Appen Matglad (som är gratis och skitbra) visar ganska tydlig vad en del behöver hjälp med.
Den berättar alla husgeråd och ingredienser man behöver. Förklarar hur stora bitar man ska skära och, framför allt tror jag, säger i vilken ordning allt ska göras. Ska grytan serveras med potatis så börjar receptet med att den ska skalas och ställas på spisen för att koka. I en vanlig kokbok kan receptet på gryta istället avslutas med ett: servera med kokt potatis. Och då står hemmakocken där med en gryta klar att ätas men ingen potatis är kokt och hen kanske inte ens har potatis hemma, för det stod inte i listan med ingredienser.
Att laga mat kräver ofta att man gör flera saker samtidigt och startar varje process vid rätt tidpunkt. Det kan vara skitsvårt för en del.
Sånt som hur mjuk potatisen ska vara för att vara klar kan också vara svårt. I Matglad står det hur stora bitarna ska vara och hur länge de ska koka. Det står också hur länge man ska vispa äggen till kakan tex (har jag för mig), istället för det klassiska: tills det är pösigt. Vad är pösigt liksom?!