• Anonym (Osäker)

Min osäkerhet har pushat bort honom. Vad ska jag göra?

Hur ofta säger er partner att han älskar er, visar uppskattning osv? Jag och min sambo har varit ihop i ett år. I början var han så gullig och gav mycket komplimanger och sa hur mycket han älskade mig. Nu är det noll på den fronten. Han svarar tillbaka när jag säger att han älskar mig, men det är liksom med ett snabbt kort svar utan känsla att ?jo jo jag älskar dig med.? Det känns aldrig genuint. När vi går och lägger oss så håller han om mig, men han försöker inget mer så att säga längre, vilket han gjorde innan nästan varje kväll. Och jag vet inte hur jag ska ta steget för han lägger sig liksom med ansiktet bort från mig och är kort i svaren när jag försöker prata med honom, och kan ibland vända sig med ryggen mot. Han svarar knappt när jag pratar överlag, korta svar men inget mer och har svårt att få ögonkontakt med honom osv. Han håller om mig när vi sitter i soffan, men det är inte på samma sätt som innan om ni förstår. Nu känns det mer på rutin att han ska lägga en hand på mitt ben. Innan drog han mig nära och jag kände kärleken. 

Jag har frågat om allt känns bra, och vad han tänker på och om han älskar mig (jag har jätteproblem med osäkerhet i relation och en otrygg anknytning så får panik av detta) så kan typ inte fråga mer för han är så irriterad på att jag frågar. Men jag mår så dåligt, känner att han glider ifrån mig men vet inte vad jag gjort eller vad jag kan göra för att få tillbaka honom. Igår när vi lagade mat försökte jag vara glad och härlig och berättade en rolig grej som hänt på jobbet och skrattade. Han tittade bara snabbt på mig och sa jaha okej, och sen gick han och satte sig med telefonen i soffan.

Jag tror att jag förstör och pushat bort honom för att jag varit för osäker, tjatig och jobbig kring vad han tänker och känner. Men jag blir ju osäker på grund av hans beteende? Hur ska jag göra? Vill verkligen få det att funka. Älskar honom så mycket och får panik av att förlora honom.

• Svar på tråden Min osäkerhet har pushat bort honom. Vad ska jag göra?
  • Anonym (Molly)

Jag hade frågat honom varför han har ändrat sitt beteende mot dig.

• Dexter dot com

Nåt är ju fel eftersom han redan efter 1 år är ointresserad av dig och inte vill ha ses. Om du tror att din osäkerhet är orsaken så ta inte upp det till diskussion på tex en månad och se om hans beteende förändras till det bättre. Blir det ingen förändring hade jag frågat rakt ut om det är så här han tycker en relation ska vara och och får du inget svar på varför han förändrats hade jag lämnat relationen.

• KimLinnefeldt

Fråga inte ut honom om vad han känner eller tycker. Berätta istället vad du själv känner och tycker.

Få honom att förstå att det är en deal breaker, om det är så du känner. Är det tillräckligt frustrerande för dig så kanske ni inte passar ihop. Men om han är kär i dig och vill dig väl så kan han steppa upp.

Min fru ger mig inte så mycket bekräftelse som jag skulle önska. Jag har tagit upp det med henne flera gånger, och då höjer hon sig. Ett tag.

Jag har också funderat på varför jag vill ha mer kramar och kyssar i vardagen, vad det är för behov. Det finns ingen universell nivå, allt är individuellt och beror på uppväxt och tidigare upplevelser, mest. Vem har "rätt"?

• Anonym (X)

Tänk vad många problem som hade löst med än gång om man bara kommunicerar med varandra och säger vad man tänker på istället för att gissa sig till som oftast inte stämmer ändå. 
    Så många uppbrott som hade kunnat undvikas. 

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Molly) skrev 2025-11-26 09:37:00 följande:

Jag hade frågat honom varför han har ändrat sitt beteende mot dig.

Anonym (X) skrev 2025-11-26 10:34:31 följande:

Tänk vad många problem som hade löst med än gång om man bara kommunicerar med varandra och säger vad man tänker på istället för att gissa sig till som oftast inte stämmer ändå. 

Jag har frågat honom flertalet gånger, på olika sätt. Men han säger att allt är bra och blir irriterad av att jag frågar. Så nu vågar jag inte ta upp det mer..
  • Anonym (3)

Vart tillsammans med min i 3 år och har det lika bra som tidigare. Men vi bor inte ihop än. Att flytta ihop tidigt är en chansning och första året känner man inte varandra riktigt än. Han kanske börjar inse att det kanske gått för fort och är osäker. Ni borde ju annars rimligtvis fortfarande ha det bra ihop. 

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Osäker) skrev 2025-11-26 14:52:32 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-11-26 10:34:31 följande:

Jag har frågat honom flertalet gånger, på olika sätt. Men han säger att allt är bra och blir irriterad av att jag frågar. Så nu vågar jag inte ta upp det mer..
    Som någon ovan sa; istället för att fråga (vilket kan uppfattas av motparten som "tjat") beskriv utifrån hur du känner, hur du upplever det istället.

Dvs, om han är kort i tonen, om han drar sig undan, om han blir "undvikande"... Förklara för din partner hur det får dig att känna, får dig att må. Istället för att fråga hur han mår, eller om han älskar dig, etc bla bla

Vidare, har du/ni pratat om din osäkerhet, din otrygga anknytning. Hur den påverkar dig, eller hur den kan (kanske!?) ibland "spela dig ett spratt", i relationer? OM inte, så kanske det är hög tid att våga öppna upp dig kring det...

Ni är "redan" sambos, men har bara varit tillsammans i ett 1år. Jag tror inte att ni har riktigt hunnit lära känna varandra, mer, på djupet än...
Svar på tråden Min osäkerhet har pushat bort honom. Vad ska jag göra?