• Anonym (Recepttrogen?)

Måste du ha allt förklarat för dig i matrecept - hur du ska göra osv?

Verkar som att en del inte förstår hur de ska göra, trots att instruktioner framgår tydligt i ett recept. Du som har svårigheter att laga mat utan recept, vad är det i receptet/ beskrivningen som du har svårt att "tolka", och måste du ha allt förklarat i detalj för att förstå hur du ska göra, i synnerhet om det gäller mat som är lite mer "avancerad" att tillaga?

• Svar på tråden Måste du ha allt förklarat för dig i matrecept - hur du ska göra osv?
  • Anonym (f)

Väldigt bred fråga. Jag är ingen stjärna i köket och ibland har jag svårt att förstå otydliga recept men det är ju för att de är just otydliga. Många skippar steg i huvudet och inser inte att saker kan tolkas på flera sätt. Att vara tydlig tjänar alla på och så får man själv välja hur man eventuellt modifierar receptet efter eget tycke.

• Fjäril kär

Själv blir jag vansinnig på otydliga recept där det finns ingredienser som inte överhuvudtaget får någon förklaring på vad dom ska användas till eller på vilket sätt och hux flux finns dom på bilden av den färdiga maträtten...   händer allt för ofta när jag  letar nya recept att testa .. 

Sen blir jag knäpp på översatta recept som inte är korrekt översatt där olika måttenheter används i samma recept och vissa instruktioner got "lost in translation" och är luddiga eller helt saknas..  

Och vad gäller tydlighet i recept så är det tyvärr så att många yngre idag aldrig fått lära sig att laga mat från grunden och har på riktigt inte en aning om hur en potatisskalare ser ut eller hur mycket 3/4 dl är och tolkar att röra och vispa är samma sak och smält smör och rumstempererat smör är samma sak....

Själv har jag jobbat inom restaurang så jag har koll men retar mig ändå som fan på folk som inte kan skriva ett korrekt recept på basic nivå 

• Anonym (?)

Nu har jag lärt mig men saker som 
    Vispa pösigt
    Grädda till fin färg
    Rensa grönsakerna
    Strimla fint
    Stek i het panna
    kräver lite erfarenhet för att få till 

• Anonym (Mona)

Appen Matglad (som är gratis och skitbra) visar ganska tydlig vad en del behöver hjälp med. 

Den berättar alla husgeråd och ingredienser man behöver. Förklarar hur stora bitar man ska skära och, framför allt tror jag, säger i vilken ordning allt ska göras. Ska grytan serveras med potatis så börjar receptet med att den ska skalas och ställas på spisen för att koka. I en vanlig kokbok kan receptet på gryta istället avslutas med ett: servera med kokt potatis. Och då står hemmakocken där med en gryta klar att ätas men ingen potatis är kokt och hen kanske inte ens har potatis hemma, för det stod inte i listan med ingredienser. 

Att laga mat kräver ofta att man gör flera saker samtidigt och startar varje process vid rätt tidpunkt. Det kan vara skitsvårt för en del. 

Sånt som hur mjuk potatisen ska vara för att vara klar kan också vara svårt. I Matglad står det hur stora bitarna ska vara och hur länge de ska koka. Det står också hur länge man ska vispa äggen till kakan tex (har jag för mig), istället för det klassiska: tills det är pösigt. Vad är pösigt liksom?!  

• Anonym (Gullig hund)

Folk slänger sig gärna med fancy uttryck om matlagning men har inte en aning om vad dom pratar om ... bara se random avsnitt av Sveriges mästerkock så är det dessa matlagare som åker ut först när juryn sätter dom på prov med basic kunskap från skolans hemkunskap och dom failar big time... 

Tror det var Per Morberg som för många år sedan lessnade på en deltagare som skulle sous vide exakt allt han presenterade och när Per sonika tog bort den möjligheten så hade killen inte en aning om hur han skulle göra istället och fick problem att tolka ett enkelt recept... Han fick en utskällning och åkte ut. 

