Konsumentverkets budget och matsedel för 2026
Kom på att jag ville titta lite på konsumentverkets budget och matsedel (samman med livsmedelsverket) för 2026.
För det första, BRAVO! De har äntligen fattat hur man gör en smart matsedel. Det tog bara 25 år. Inga mer olika saker till lunch och middag, inga mer sky klassisk husman och fika som pesten. Jag blev glad av att se en kanelbulle. Förvisso vill jag analysera matsedeln lite mer, just nu har jag bara skummat första veckan.
Så, budgetposterna då?
Matbudgeten, för en person 25-50 år har dragits ner med 1000 (!) kronor från 2025, från 3730 till 2730, om all mat lagas hemma. Det känns faktiskt inte helt realistisk, och gör mig så klart ännu mer nyfiken på om matsedeln faktiskt kan fås till det priset.
Posten för hemutrustning, dvs pengar för möbler, dator, husgeråd odyl, lämnas oförändrad på 920 kr.
Posten "media", har delats upp i "internet- och mobilabonnemang" och "övriga mediejänster". Det förra är satt till 1000 kr och det senare 640 kr, vilket på totalen blir 40 kr mer än förra året.
Läder och skor för en 25-50-åring har satts till 820 kr, vilket är 20 kr mer än 2025.
Fritid, lek, och mobil är egentligen 3 poster nuförtiden, men var inte när jag började föra statistik, så 2025 var dessa tillsammans på 830 kr, 2026 är det 600 för fritid och lek, 130 för mobil.
Personlig hygien för åldersgruppen är 590, upp från 580.
Förbrukningsvaror upp till 200 från 150 för en person.
Så, hur känner ni? Tycker ni att Konsumentverkets budget verkar realistisk och bra? För hög? För låg? Lite blandat?
Jag ska... börja undersöka maten. Den förra hade de faktiskt receptfoldrar till, dock inte denna gång. De kanske kommer....