• Anonym (TS)

Skolan idag

Då jag haft stora svårigheter med ett av mina barn så har kommunen låtit mig vara ute och kolla aktivt på skolor inför ett kommande byte så att vi kan få hitta en skola vi föräldrar tror att är bra för vårt barn.

Har nu besökt 3 kommunala skolor och är helt chockad. Även av att se hur det är på mitt egna barns nuvarande skola.

Trots mycket pedagogiska hjälpmedel och klassrum med timetimer, hörselkåpor och liknande så kan t ex flera elever springa runt i rummet och skrika med hörselkåpor.

När eleverna har en timetimer så ringer den när lektionen är slut och då reser sig alla eleverna upp mitt i en mening, för nu är det slut. Just när den här lektionen slutade så läste läraren en bok och slutar då tvärt och inte liksom naturligt efter 6 rader när en ett kapitel är slut. 

Känns som att alla skolor är stökiga. 

• Svar på tråden Skolan idag
  • Anonym (TS)

Ingen som känner igen detta? 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2025-11-28 17:40:46 följande:

Ingen som känner igen detta? 

Faktiskt inte. När jag har varit med (lågstadiet) har jag tvärtom varit imponerad. Visst finns det alltid de som pratar lite för mycket, tar en omväg på väg till lådan med böcker osv men överlag fin ordning och bra tålamod från lärarna. Time-timern har används som slut på en uppgift (tex dags att plocka undan eller att byta uppgift), inte som lektionsslut (Låter dock som alla amerikanska serier)
  • Spucks

Det var redan så för nästan 15 år sedan, när jag bodde i Sverige med mitt barn. Vi flyttade tillbaka till mitt hemland på grund av skolorna. Första "riktiga" dagen i den nya skolan och min dotter kommer hem, helt fascinerad, och säger "Mamma! Barnen håller käften när läraren pratar!"

Svar på tråden Skolan idag