• Anonym (Jollan)

Vem betalar nyckeln?

Skickade tillbaka exets nyckel med posten. Den kom tydligen inte fram och enligt hans kontrakt måste man betala för förlorad nyckel. Men det kan väl omöjligt ligga på mig? Jag har skickat, längre än så sträcker sig väl inte mitt ansvar? Han anser att jag ska betala.

• Svar på tråden Vem betalar nyckeln?
  • Anonym (Rättfärdigad)
    Anonym (Jollan) skrev 2025-11-29 23:54:04 följande:
    Det bryr jag mig faktiskt inte om. Han kunde ha hämtat den, det var han som sa åt mig att "det är ju bara att lägga den på lådan" när jag sa att jag inte orkade där och då. Sagt och gjort.
    Hell has no fury like a woman scorned
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Jollan) skrev 2025-11-29 23:54:04 följande:
    Det bryr jag mig faktiskt inte om. Han kunde ha hämtat den, det var han som sa åt mig att "det är ju bara att lägga den på lådan" när jag sa att jag inte orkade där och då. Sagt och gjort.
    I många fall hade de flesta betalat en liten ynka summa för att få ett avslut.... i andra fall har nog många svikna eller bittra svårt med ett avslut och vägrar som du gör att göra rätt för sig för att man inte accepterar att det är slut, eller är bitter och gillar hämnd.
  • Anonym (Jollan)
    Anonym (Ö) skrev 2025-11-30 13:06:11 följande:
    I många fall hade de flesta betalat en liten ynka summa för att få ett avslut.... i andra fall har nog många svikna eller bittra svårt med ett avslut och vägrar som du gör att göra rätt för sig för att man inte accepterar att det är slut, eller är bitter och gillar hämnd.
    Jag är varken eller, bara likgiltig.
  • Anonym (qwerty)

När jag pluggade i en annan stad så hade jag glömt återlämna förrådsnyckeln vid utflytt, inte till lägenheten utan utan FÖRRÅDET. Det accepterades inte att man skickade per post så jag fick så snällt sätta mig på tåget och åka ned och lämna åter nyckeln på kontorstid om jag inte ville betala låsbyte och nya nycklar.

Så har du skickat nyckeln via brev är det tyvärr du som ligger risigt till.

• klyban
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-01 13:55:23 följande:
    Jag är varken eller, bara likgiltig.
    Likgiltig över att det är DU som gjort bort dig och ingen annan?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jollan)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-12-01 14:00:00 följande:

När jag pluggade i en annan stad så hade jag glömt återlämna förrådsnyckeln vid utflytt, inte till lägenheten utan utan FÖRRÅDET. Det accepterades inte att man skickade per post så jag fick så snällt sätta mig på tåget och åka ned och lämna åter nyckeln på kontorstid om jag inte ville betala låsbyte och nya nycklar.

Så har du skickat nyckeln via brev är det tyvärr du som ligger risigt till.

Jag står inte på något kontrakt, så jag har inte bundit mig till något sätt för återlämning. Han sa åt mig att lägga den på lådan, jag gjorde som han sa.
  • Anonym (Jollan)
    klyban skrev 2025-12-01 14:07:01 följande:
    Likgiltig över att det är DU som gjort bort dig och ingen annan?
    Nä, eller jo det också, men jag syftade på känslorna kring separationen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-01 14:42:35 följande:
    Jag står inte på något kontrakt, så jag har inte bundit mig till något sätt för återlämning. Han sa åt mig att lägga den på lådan, jag gjorde som han sa.
    Ja och även om man "lägger nyckeln på lådan" så kan man göra på rätt sätt, d.vs man skickar nyckeln i ett vadderat kuvert/jiffypåse, och skicka det som rekommenderat, det ingår under paraply uttrycket "lägga på lådan". 

Så hur du än försöker rättfärdiga det hela så har du gjort fel. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-01 14:42:35 följande:
    Fullt förståeligt, men han kan ju hävda att du haft ansvaret för nyckeln och är den då skickad via post så är det oaktsamhet enligt honom. Det är enorm trist när man inte slipper ifrån sitt ex pga skitsaker, men han kommer säkert försöka kräva dig på kostnaden. Alternativt så blockar du hans nummer och låter honom sköta det jämtemot hyrevsärden.
  • klyban
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-01 14:44:13 följande:
    Nä, eller jo det också, men jag syftade på känslorna kring separationen.

