Anonym (Tina) skrev 2025-12-01 19:45:07 följande:
En del = Livsmedelverket, men du vet väl bättre
Uppenbarligen når jag inte över 100000 bakterier per gram. och det är det jag vet att undvika.
Men varför du inbillar dig att jag vet bättre är en gåta, men du inbillar väl dig att det är dåligt direkt eller något annat konstigt.
Om du hade haft min näsa, så hade du lätt känt när det börjar lukta surt och unket, för det är omöjligt att missa då.
Anonym (M) skrev 2025-12-01 19:52:24 följande:
Du berättat att du känner den "säregna" lukten som kommer av bakterien som gör riset dåligt. En bakterie som du inte ens vet namnet på och som du inte vet att sen inte har någon lukt alls.
Det jag säger är när jag känner när det är dåligt, och det luktar.
Anonym (M) skrev 2025-12-01 19:53:24 följande:
Så varför påstår du att bakterien (Bacillus cereus) har den säregna lukt som du har 40-års erfarenhet att känna igen?!
Jag säger riset luktar och när det börjar bli dåligt, har aldrig ens namngett bakterien.
Du har blandat ihop detta med annan.
Och det som luktar är ju givetvis det som blir av med bakterierna 
Men intressant att du inte har förmågan att förstå detta och med luktsinnet som känner när det blivit dåligt.
Anonym (M) skrev 2025-12-01 19:54:29 följande:
Matförgiftning kan vara farligt för många personer. Och eftersom bakterien inte luktar och har bildats i riset långt innan riset börjar lukta så ska man vara försiktigt med att äta ris som stått framme i två timmar eller mer.
Det börjar inte med 100000st bakterier per gram 

Och jag rekommenderar inte heller någon att följa mitt exempel om de inte klarar av att identifiera lukten.
Läser du ens något?
Undrar då det blir fel hela tiden för dig och mot vad jag säger.
Eller ens läste länken du kommenterade.
Anonym (M) skrev 2025-12-01 19:55:33 följande:
Länken talar också om att bakterien inte ha någon lukt. Men det missade väl du att läsa, eftersom det motbevisar det du säger.
Vad spelar det för roll i att avgöra om det är ätligt och om bakterien inte luktar, och det andra luktar?
Försöker du inbilla dig att för bakterien inte luktar och när restprodukterna luktar, att det inte luktar och att man känner innan det när 100000st bakterier per gram?
Jag känner detta med enkelhet, och ätit ris som ytterst enstaka fall varit uppe på 5 dagar framme i rumstemperatur.
Men normalt efter 3 dagar börjar det bli känsligt.
Detta är ingen diskussion du någonsin kan vinna med en semantik, för praktiken berättar jag känner lukten innan gränsen är nådd.
Inte heller rekommenderar jag de som inte kan känna denna lukt att äta ris som är tre dagar och om du försöker inbilla dig den igen 
Och det enda du behöver komma ihåg, ris luktar innan det blir dåligt och om du har lukt sinne nog.