Majoriteten av svenska folket tror dessutom att Bearnaisesås är en majonnäs och inte en emulsionsås baserat på smör.. det kan vi tacka burk-bean för... 

• Anonym (?)

Vidare behöver man veta vad som är viktigt och inte viktigt

Koka pastan 5 minuter för länge, inte bra
    Koka kalops 5 minuter för länge, spelar ingen roll.

Baka bröd, mängden mjöl är ungefärligt, man måste känna på degen om det är rätt mängd mjöl

Steka fläskkotletter, behöver vara genomstekt
    Steka biff, noga med stektiden för att få som man uppskattar

Avsmakning, örtkryddor har olika styrkor. Alltså går det inte att gå hårt på mängd, man måste smaka för att se om det blev bra

• Kermit1561
    Fjäril kär skrev 2025-12-05 10:34:44 följande:

Själv blir jag vansinnig på otydliga recept där det finns ingredienser som inte överhuvudtaget får någon förklaring på vad dom ska användas till eller på vilket sätt och hux flux finns dom på bilden av den färdiga maträtten...   händer allt för ofta när jag  letar nya recept att testa .. 

Sen blir jag knäpp på översatta recept som inte är korrekt översatt där olika måttenheter används i samma recept och vissa instruktioner got "lost in translation" och är luddiga eller helt saknas..  

Och vad gäller tydlighet i recept så är det tyvärr så att många yngre idag aldrig fått lära sig att laga mat från grunden och har på riktigt inte en aning om hur en potatisskalare ser ut eller hur mycket 3/4 dl är och tolkar att röra och vispa är samma sak och smält smör och rumstempererat smör är samma sak....

Själv har jag jobbat inom restaurang så jag har koll men retar mig ändå som fan på folk som inte kan skriva ett korrekt recept på basic nivå 

Många recept i sociala media genereras av AI bara för att generera uppmärksamhet/dra trafik till en sida och de har ofta de problemen du beskriver att bilder, ingredienser och instruktioner inte hänger ihop... 
  • Anonym (Recepttrogen?)
    Anonym (?) skrev 2025-12-05 11:59:30 följande:

Vidare behöver man veta vad som är viktigt och inte viktigt

Koka pastan 5 minuter för länge, inte bra
    Koka kalops 5 minuter för länge, spelar ingen roll.

Baka bröd, mängden mjöl är ungefärligt, man måste känna på degen om det är rätt mängd mjöl

Steka fläskkotletter, behöver vara genomstekt
    Steka biff, noga med stektiden för att få som man uppskattar

Avsmakning, örtkryddor har olika styrkor. Alltså går det inte att gå hårt på mängd, man måste smaka för att se om det blev bra

Apropå fläskkottletter sägs det ju att de ska "långstekas" för att bli mörare, försökte med det en gång, men upplevde ingen tydlig skillnad. Det kanske är ett kött som inte går att få särskilt mört?
  • Lynx123

Absolut! Det kan vara ordningsföljden, hur mycket något ska vispas eller skäras, om något ska vara med eller utan skal, om man får lyfta på locket när det kokar eller ej...

• Virriga Vera
    Anonym (Recepttrogen?) skrev 2025-12-05 12:15:43 följande:
    Apropå fläskkottletter sägs det ju att de ska "långstekas" för att bli mörare, försökte med det en gång, men upplevde ingen tydlig skillnad. Det kanske är ett kött som inte går att få särskilt mört?
    Om man har i vätska i stekjärnet/grytan och eftersteker kotletterna så blir de så möra att köttet trillar av benen. Dessutom så blir såsen god att göra på stekskyn
  • Anonym (Yummie)

Stekskyn kallas ju Kockens guld. Just fläskkotletter gör jag gärna med örtchreme-fraiche.
    Stek kotisarna för yta och något längre. Lägg dem i form med lock för efterstekning. Jag brukar föredra kotletter med ben.
    5 dl vanlig chreme-fraiche, en tärning grönsaksbuljong ner i stekskyn i pannan.
    Rör ut till jämn sås när buljongen lösts upp.
    Lägg tillbaka kotisarna i såsen och låt puttra en stund.
    Brukar verkligen inte bli torrt.
    Kokpotatis till, kanske pressad för lite roligare utseende.

