• Håkan på Öland

Använder du mest smartphone, surfplatta, laptop eller stationär dator?

Använder du mest mobiltelefon (smartphone), tablet (surfplatta), laptop eller stationär dator?

Jag är bara nyfiken i största allmänhet nu när mobilen nästan börjar bli en farsot i umgängeskretsar där det är mer vanligt att folk sitter och glor in i sina mobiler istället för att umgås med sina vänner.

Nu har ju Post- och telestyrelsen ställt till med ett litet helvete för oss sista dagarna i november 2025 i samband med att 2G GSM och 3G UMTS näten ska stängas ner och kravet är att larmnummret 112 ska kopplas upp via 4G/5G och inget annat. Tiotusentals mobiler upphörde plötsligt att fungera, eller i vart fall kommer att göra så efter 2 februari 2026. 

Mer INFO:

Telefoner som inte kan ringa nödsamtal via 4G/5G måste blockeras efter PTS-beslut

https://www.sweclockers.com/nyhet/42054-nya-4g-telefoner-blockeras-hos-tre-telenor-och-tele2

Själv använder jag mest en gammal laptop fast jag just för dagen måste uppdatera med en nyare. 

• Svar på tråden Använder du mest smartphone, surfplatta, laptop eller stationär dator?
  • ViiviNikkilä

Hej, endast stationär dator. Allt annat är en ergonomisk lösning för egen del, och väldigt opraktiskt också.

• ViiviNikkilä
    ViiviNikkilä skrev 2025-12-05 13:21:20 följande:

Hej, endast stationär dator. Allt annat är en ergonomisk lösning för egen del, och väldigt opraktiskt också.

Allt annat är en oergonomisk lösning, skulle det stå.
  • Anonym (Smartphone)

Tycker det är enklare med en smarphone så blir oftast det alternativet. Ipad när telefonen stannat.

• Anonym (Vilse)

Personligen använder jag mest smartphone men har även padda och laptop privat. 

Vad gäller nedsläckningen av 2/3G måste man ju ha varit gömt under en sten om man missat den informationen det senaste året. Sedan har mobiloperatörerna försökt sig på en fuling med att åka "piggyback" på Telias 2/3G nät dom inte släcks förrän 2027 och det är det hålet som PTS nu täppt igen och som drabbar en del kunder som köpt nya mobiler som inte ringer 112 på 4G nätet. Och det är sjukt fult av mobiloperatörerna o h även tillverkarna.  

• Anonym (Laptop)

Laptop är behändigast för mig, som är invand med datorer sen yngre år. Mobiler har för små skärmar och de används bara för kortare surf, appnedladdning, mobilt bank:ID, swish och kortare meddelanden. Mesta surfen sker på Laptopen. Har sällan med mig mobilen ut annat än på arbetstid, för när jag är ute på min fritid vill jag uppleva min omgivning och prata med folk öga mot öga.

Stationär går an, men börjar kännas lite väl klumpig i jämförelse, de används väl mest för hobbyverksamhet och av gamers numera.

• Anonym (Kvinna)

Äger varken dator eller surfplatta utan använder endast smartphone och smart-tv.

• Anonym (Laptop)
    Anonym (Vilse) skrev 2025-12-05 15:27:59 följande:

Personligen använder jag mest smartphone men har även padda och laptop privat. 

Vad gäller nedsläckningen av 2/3G måste man ju ha varit gömt under en sten om man missat den informationen det senaste året. Sedan har mobiloperatörerna försökt sig på en fuling med att åka "piggyback" på Telias 2/3G nät dom inte släcks förrän 2027 och det är det hålet som PTS nu täppt igen och som drabbar en del kunder som köpt nya mobiler som inte ringer 112 på 4G nätet. Och det är sjukt fult av mobiloperatörerna o h även tillverkarna.  

Jag fick information om det för först ett halvår sedan, via brev på posten och flera sms, det är lite väl sent kan jag tycka. Det finns de som har sämre ekonomi och inte kan köpa en ny smartphone bara sådär. Själv hade jag tur och fick tag på en billig TCL 605 för bara 1800:-, men en riktigt bra mobil och hela 256kb lagringsutrymme, samt Android. Men många vet ju inte om de begagnade utan tror att de måste hosta upp mellan 6-14000 för en ny.
  • Anonym (Laptop)

Skrev fel 256GB skulle det vara, lever kvar lite i C64-åldern omedvetet :)

• Anonym (Smartphone)
    Anonym (Laptop) skrev 2025-12-06 13:16:48 följande:
    Jag fick information om det för först ett halvår sedan, via brev på posten och flera sms, det är lite väl sent kan jag tycka. Det finns de som har sämre ekonomi och inte kan köpa en ny smartphone bara sådär. Själv hade jag tur och fick tag på en billig TCL 605 för bara 1800:-, men en riktigt bra mobil och hela 256kb lagringsutrymme, samt Android. Men många vet ju inte om de begagnade utan tror att de måste hosta upp mellan 6-14000 för en ny.
    Vill bara lägga till för de stackare som ännu inte kunnat köpa mobil för att de inte har råd att man även kan köpa helt nya mobiler från 3000:- i vanliga mobil butiker. Man kan då fråga efter några år äldre version som de har på lager. Köpt en helt ny för ca 4000:-.
  • Aniiee

Aktivt användande - stationär dator.

Passivt användande - smartphone

Jag har faktiskt aldrig ägt en laptop, vad jag minns.

Surfplattan blev kaput för en 4-5 år sen. Borde skaffa en ny...

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • OlleSQ

90% stationär dator.

När det gäller ergonomi, skärmstorlek, skrivkänsla går inget upp mot en stationär dator, mekaniskt tangentbord och en reflexfri stor skärm, därtill sitta i en riktigt skön stol från Kinnarps.

Svar på tråden Använder du mest smartphone, surfplatta, laptop eller stationär dator?