• Anonym (Undrar)

Föräldraledighet - hur länge och hur mycket fick ni ut efter skatt?

Hej är tidigt gravid i vecka 14 men kikar redan nu på föräldrapenning och ledighet. Skulle gärna vilja vara föräldraledig ett år, men hur tusan går ekonomin ihop? har 36000 innan skatt och enligt försäkringskassan om man skulle ta ut 4 dagar /11 månader (varför anges inte 12 månader i deras kalkylator förresten)? Skulle jag få ut 15.700 INNAN skatt? Det blir ju knappt något ut alls i månaden? bara mina fasta utgifter hamnar på cirka 13 i månaden. 
    Hjälp mig förstå hur ni har gjort / gör och hur det går ihop. Jag har givetvis en sambo som kommer jobba då men vill se hur ni har tänkt med allt? trodde först beloppen var angivna efter skatt för redan då tyckte jag det var extremt dåligt. Är det något jag missar här eller är det så det ser ut?! Tack på förhand // gravid och undrandes 

• Svar på tråden Föräldraledighet - hur länge och hur mycket fick ni ut efter skatt?
  • Anonym (Undrar)

Insåg även nyss något om föräldrapenningtillägg, kan man välja att fördela de 180 dagarna på ett koncentrerat antal dagar ? typ om man vill vara föräldraledighet ett år? då blir ju utbetalningarna något helt annat, mkt bättre?

• Jemp

Tog ut 4 resp 5 dagar/vecka under mina föräldraledigheter. Max är ju 7 dagar, så om du väljer föräldrapenning på drygt halvtid blir det såklart mindre pengar (men längre ledighet). 
    Vi gick över till gemensam ekonomi när barnet kom, så sambons lön tog såklart större del av utgifterna (och vice versa när han var ledig, han tog 5 dagar/vecka då han stora delar av sin ledighet också behövt skydda sgi). 

Osäker på vad du menar med 180 dagar?

Har du kollektivavtal (eller motsvarande försäkringar från arbetsgivaren) kan du också få extra pengar via den, beroende på hur länge du har jobbat.

• Jemp

Din del av dagarna räcker inte i ett år med 4 inkomstbaserade dagar/vecka, vilket förmodligen är anledningen till att kalkylatorn visar 11 mån.

• Anonym (L)

Varje förälder får 195 dagar på sjukpenningnivå. Det är därför räknaren på F-kassan säger att din ersättning räcker 11 månader med 4 dagar/vecka. Din ersättning per dag är 918kr/dag så 15.700kr stämmer. Väljer du att ta ut 7 dagar/vecka får du mer.

Ni kan föra över din sambos dagar till dig, förutom de 90 som är reserverade för honom. Då kan du ta ut fler dagar per vecka och dagarna kommer räcka längre för dig.

Många arbetsgivare ger föräldralön, t ex 10% av inkomsten under några månader. Kolla med din arbetsgivare.

Att bli förälder är ett samarbetsprojekt även avseende ekonomin. Det nettoinkomstbortfall den föräldraledige har behöver familjen hantera gemensamt.

• Anonym (Ellen)

Hur man får disponera de 180 dagarna med föräldrapenningtillägg varierar med avtalen så det behöver du kolla upp.
    En del ger klumpsumma, en del ger tillägg i 180 kalenderdagar från start oberoende på hur många dagar fp du tar ut medan det också finns de avtal där du skickar in underlagen från FK löpande och sen får tilläggen utbetalda utifrån det. Det finns många varianter på marknaden. 
    Men läs på intranät hör med HR eller ta kontakt med facket så får du säkert svar.

Gemensam ekonomi har vi alltid haft så när vi fick barn fick vi tillsammans mindre att röra oss med. Vi satt tillsammans med det där och planerade i excel vem som skulle få vilken inkomst och varifrån, månad för månad.
    Så kunde vi också konstatera att ja, dessa månaderna blir det lite skralt och då kanske vi planerade för att ta lite från vår buffert men sen bröt jag ledigheten för semester så då fylldes kassan på lite igen och vi kunde ta därifrån när vi sen gick ner till 2-3 dagar fp per vecka igen.