Men dina känslor är inte en orsak att frånsäga sitt ansvar, man måste ta ansvar för sina misstag.
    Allt annat är bedrövligt att göra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Goneril

Nycklar till hyreslägenheter tillhör byggnaden, Jordabalken 12 kap. Om en hyresgäst har tappat bort nycklar följer skadeståndskyldighet. Hyresgästen ska ersätta låsbytet. Denna kostnad åker ex-sambon på. Er relation efter uppbrottet avgör om du ska betala. Är han gentleman betalar han men det är du som försatt honom i den situationen och därför borde du betala. Hur kunde du skicka nyckeln utan att reka? Man rekar väl alltid värdeförrmål etc? Du kunde lämnat den till honom på hans arbetsplats eller ni kunde ha setts på stan.

• Anonym (Jollan)
    Goneril skrev 2025-12-02 19:19:18 följande:

Nycklar till hyreslägenheter tillhör byggnaden, Jordabalken 12 kap. Om en hyresgäst har tappat bort nycklar följer skadeståndskyldighet. Hyresgästen ska ersätta låsbytet. Denna kostnad åker ex-sambon på. Er relation efter uppbrottet avgör om du ska betala. Är han gentleman betalar han men det är du som försatt honom i den situationen och därför borde du betala. Hur kunde du skicka nyckeln utan att reka? Man rekar väl alltid värdeförrmål etc? Du kunde lämnat den till honom på hans arbetsplats eller ni kunde ha setts på stan.

Vi har aldrig varit sambos och bor många timmar ifrån varandra. Inget lås behöver bytas ut, bara ersätta nyckel.
  • Anonym (Jollan)
    EnAnonumius skrev 2025-12-01 15:01:34 följande:
    Ja och även om man "lägger nyckeln på lådan" så kan man göra på rätt sätt, d.vs man skickar nyckeln i ett vadderat kuvert/jiffypåse, och skicka det som rekommenderat, det ingår under paraply uttrycket "lägga på lådan". 

Så hur du än försöker rättfärdiga det hela så har du gjort fel. 
    Han visste att det inte var aktuellt när han bad mig gå och posta den trots influensa. Han hade så satans bråttom med att få tillbaka den, för han ville ge den till sin nya, som han inte ens träffat än, nu. Garvar bara åt den detaljen, för han gav mig den första gången vi träffades också.

Han visste mycket väl att jag inte tänkte gå till kiosken i det skicket, så han fick det han bad om. Nyckel på lådan.

Jag känner mig inte det minsta ansvarig för det. Om något är det karma.
  • Agda90
    Anonym (Jollan) skrev 2025-11-27 16:43:05 följande:
    Nej, jag tänkte inte lägga mer än minimumsumman på honom. Jag gjorde mitt bästa för att det inte skulle vara uppenbart vad som låg i. Jag har aldrig bott där, så ja det är 100% han som står på kontraktet.
    Du hade kunnat säga till honom att han fick stå för kostnaden för rek om han ville ha tillbaka sin nyckel. 
  • klyban
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-03 12:18:38 följande:
    Han visste att det inte var aktuellt när han bad mig gå och posta den trots influensa. Han hade så satans bråttom med att få tillbaka den, för han ville ge den till sin nya, som han inte ens träffat än, nu. Garvar bara åt den detaljen, för han gav mig den första gången vi träffades också.

Han visste mycket väl att jag inte tänkte gå till kiosken i det skicket, så han fick det han bad om. Nyckel på lådan.

Jag känner mig inte det minsta ansvarig för det. Om något är det karma.
    Det är du som gjort bort dig och du är enda ansvariga.
  • Goneril

Hur då, ersätta nyckel? Nu är en nyckel på svaj nånstans, ingen vet var den är, det är ju olustigt. I ett sånt fall måste man ju byta lås. Låsbytet får sambon, eller vad det är, stå för, men det faktum att han tvingas till det är TS fel som slarvade med nyckeln. Som vuxen måste man veta att nycklar skickas med rek.

• Anonym (Jollan)
    Goneril skrev 2025-12-03 15:26:30 följande:

Hur då, ersätta nyckel? Nu är en nyckel på svaj nånstans, ingen vet var den är, det är ju olustigt. I ett sånt fall måste man ju byta lås. Låsbytet får sambon, eller vad det är, stå för, men det faktum att han tvingas till det är TS fel som slarvade med nyckeln. Som vuxen måste man veta att nycklar skickas med rek.

Har förklarat tidigare att det är en elektronisk nyckel. Allt de behöver göra är att inaktivera den.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jollan) skrev 2025-12-03 16:32:47 följande:
    Har förklarat tidigare att det är en elektronisk nyckel. Allt de behöver göra är att inaktivera den.
    Bostadsbolaget kommer kräva betalning av ditt ex. Enda sättet att han kan tvinga dig betala är genom kfm och domstol. Kommer han ta den vägen?

Han gick med på skicka via post. Då tycker jag att du uppfyllt dina skyldigheter och att du kan släppa detta.
Svar på tråden Vem betalar nyckeln?