligen kan kräva detta av oss föräldrar? Man kan faktiskt ha barn med motoriska svårigheter eller koncentrationsproblem så att detta kan vara extra jobbigt.

Stackars dagens föräldrar som får kravet på sig att vara just föräldrar och göra det som en förälder SKA göra som förälder, dv.s lära ungarna

*) Knyta skorna

*) Ta på sig kläderna själv

*) Kunna torka sig själva i rumpan efter att ha bajsat, och även torka snippan/snoppen efter man kissat.

*) Kunna lära sig sin hygien.

Även barn med motoriska svårigheter och/eller koncentrationssvårigheter kan lära sig att knyta skor. 
    Det bör finnas en gräns för hur mycket man skall kunna  skylla på det ena och det andra som förälder för att slippa ta sitt föräldrar ansvar på de basala sakerna ett barn bör kunna lära sig. 

Vad ligger diskrimineringen, anser du, i att anse att föräldrarna tar ansvaret och lär barnen de basala sakerna i livet?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2025-11-26 07:39:40 följande:

Stackars dagens föräldrar som får kravet på sig att vara just föräldrar och göra det som en förälder SKA göra som förälder, dv.s lära ungarna

*) Knyta skorna

*) Ta på sig kläderna själv

*) Kunna torka sig själva i rumpan efter att ha bajsat, och även torka snippan/snoppen efter man kissat.

*) Kunna lära sig sin hygien.

Även barn med motoriska svårigheter och/eller koncentrationssvårigheter kan lära sig att knyta skor. 
    Det bör finnas en gräns för hur mycket man skall kunna  skylla på det ena och det andra som förälder för att slippa ta sitt föräldrar ansvar på de basala sakerna ett barn bör kunna lära sig. 

Vad ligger diskrimineringen, anser du, i att anse att föräldrarna tar ansvaret och lär barnen de basala sakerna i livet?

*) Kunna lära sig att sköta sin hygien själva

Så skulle det stå självklart...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Personalen kräver att vi föräldrar lär barnen att knyta