• Anonym (Nisse)

Vilka fördelar finns det med att leva i en par relation?

I hela mitt vuxna liv har jag levt ir relation med kvinnor.3 olika relationer sammanlagt. Har bara haft några månader som singel mellan varje relation.

Vad är egentligen fördelen med att leva i en relatio. Jag klarar ju allt själv och i relationer får man ju bara en massa extrajob. Onödiga saker som man behöver lägga tid och pengar på bara för att ens partner tycker det är en bra id. och som man ska man ju stå bakom sin kvinna och supporta henne.

• Svar på tråden Vilka fördelar finns det med att leva i en par relation?
  • Anonym (Tina)

Vad har gjort att du slängt dig in i nya relationer? Där har du säkert svaret.

Man vill ha sällskap
    Man vill ha intimitet/sex
    Man vill ha någon som är där när man kommer hem
    Man kanske vill dela sin vardag med någon, berätta om sin dag och sina planer
    Man är två som står för kostnaderna
    Man har gemensamma intressen
    Man har support mentalt och praktiskt
    Man har en önskan om att GE kärlek till någon, tycker om att "ta hand om"

• Anonym (Jessica)

Låter som du haft usla relationer och kanske inte ens funnits kärlek mellan er.
    Varför har du haft så bråttom med nya kvinnor? 

En sund relation tar tid att etablera och i en sund relation finns respekt och kärlek och  ömsesidig vilja att göra det bästa för varandra.  Man växeldrar i en relation och stöttar varandra.  Mam är varandras bästa vänner. 

• Anonym (-)

Ngn att ha kul med varje dag (film, prata, spel, äta)
    Skaffa barn med
    Sex
    Gosa
    Flera som kan lösa problem
    Komplettera varandra 

• KimLinnefeldt

Krasst praktiskt och ekonomiskt så är det billigare att leva två, eftersom man delar på en massa fasta kostnader som boende, media och annat.

Men allra mest är det känslomässigt. Jag vantrivs med att bo ensam. Det är tråkigt att inte ha någon att prata med på kvällen om hur dagen har varit. Ingen som tröstar en när det är motigt. Och jag tycker om att vara behövd av henne, ge henne tröst och trygghet och stöd.

Roligare att resa med den man lever med, så man kan dela minnen efteråt. Fantastiskt att ha barn ihop och så småningom barnbarn. Även om man skiljer sig så har man det gemensamt resten av livet.

Förresten säger man inte "leva ensam" längre, man säger "leva själv". För ensam låter så ensamt, och själv låter mer rejält och självständigt. "Själv är bästa dräng", "tack, men jag gör det själv". Det är mer skamstämpel med ensam, som att man är ratad, ingen vill leva med en. Själv låter mer självvalt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nisse)
    Karolin Boheden Axander skrev 2025-12-01 14:19:42 följande:

Det finns inga vad jag kan komma på. Det innebär att man får mindre egentid och därmed mer irritation, dessutom mer ansvar och mer stress och mycket kompromisser.

Det är precis så där jag känner också. Jag älskar egentid. Det är så skönt att slippa en massa onödigt prat också om ointressanta saker.

Jag har haft jättefina relationer men börjar nu känna att vilken lyx det skulle vara att kunna göra vad jag vill, kunna resa var jag vill utan att kompremissa 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Nisse) skrev 2025-12-01 14:36:37 följande:
    Det är precis så där jag känner också. Jag älskar egentid. Det är så skönt att slippa en massa onödigt prat också om ointressanta saker.

Jag har haft jättefina relationer men börjar nu känna att vilken lyx det skulle vara att kunna göra vad jag vill, kunna resa var jag vill utan att kompremissa 
    Vet inte hur gammal du är. "Egentid" kan nog vara mycket värt när man är 27 eller 34 eller 43. Mindre kul när man är 69 eller 82 eller 95. Livet är långt, och en sak jag vet är att - man vet inte.

Hellre då försöka leva med någon som är självförsörjande med bekräftelse, som står ut med att du har egen tid och egna projekt och egna vänner.
  • Anonym (Separerad med särbo)

Separerade våren 2024 efter 22 år tillsammans. Är nu särbo och kommer så vara till barnen gått ut gymnasiet, både hans och mina. Sannolikt kommer vi inte att bli sambos då heller, utan mer leva växelvis hos honom och mig med dagar ensamma i eget bo. Finns för många fördelar med det helt enkelt. 

Pratar gör vi på ett eller annat vis varje dag, varje kväll önskar vi god natt och varje morgon blir det ett god morgon mess. Ibland under dagen, utan krav på svar om man är upptagen med annat. 

Vi hittar på saker, tagit någon weekendkryssning, endagsvandring i skogen etc. 

Jag behöver ingen för att kunna klara mig, må bra etc men det är skönt att ha någon som man känner sig trygg med, som man litar på, som man vet håller pall när det stormar (vilket det gör periodvis med mina barns pappa) och då finns han där när jag får känslostormar. "He keeps me grounded".

