• LinusThomsson

Hur vill du få stöd vid planering av en begravning?

Hej

Jag har börjat fundera kring hur man vill ha stöd vid en förlust av närstående. Trots dagens digitalisering i övrigt så är begravningsbranschen fortsatt långt på efterkälke med brist på digitala lösningar och hjälpmedel i denna situation.

Jag vill förstå hur människor skulle känna om delar av planeringen blev mer digital: skulle det upplevas som skönt, konstigt, tryggt eller överväldigande?

Lämna gärna en kommentar, även anonym om du önskar, om dina tankar, samt dela jättegärna dina tankar helt anonymt i detta formulär:
    Här

Tack!

• Svar på tråden Hur vill du få stöd vid planering av en begravning?
  • Anonym (X)

Jag tror faktiskt att de flesta vill ha mänsklig kontakt när deras nära och kära går bort. 

Men visst, idag finns ju massor med människor som knappt vågar/vill prata med folk, inte ens heja på sina grannar, så för den gruppen är det kanske en lösning. 

• Anonym (100%)
    Anonym (X) skrev 2025-11-28 16:29:05 följande:

Jag tror faktiskt att de flesta vill ha mänsklig kontakt när deras nära och kära går bort. 

Men visst, idag finns ju massor med människor som knappt vågar/vill prata med folk, inte ens heja på sina grannar, så för den gruppen är det kanske en lösning. 

JA! 100 procent. Min pappa dog tidigare i år och det sista jag hade velat var att göra det digitalt. Fick så mycket stöd och tips om annat också. Håller inte med om att de är på efterkälke. De gör det de ska. Allt behöver inte digitaliseras.
  • Aniiee

Jag håller med de två första. Just vid dödsfall är den mäskliga kontakten viktig. Det kan även vara viktig på sätt de flesta inte tänker på, många begravningsenterprenörer är bra på att se människor  och fånga upp de som mår extra dåligt, och hjälpa dem till hjälp.

Allt behöver inte digitaliseras.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • EpicF
    LinusThomsson skrev 2025-11-28 16:17:00 följande:
    Hur vill du få stöd vid planering av en begravning?

Hej

Jag har börjat fundera kring hur man vill ha stöd vid en förlust av närstående. Trots dagens digitalisering i övrigt så är begravningsbranschen fortsatt långt på efterkälke med brist på digitala lösningar och hjälpmedel i denna situation.

Jag vill förstå hur människor skulle känna om delar av planeringen blev mer digital: skulle det upplevas som skönt, konstigt, tryggt eller överväldigande?

Lämna gärna en kommentar, även anonym om du önskar, om dina tankar, samt dela jättegärna dina tankar helt anonymt i detta formulär:
    Här

Tack!

Kan bero på att allra flesta inte vill ha digitala möten med begravningsbyrån eller ha digital begravning. Det man behöver är mänsklig kontakt, en axel att gråta ut hos. 
  • Anonym (Digitalt ja tack)

Intressant att läsa andras syn på detta - själv känner jag precis tvärtom jämfört med alla föregående. Jag tycker att det är jobbigt att behöva deala med människor även under normala omständigheter, och ännu värre blir det ju om man dessutom är i känslomässigt uppror som vid sorg. Ska en helt främmande människa sitta där och tala med mig med huvet på sned och dämpad röst och vara så förstående trots att hen inte öht vet vem personen jag sörjer var??? Nä fy ...

• EpicF
    Anonym (Digitalt ja tack) skrev 2025-12-02 02:55:39 följande:

Intressant att läsa andras syn på detta - själv känner jag precis tvärtom jämfört med alla föregående. Jag tycker att det är jobbigt att behöva deala med människor även under normala omständigheter, och ännu värre blir det ju om man dessutom är i känslomässigt uppror som vid sorg. Ska en helt främmande människa sitta där och tala med mig med huvet på sned och dämpad röst och vara så förstående trots att hen inte öht vet vem personen jag sörjer var??? Nä fy ...

Behöver inte vara en främmande människa. Kan vara en annan anhörig som är i samma situation. 
    EpicF skrev 2025-12-02 15:52:37 följande:
    Behöver inte vara en främmande människa. Kan vara en annan anhörig som är i samma situation. 
    Eh va? Vi pratade väl om begravningsbyråer? Huruvida de ska tillhandahålla sina tjänster digitalt lr irl face to face?
  • Anonym (100%)
    Anonym (Digitalt ja tack) skrev 2025-12-02 02:55:39 följande:

Fast det är väl inte riktigt det de gör (sitter med huvet på sned och leker förstående). Nej, de kände inte personen. Det behöver de inte göra heller. Däremot känner de till allt som behöver göras, för döden kräver massor av arbete. Visst kan man klicka i saker, men det är ju oerhört svårt då allas situationer är så olika. Själv fick jag tips om personer jag kunde kontakta för olika praktiska saker i min stad. De hjälpte mig att hitta de bästa lösningarna som skulle passa min pappa. Deras hjälp var otrolig, på riktigt, och ingen satt med huvudet på sned. 
    Anonym (100%) skrev 2025-12-02 16:17:56 följande:
    Fast det är väl inte riktigt det de gör (sitter med huvet på sned och leker förstående). Nej, de kände inte personen. Det behöver de inte göra heller. Däremot känner de till allt som behöver göras, för döden kräver massor av arbete. Visst kan man klicka i saker, men det är ju oerhört svårt då allas situationer är så olika. Själv fick jag tips om personer jag kunde kontakta för olika praktiska saker i min stad. De hjälpte mig att hitta de bästa lösningarna som skulle passa min pappa. Deras hjälp var otrolig, på riktigt, och ingen satt med huvudet på sned. 
    Det varierar säkert, men nu utgick jag från frågan om man vill ha den mänskliga känslomässiga biten kontra om man bara vill ha det praktiska (som torde kunna skötas helt digitalt), eftersom det verkade vara det folk menade. Om diskussionen gäller hur man vill få hjälp med enbart de praktiska bitarna blir det ju en annan diskussion - där kan jag absolut se att det kan bli enklare och smidigare att styra upp saker i direkt dialog med en människa än att sitta o klicka sig igenom en webbenkät. 
Svar på tråden Hur vill du få stöd vid planering av en begravning?