• Anonym (Irriterad till max)

Kasta väskan på någons bord?!

Svärmor kommer alltid in i vårt hus och kastar sin stora, tunga och smutsiga handväska med metallfötter som den står på endera på vår köksbänk eller på vårt köksbord i trä. Det spelar ingen roll hur många gånger min man än säger till eller lyfter bort väskan så gör hon samma sak nästa gång. Hon är inte dement utan har alltid gjort så här. Seriöst? Vad har hon för fel? 

Varför tror man att någon vill ha ens smutsiga väska på sitt köksbord eller köksbänk? Dessutom repar ju metallfötterna trä så den förstör våra möbler. Hur kan man vara så oförsiktig med någons saker? Jag blir tokig på det här!

• Svar på tråden Kasta väskan på någons bord?!
  • Anonym (Mmm)

OK, då vet vi det.

• Anonym (F)

Om hon hela tiden gör så, trots tillsägelse, är det någon slags maktdemonstration. Är hon avundsjuk på er eller vad kan det röra sig om?

• Anonym (Säg till)

Har ni sagt till henne? Kanske hon inte har fattat att ni ogillar hur hon gör?
    min svärmor gick alltid in med skor.. jag började med att sopa genast när hon lämnade lite grus först fattade hon inte och jag gjorde om igen nästa gång tog fram sopset direkt när hon kom in började fundera hon vad jag gjorde så sa jag som det är hon skäms och tog bort skor nästa gång 🙂
    Kanske prova torka trasan direkt när du tar ner sin handväska ner på golvet 😉

• Anonym (Obrydd)

Tror hon bara är obrydd och därför lättvindigt glömmer vad du tycker. Du får helt enkelt stå ut med detta beteende. Eller bryta kontakten...

Anonym (F) skrev 2025-11-26 15:28:30 följande:

Om hon hela tiden gör så, trots tillsägelse, är det någon slags maktdemonstration. Är hon avundsjuk på er eller vad kan det röra sig om?

Jag har också funderat på om det är en maktdemonstration faktiskt. För inte tusan glömmer man det 500 gånger i rad. Jag vet inte om det är avundsjuka men något är det ju. Alltså för det första så slänger man ju aldrig en väska på någons möbler så där och ännu mindre när man vet att dom inte gillar det. När hon sedan får en tillsägelse eller väskan lyfts bort så kommer det någon snäsig kommentar som att vi har så mycket regler eller något annat skit ur hennes mun som om vi har förolämpat henne å det grövsta. 
    Anonym (Säg till) skrev 2025-11-26 15:36:49 följande:

min svärmor gick alltid in med skor.. jag började med att sopa genast när hon lämnade lite grus först fattade hon inte och jag gjorde om igen nästa gång tog fram sopset direkt när hon kom in började fundera hon vad jag gjorde så sa jag som det är hon skäms och tog bort skor nästa gång 🙂

Ja men hon är likadan med skor! Hon är så förnärmad att vi tvingar henne att ta med inneskor om hon prompt ska ha skor inne hos oss. Hur många gånger har vi inte fått höra att skorna minsann är nya (inte sant) hon har bara gått med dom hemifrån, genom garaget och affären, osv. Vi går inte med uteskor inne hos oss och dessutom repar ju klackskor som hon alltid går med trägolv så det kommer inte på fråga. Din svärmor har ju vett att skämmas lite i alla fall så var glad för det.

Mannen har sagt till, varje gång men hon vägrar ju lyssna tydligen. Istället får vi kommentarer och gliringar om alla våra "regler" osv. 
    Anonym (Obrydd) skrev 2025-11-26 15:37:36 följande:

Tror hon bara är obrydd och därför lättvindigt glömmer vad du tycker. Du får helt enkelt stå ut med detta beteende. Eller bryta kontakten...