• Anonym (Upplärd)

Nej, det har jag sällan problem med. Men det är för att jag har lärt mig mycket genom att se andra (föräldrar, kompisar, tv-kockar) laga mat.

Har man noll aning om hur matlagning går till så kan det inte vara lätt att följa ett vanligt recept.

• Anonym (Umi)

Jo, jag kan tycka det är klurigt ibland. Särskilt om jag testar nya kokböcker eller ger mig på att laga mat från en för mig främmande matkultur med ovana ingredienser. 

Mina egna recept är riktigt dåliga för andra att följa, för jag skriver bara ner saker som är relevanta för mig och utelämnar allt jag gör automatiskt. Min son för numer anteckningar själv när vi lagar mat tillsammans när det är rätter han vill lära sig laga.

• Fjäril kär
    Kermit1561 skrev 2025-12-05 12:08:03 följande:
    Många recept i sociala media genereras av AI bara för att generera uppmärksamhet/dra trafik till en sida och de har ofta de problemen du beskriver att bilder, ingredienser och instruktioner inte hänger ihop... 
    Har även upplevt det med nyare kokböcker oavsett om jag köpt dom eller lånat på biblioteket eller för all del läser en tidskrift...
    . recept skrivna så uselt att man inte har en aning om hur författaren/kocken tänkt 

Ibland undrar jag om vissa kockar överhuvudtaget har gått sin kockskola ...  
  • Aniiee

Inte personligen, men jag jobbar ofta med att skriva eller skriva om recept så att de blir super-duper-hyper-tydliga fär de som behöver det. Jag har levt hela livet med och runt funktionsnedsättningar, så tydlighet och tillgänglighet är något jag faktiskt brinner för.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Recepttrogen?)
    Aniiee skrev 2025-12-08 11:21:14 följande:

Inte personligen, men jag jobbar ofta med att skriva eller skriva om recept så att de blir super-duper-hyper-tydliga fär de som behöver det. Jag har levt hela livet med och runt funktionsnedsättningar, så tydlighet och tillgänglighet är något jag faktiskt brinner för.

Jag tyckte det var svårt som yngre att förstå mer "avancerade" matrecept, men med tiden förstod jag mer och mer hur de menade att man skulle göra. Men det kan fortfarande irritera mig att man ska ofta ska ha flera olika kärl, även för ganska enkla rätter, att man ska vispa ihop något i det ena kärlet samtidigt som man ska lägga annat i grytan och steka något tredje. Jag tror också att en del som skriver recept inte vet hur de ska skriva för att vara tydliga så att gemene man förstår. Det är ju betydligt enklare att se någon på TV eller på en Youtube-kanal stå och tillaga något , eftersom det då SYNS hur man ska göra.
  • mari123

JA  är det krångligt så vill jag veta moment för moment OCH inte ?salt och peppar? utan exakt hur mycket!

• klyban

Nya maträtter kan det ske att jag följer receptet väl och bara för se hur det är tänkt.
    Sen brukar jag köra utan recept vid matlagningen, men efter receptet ändå.
    Kanske någon mindre ändring kan ske.

En del recept är rätt dåligt skrivna, då får man gissa, men ganska enkelt och lösa när man har koll på så många tekniker, och ofta får man en känsla i alla fall vad de vill man ska göra.
    Och sen land och/eller rätt ger också en hint hur det ska göras.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Måste du ha allt förklarat för dig i matrecept - hur du ska göra osv?