• Floopy112

Hur mycket bröstmjölk till 9 månaders

Hej, som titeln lyder, hur mycket ml bröstmjölk till 9 månaders? Har fått jobb och pumpar till lillen nu så han får då vi inte kommit igång med maten ännu ordentligt. Men hur mycket ska ha få i sig? Hur mycket äter en 9 månaders i ersättning? nån med erfarenhet? 

• Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk till 9 månaders
  • TvillingmammaVästgöte

Vid nio månader räcker det inte med bröstmjölk, barnet måste börja äta mat  nu. 
    Våra tvillingar var också sena , vi bad BVC om råd vid nio månader. De tyckte vi skulle börja med små smörgåsar, ljust bröd utan kanter och mjukost på. Mosad banan. Järnberikad barngröt. Modersmjölk eller ersättning skallarna vara ett komplement vid nio månader. 

• Floopy112
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-11-26 19:46:25 följande:

Vid nio månader räcker det inte med bröstmjölk, barnet måste börja äta mat  nu. 
    Våra tvillingar var också sena , vi bad BVC om råd vid nio månader. De tyckte vi skulle börja med små smörgåsar, ljust bröd utan kanter och mjukost på. Mosad banan. Järnberikad barngröt. Modersmjölk eller ersättning skallarna vara ett komplement vid nio månader. 

Ja han äter något varje dag men eftersom ungen inte vill äta så vill jag inte att han går hungrig när jag är borta. Min fråga va inte om han borde äta eller vad utan hur mycket bröstmjölk han behöver.
  • TvillingmammaVästgöte
    Floopy112 skrev 2025-11-27 10:28:22 följande:
    Ja han äter något varje dag men eftersom ungen inte vill äta så vill jag inte att han går hungrig när jag är borta. Min fråga va inte om han borde äta eller vad utan hur mycket bröstmjölk han behöver.
    Fråga din BVC-sköterska. 
  • Anonym (Jadu)

food Before one is just for fun brukar man säga. Självklart räcker det med bara bröstmjölk. det skulle väl i sådana fall vara järnintaget vilket man kan lösa genom att göra egen vanlig havregrynsgröt med aprikos, torkade aprikoser man lägger i blöt och sedan mixar. För att slippa industriproducerad gröt med massa skit i som tex rapsolja. BVC borde verkligen steppa upp lite med sina kunskaper om kost?.
    men till ämnet, så länge ditt barn verkar vara mätt och nöjd tänker jag? 

Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk till 9 månaders