Jag kommer aldrig att tolerera att någon förstör saker i mitt hem med flit eller inte lyssnar på våra "regler" som påpekas varje gång. Hon vet men hon struntar i det för ingen kan vara så där korkad att man inte minns det efter så många gånger som det har kommit på tal. 
  • Agda90
    Anonym (Irriterad till max) skrev 2025-11-26 15:47:14 följande:
    Ja men hon är likadan med skor! Hon är så förnärmad att vi tvingar henne att ta med inneskor om hon prompt ska ha skor inne hos oss. Hur många gånger har vi inte fått höra att skorna minsann är nya (inte sant) hon har bara gått med dom hemifrån, genom garaget och affären, osv. Vi går inte med uteskor inne hos oss och dessutom repar ju klackskor som hon alltid går med trägolv så det kommer inte på fråga. Din svärmor har ju vett att skämmas lite i alla fall så var glad för det.

Mannen har sagt till, varje gång men hon vägrar ju lyssna tydligen. Istället får vi kommentarer och gliringar om alla våra "regler" osv. 

Jag kommer aldrig att tolerera att någon förstör saker i mitt hem med flit eller inte lyssnar på våra "regler" som påpekas varje gång. Hon vet men hon struntar i det för ingen kan vara så där korkad att man inte minns det efter så många gånger som det har kommit på tal. 
    I Sverige går vi inte med ute skor på inomhus. Så om det är någon som har konstigheter för sig är det ju svärmor.
    Om din man har sagt till henne och hon inte respekterar era önskemål i ert egna hem så får ni helt enkelt hälsa henne att hon inte är välkommen hemma hos er. 
    Alternativt börja göra som hon gör hemma hos henne. 
  • Anonym (Säg till)

Åhh du har det mycket värre! Lider med dig. Vet inte hur ni kan lösa hon verkar egoistisk och obrydd. Nyfiken om hon går skor inomhus och ställer väskan på bänk hem hos henne? Ni slutar ta av skor hos henne. 
    Ni kanske skulle kunna stoppa henne redan i hallen och tvinga henne ta bort skor och ställa Väskan på golvet 🙂
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Säg till) skrev 2025-11-26 15:36:49 följande:

Det spelar ingen roll hur många gånger min man än säger till eller lyfter bort väskan 

• Anonym (Mmm)

Mannen har sagt till, varje gång men hon vägrar ju lyssna tydligen. Istället får vi kommentarer och gliringar om alla våra "regler" osv

Fast det ä precis det ni gör, eftersom hon fortfarande får lov att komma hem till er. Hon gör så för det blir ju inga konsekvenser för henne. 
  • Goneril
    Anonym (Irriterad till max) skrev 2025-11-26 15:39:44 följande:
    Jag har också funderat på om det är en maktdemonstration faktiskt. För inte tusan glömmer man det 500 gånger i rad. Jag vet inte om det är avundsjuka men något är det ju. Alltså för det första så slänger man ju aldrig en väska på någons möbler så där och ännu mindre när man vet att dom inte gillar det. När hon sedan får en tillsägelse eller väskan lyfts bort så kommer det någon snäsig kommentar som att vi har så mycket regler eller något annat skit ur hennes mun som om vi har förolämpat henne å det grövsta. 
    Regler? Det är ju bara vanligt hyfs! Väskan kan repa bordet, det har väl ingenting med "regler" att göra! Sedan slänger man inte sin väska hur som helst i andras hem. Folk som inte har fått någon uppfostran  tycker ofta att vett och etikett är liktydigt med "regler".Svärmor har säkerligen alltid uppfört sig illa men nu har hon blivit dement och minns därför inte tidigare tillsägelser.
  • Anonym (Jenna)

Det är vanligare än du tror. När jag var på neonatalen med min bebis som var för tidigt född var det föräldrar som gjorde så i det gemensamma köket. Hygienen var supernoga, överallt var det skyltar om att man skulle torka av med sprit efter sig, tvätta och sprita händerna osv. När bebisarna är så små är de väldigt känsliga för infektioner och kan dö eller få men för livet om de blir smittade. 

