• Anonym (TS)

Tips på svenska spel

Vi ska fira jul utomlands i år och vår värdfamilj gillar brädspel. Så vi tänkte att vi ska ge dem ett som julklapp.
    Finns det något typiskt "svenskt" spel som  är förhållandevis enkelt att sätta sig in i och spela? Yngsta barnet är 8år så det vore toppen om åldersspannet passar hela familjen.
    🎲♟

Det får inte vara massa textkort eller så på svenska eftersom de inte talar svenska.

• Svar på tråden Tips på svenska spel
  • Anonym (Den forsvunna diamanten)
    Anonym (TS) skrev 2025-11-25 22:41:40 följande:

Det får inte vara massa textkort eller så på svenska eftersom de inte talar svenska.

Vet inte vad som ar typiskt svenskt, men under 70- och 80-talet sa spelade vi bl a

Uno, Othello, Kinaschack, vanligt schack, Fia med knuff, 4 i rad, Ravspelet, Backgammon, Yatzi, Den forsvunna diamanten, Risk, Kalaha och Hattjakten.

Det ar val de spelen, utan textkort, jag minns. Idag spelar barnen bl a CATAN, vilket verkar vara mycket populart, men det ar ju dock inte nagot typiskt svenskt.

• Mentat

Jag har ett spel som är väldigt enkelt till sin natur men har varit mycket populärt på jularna som heter "Ave Caesar". Inga textkort, ingen tärning utan bara kort med siffror 1-6 och en spelplan.

Så långt uppfyller det dina krav, men hur svenskt det är låter jag vara osagt.

Svar på tråden Tips på svenska spel