Jag tog ut minimalt första året pga man måste inte ta några dagar alls då. Hade föräldrapenningtillägg första 180 dagarna från jobbet (ej knutet till uttag i vårt avtal). Sen jobbade jag deltid och var FL deltid tills vi skolade in efter drygt 2år.

• Anonym (.)

Tja, jag tog ut 7 dagar per vecka, fick alla min mans dagar och var hemma ett år. 
    Han var också hemma, arbetslös utan inkomst.
    Vi hade ca 20000 kr netto tillsammans. Jag tog ett lån på 100000 kr som gjorde livet lite lättare. Jag visste att jag skulle få bra inkomst efter föräldraledigheten med min utbildning. 

• Anonym (facts of life)

Kollar man på ekonomin när man är i v 14 är man redan minst ett år för sent på bollen.

Vi andra kollar, planerar och sparar innan vi förökar oss.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (facts of life) skrev 2025-11-27 19:24:32 följande:

Kollar man på ekonomin när man är i v 14 är man redan minst ett år för sent på bollen.

Vi andra kollar, planerar och sparar innan vi förökar oss.

Ursäkta, men har gjort IVF och har varit helt beroende av vården. Lite kyligt svar kan jag tycka så bättre då att vara tyst :).
  • RainbowFamilyDreams

Tack för ditt svar! 180 dagar har jag på föräldrapenningtillägg enligt mitt jobbs kollektivavtal nämligen, så det var det jag menade med det :).

Tack för din info! Uppskattar det :) vi får se lite hur vi ska lägga upp allt, måste kolla med min arbetsgivare hur tillägget utbetalas, som någon skrev om längre ned i tråden. Blir nog rätt avgörande för mig för hur jag kan göra.

Jemp skrev 2025-11-27 13:07:13 följande:

Tog ut 4 resp 5 dagar/vecka under mina föräldraledigheter. Max är ju 7 dagar, så om du väljer föräldrapenning på drygt halvtid blir det såklart mindre pengar (men längre ledighet). 
    Vi gick över till gemensam ekonomi när barnet kom, så sambons lön tog såklart större del av utgifterna (och vice versa när han var ledig, han tog 5 dagar/vecka då han stora delar av sin ledighet också behövt skydda sgi). 

Osäker på vad du menar med 180 dagar?

Har du kollektivavtal (eller motsvarande försäkringar från arbetsgivaren) kan du också få extra pengar via den, beroende på hur länge du har jobbat.

• RainbowFamilyDreams

Tack för din input! Har 180 dagar enligt kollektivavtalet från min arbetsgivare. Så jag ska kontakta HR/min chef och fråga hur det fördelas. Tror det blir rätt avgörande för hur jag kan göra och lägga upp det! Hade du något tillägg från ditt arbete?

Så man kan välja att bara ta tillägget från jobbet första tiden? Jag trodde man va tvungen att ta föräldrapenning för att utifrån det få från jobbet? Eller det kanske inte funkar så. Är helt ny på detta, har kämpat med ofrivillig barnlöshet i 5 år och äntligen blivit gravid nu. Tack för svaret!

Anonym (Ellen) skrev 2025-11-27 14:57:50 följande:

Hur man får disponera de 180 dagarna med föräldrapenningtillägg varierar med avtalen så det behöver du kolla upp.
    En del ger klumpsumma, en del ger tillägg i 180 kalenderdagar från start oberoende på hur många dagar fp du tar ut medan det också finns de avtal där du skickar in underlagen från FK löpande och sen får tilläggen utbetalda utifrån det. Det finns många varianter på marknaden. 
    Men läs på intranät hör med HR eller ta kontakt med facket så får du säkert svar.

Gemensam ekonomi har vi alltid haft så när vi fick barn fick vi tillsammans mindre att röra oss med. Vi satt tillsammans med det där och planerade i excel vem som skulle få vilken inkomst och varifrån, månad för månad.
    Så kunde vi också konstatera att ja, dessa månaderna blir det lite skralt och då kanske vi planerade för att ta lite från vår buffert men sen bröt jag ledigheten för semester så då fylldes kassan på lite igen och vi kunde ta därifrån när vi sen gick ner till 2-3 dagar fp per vecka igen.