Även där slängde folk upp sina smutsiga väskorna bänkar och bord och struntade i att torka av efter sig. 

• Anonym (Carinata)

Så snart ni öppnar för att släppa in henne så tar ni av henne väskan och ställer den på sin plats. Ställ fram tofflor eller inneskor till henne och hon får inte gå vidare förrän hon bytt. Kommer hon med en gliring nyp till direkt. Att så här är det här. Capice?!

• Anonym (Snabba musen)
    Anonym (Irriterad till max) skrev 2025-11-26 15:17:41 följande:
    Kasta väskan på någons bord?!

Svärmor kommer alltid in i vårt hus och kastar sin stora, tunga och smutsiga handväska med metallfötter som den står på endera på vår köksbänk eller på vårt köksbord i trä. Det spelar ingen roll hur många gånger min man än säger till eller lyfter bort väskan så gör hon samma sak nästa gång. Hon är inte dement utan har alltid gjort så här. Seriöst? Vad har hon för fel? 

Varför tror man att någon vill ha ens smutsiga väska på sitt köksbord eller köksbänk? Dessutom repar ju metallfötterna trä så den förstör våra möbler. Hur kan man vara så oförsiktig med någons saker? Jag blir tokig på det här!

Hon visar att nu jävlar, nu är hon här Och då är det hon som bestämmer. Hennes väska ska stå på bordet.

gå fram till henne i hallen och ta emot jackan och väskan. visa lite gästfrihet. häng upp dem någonstans.

dokumentera slitaget på möbler. Jag vet hur du menar, hade precis en här med björnklor och klirrande armband på extremt rivande händer. hon repade en dörr med verktygslådan, hade sönder en lampknapp, och drog en solkig disktrasa över hällen och bänken. luktar peck i köket nu! Orkar inte.

var försiktiga med andras saker! min syster är också så där hårdhänt. Dammsuger med hårt och aggressivt, med platta sidan Av munstycket, mot golvet så det blir skrapat. rycker ut sladden från andra sidan rummet och kör pedalen i botten så att sladden piskar hela rummet innan den äntlgen är inne. knuffar hårt ivägen den sin plats.

stress!!!
  • Goneril
    Anonym (Snabba musen) skrev 2025-11-27 23:50:39 följande:
    Hon visar att nu jävlar, nu är hon här Och då är det hon som bestämmer. Hennes väska ska stå på bordet.

gå fram till henne i hallen och ta emot jackan och väskan. visa lite gästfrihet. häng upp dem någonstans.

dokumentera slitaget på möbler. Jag vet hur du menar, hade precis en här med björnklor och klirrande armband på extremt rivande händer. hon repade en dörr med verktygslådan, hade sönder en lampknapp, och drog en solkig disktrasa över hällen och bänken. luktar peck i köket nu! Orkar inte.

var försiktiga med andras saker! min syster är också så där hårdhänt. Dammsuger med hårt och aggressivt, med platta sidan Av munstycket, mot golvet så det blir skrapat. rycker ut sladden från andra sidan rummet och kör pedalen i botten så att sladden piskar hela rummet innan den äntlgen är inne. knuffar hårt ivägen den sin plats.

stress!!!
    Men det är din syster, du får säga till henne! Hon kanske inte alls ska dammsuga i ditt hem, tacka nej om hon erbjuder sig. Naglar som klor och mängder av vassa klirrande armband känner jag till, i stället för följa samtalen under middagar brukar jag fundera på om tallrikar blir repade. Värst är klackskor på parkett.
  • Anonym (H)

Släng ner skiten på golvet eller ännu hellre ut genom fönstret. 

• klyban

Ställ dig i vägen så hon inte kan nå bordet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym

Ha ytterdörren låst så någon måste öppna dörren.
    Förebygga innan situationen uppstår.
    Säg "här kan du ställa väskan"
    "Ställ ytterskorna på mattan"

Glesa ut träffarna. Man måste inte umgås och skava på varann jämt.

Svar på tråden Kasta väskan på någons bord?!