• Anonym (Tina)
    Anonym (Nisse) skrev 2025-12-01 14:36:37 följande:

Men då ska du inte ha någon heller utan vara själv.
    Det är inget fel i det.
    Snarare är det bättre att du är själv när du känner sådär istället för att du går in i något där någon förväntar sig saker som du inte är intresserad av, inte kan leva upp till och så mår ni (kanske) båda dåligt istället.
    Och OM du går in i en ny relation så gör klart från början hur dina förutsättningar ser ut, vad du behöver, vad du kommer att prioritera mm. Kanske hittar du någon som är på samma spår, kanske inte. Men du gör det som känns rätt för dig.
    Det tycker jag är bra.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Nisse) skrev 2025-12-01 11:36:05 följande:
    Vilka fördelar finns det med att leva i en par relation?

I hela mitt vuxna liv har jag levt ir relation med kvinnor.3 olika relationer sammanlagt. Har bara haft några månader som singel mellan varje relation.

Vad är egentligen fördelen med att leva i en relatio. Jag klarar ju allt själv och i relationer får man ju bara en massa extrajob. Onödiga saker som man behöver lägga tid och pengar på bara för att ens partner tycker det är en bra id. och som man ska man ju stå bakom sin kvinna och supporta henne.

Kan väl inte komma på så mycket. Har i mitt vuxna liv bara provat leva med några under korta perioder. kände inget alls för dem. Det var bara besvärligt. Speciellt ena som aldrig kunde städa efter sig. Kastade handduken på golvet. Påbörjade en ny rulle med toalettpapper utan att byta ut den gamla. Kunde steka något flottigt när man pewcis hade tagit bort spjällen till köksfläkten och rengjort bakom, medan spjällen låg på tork i diskstället. Tack för den liksom! Fettar ned allt igen!

det är bara till besvär. Man får inte vara ifred ens när man ber om det. Måste anpassa sig efter någon annan. värst är när killen börjar duscha utan att säga till, och man behöver använda badrummet!!!

hatar att man är ivägen för varandra i köket. Man kan aldrig slappna av
  • Anonym (Jolie)

Jag hade bestämt mig för att leva singelliv för resten av livet när jag separerade från min ex-sambo 2021.
    Sedan ett par år senare träffade jag min nya partner.

Vi har valt att leva som särbos, då får man det bästa av två världar.
    Fungerar jättebra, jag kommer aldrig ens att överväga samboskap igen.

• Tecum
    Anonym (Tina) skrev 2025-12-01 12:02:26 följande:

Man vill ha sällskap

Bra svar, case closed! 

Vill man inte ha detta är det bara att avstå. Vad är syftet att skriva en tråd om vad man INTE vill ha? Några klappar på ryggen från likasinnade?
  • Meddelande borttaget
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Jolie) skrev 2025-12-01 16:41:39 följande:

Jag hade bestämt mig för att leva singelliv för resten av livet när jag separerade från min ex-sambo 2021.
    Sedan ett par år senare träffade jag min nya partner.

Vi har valt att leva som särbos, då får man det bästa av två världar.
    Fungerar jättebra, jag kommer aldrig ens att överväga samboskap igen.

Tycker han likadant? Är det inte lätt hänt att den ena vill flytta ihop och den andra gör motstånd?

Om båda tycker exakt lika så är det ju inget problem.
  • Anonym (Jolie)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-03 12:07:18 följande:
    Tycker han likadant? Är det inte lätt hänt att den ena vill flytta ihop och den andra gör motstånd?

Om båda tycker exakt lika så är det ju inget problem.
    Ja, vi är helt eniga i detta.

Vi har båda varsitt bra boende, fast väldigt olika och ingen vill ge upp sitt.
    Han har villa på landet, ett par mil från stan och jag har en våning i stan med havsutsikt och toppläge.

Brukar bli att vi bor hos mig så här års och hos honom under sommaren. Sen är det ju ingen regel men oftast blir det så.

Vill man hitta på något kul på stan så är det nära att gå hem hit efter istället för att lägga en massa pengar på taxi.
  • Anonym (Enig)

Håller med. Förhållanden är mest bara slöseri med tid, och i en del fall pengar. Det finns anledningar till att fler och fler ratar längre, monogama förhållanden idag och det är för att fler och fler börjat inse att förutom sexet och möjligtvis sällskapet, samt att man kanske delar på vissa kostnader, så finns inte så mycket att få ut av ett förhållande. Sällskap kan man få av en vän eller av mobilen. Idag vill folk stänga dörren om sig och bara vara för sig själva och inte bli störda eller tvingas kompromissa en massa och visa ofrivillig hänsyn som man får göra i ett förhållande.

Därför måste ofrivilligt ensamma män ställa in sig på att de nog kommer få vara ensamma resten av sina liv, och köpa sexdockor istället, eftersom kvinnor idag klarar sig själva utan män, som ofta mest blir en börda och energitjuvar.

• Anonym (ABC)

Man vill ha sällskap

Samt gemenskap, gemensam historia, trygghet, vänskap m.m. 
  • Hornper

Man vill ha sällskap

Nr 2 på listan räcker. Det övriga kan kvitta för min del.
  • Anonym (Innekatt)

Jag vill ha massage och klappar.

Om jag måste välja så kommer nog sex på andra plats efter massage.

Och då menar jag alla former av massagelik beröring, vad som helst. Om han tycker det är kul att nypa mig i tårna i soffan så är jag med, eller massera hårbotten, eller ansikte, vader, fingrar, rygg, rumpa, bröst...

Bara ta på mig så är livet bra.  Och ofta blir jag ju sugen på sex då också.

Miau?

Svar på tråden Vilka fördelar finns det med att leva i en par relation?