Jag tog ut minimalt första året pga man måste inte ta några dagar alls då. Hade föräldrapenningtillägg första 180 dagarna från jobbet (ej knutet till uttag i vårt avtal). Sen jobbade jag deltid och var FL deltid tills vi skolade in efter drygt 2år.

• Jemp
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-27 20:28:46 följande:

Tack för ditt svar! 180 dagar har jag på föräldrapenningtillägg enligt mitt jobbs kollektivavtal nämligen, så det var det jag menade med det :).

Tack för din info! Uppskattar det :) vi får se lite hur vi ska lägga upp allt, måste kolla med min arbetsgivare hur tillägget utbetalas, som någon skrev om längre ned i tråden. Blir nog rätt avgörande för mig för hur jag kan göra.

Aha, ja det är bäst att kolla separat. 

Vi räknade ut hur mycket vi behövde ha in gemensamt varje månad och tog ut föräldradagar därefter. 

• Anonym (Undrar)

Tack för inputen :). Hade du något tillägg från jobbet?

Anonym (.) skrev 2025-11-27 18:03:24 följande:

Tja, jag tog ut 7 dagar per vecka, fick alla min mans dagar och var hemma ett år. 
    Han var också hemma, arbetslös utan inkomst.
    Vi hade ca 20000 kr netto tillsammans. Jag tog ett lån på 100000 kr som gjorde livet lite lättare. Jag visste att jag skulle få bra inkomst efter föräldraledigheten med min utbildning. 

• RainbowFamilyDreams

Smart :) det var jag som skrev inlägget här uppe förresten, insåg att det blev olika signaturer haha. Smart tänkt!

Jemp skrev 2025-11-27 20:32:34 följande:

Aha, ja det är bäst att kolla separat. 

Vi räknade ut hur mycket vi behövde ha in gemensamt varje månad och tog ut föräldradagar därefter. 

• Anonym (.)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-11-27 20:33:06 följande:

Tack för inputen :). Hade du något tillägg från jobbet?

Ja, men jag minns inte mycket kring det. Jag tror det var ett par tusen i månaden det första halvåret eller något i den stilen. Allt betalades ut i rad, men jag tog ju också full föräldrapenning och vet inte om jag kunde bett om annan fördelning.
  • Anonym (.)

Vi gjorde också ivf och hade ingen buffert överhuvudtaget. Det löste sig fint ändå. Det var liksom inte läge att vänta några år på att ha sparat ihop den summan.

Som någon sagt - räkna ut vad ni kan klara att leva på och ta ut dagar efter vad som behövs. Kanske din partner vill gå ner lite i tid? Det var guld värt att vara två föräldrar hemma stora delar av första året.

• Anonym (Ellen)
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-11-27 20:32:16 följande:

Tack för din input! Har 180 dagar enligt kollektivavtalet från min arbetsgivare. Så jag ska kontakta HR/min chef och fråga hur det fördelas. Tror det blir rätt avgörande för hur jag kan göra och lägga upp det! Hade du något tillägg från ditt arbete?

Så man kan välja att bara ta tillägget från jobbet första tiden? Jag trodde man va tvungen att ta föräldrapenning för att utifrån det få från jobbet? Eller det kanske inte funkar så. Är helt ny på detta, har kämpat med ofrivillig barnlöshet i 5 år och äntligen blivit gravid nu. Tack för svaret!

Ja vi hade 180 dagar och det hängde inte ihop med uttag av föräldrapenning. Utan så snart man registrerar en föräldraledighet mot ett "nytt" barn i vårt HR-och lönesystem och har arbetat så pass länge så att man kvalificerar sig för tillägget så går det ut på lön per automatik i rätt antal dagar. Pausar man ledigheten efter säg 4 mån, har semester några veckor och sen blir föräldraledig igen så återupptar den utbetalningen tills man fått sina 180 dagar.

Stort grattis till dig och hoppas att du får bra svar, så att du kan planera vidare
Svar på tråden Föräldraledighet - hur länge och hur mycket fick ni ut efter skatt?