• Anonym (Bettan)

Hur bör jag göra?

Står i ett vägskäl i livet där jag varit på min nuvarande arbetsplats i 5+ år och trivts väl, men varit understimulerad sen ca två år in. Nu är jag erbjuden drömjobbet, som jag sökt flera gånger men konkurrensen har alltid varit hård. 

Men?jag har under några månaders tid upplevt märkliga symtom, kanske kopplat till hormoner(möjligtvis förklimakteriet), kanske kopplat till min migrän som i så fall ökat, med sömnlöshet, tryck i huvudet osv. Jag blir väldigt stresskänslig när jag får dessa symtom och klarar inte alls av lika mycket på jobbet som vanligt. De kommer i episoder och verkar vara kopplade till min cykel men mellan dessa mår jag bra. Har en tid med min läkare som tror det är migrän hormonellt utlöst och vi ska se över medicinering. Sömnen har jag fått ordning på sen någon månad tillbaka. Det är enstaka dagar jag sover dåligt och det påverkar mig ganska mycket. 

Men?ibland tror jag detta är en stressreaktion. Jag har haft det stökigt med speciellt ett av mina barn länge, cirka 1,5 år som mått dåligt och den andra föräldern tar inget ansvar utan stoppar huvudet i sanden. Det har varit utbrott, elakheter, kontakt med BUP. Mitt andra barn har också haft svårt i skolan så många möten där med allt som tillhör. Allt har dock börjat lugna sig senaste tiden. 

Jag har svårt att se att jag skulle få symtom på utmattning av ovanstående. Det har i och för sig utspelat sig över lång tid, med mental stress och oro. Men arbetsmässigt har jag haft extremt lugnt under flera år. Jag är mer inne på att migränen gör hjärnan trött och att det är i samband med det jag får låg uthållighet på jobbet vissa dagar. 

Samridigt innebär den nya tjänsten mycket mer ansvar och kanske en hel del stress. Mer lön och den typen av arbete jag vill ha. Men ångrar jag mig kommer inte mitt nuvarande jobb stå kvar som varit en trygghet i många år. 

Dessa symtom har kommit och gått sedan snart ett år tillbaka, ibland med en månad emellan, oftast två veckor. 

Hur bör jag tänka här? Vänner och familj tycker jag ska ta chansen och menar att livet kommer alltid ha sina prövningar i perioder, men säg att detta skulle vara en begynnande utmattning, då är det mitt liv som fallerar och påverkas. Menar det är lätt att säga hoppa till någon annan. 

• Svar på tråden Hur bör jag göra?
  • Anonym (Jag)

Jag tycker absolut att du ska ta chansen!

• Anonym

Ta jobbet
    Om du får högre lön, lägg den på att betala någon att vara tillsammans ed barnen några timmar i veckan så du får återhämtning
    Låt barnen vara på fritids / förskola så mycket du har rätt till.

• Anonym (Bettan)
    Anonym (Jag) skrev 2025-12-05 18:27:21 följande:

Jag tycker absolut att du ska ta chansen!

Skulle bara kännas extremt skamset att börja och bli sjukskriven kort därefter(om det nu är det som ger mig mina symtom).
  • Anonym (Nenne)

Ja migrän kan vara hormonellt utlöst med samband till menscykeln. För mig var det som en pålitlig klocka, men det är inte så kul.  Bra att läkaren har tagit tag i det.

Hoppas att du har de speciella läkemedlen mot migrän! De är ju helt  fantastiska om de fungerar på en. Alla symtom helt borta på 45 minuter! 
    Be läkaren att få prova om du inte har gjort det. 

Om du inte får tillräcklig hjälp på vårdcentralen, så att du inte blir helt bra,  så försök få hjälp av en gynekolog eller på någon privat mottagning för kvinnohälsa som Hercare t.ex (de privata är svindyra tyvärr). 

För om det har lugnat sig lite när det gäller bekymren kring dina barn, så är det väl hälsan som är din största oro inför att ta ett mer utmanande arbete?

I sp fall, om du bara har möjlighet att ordna så att kroppen fungerar, så är det synd att missa din jobbchans!

• Anonym (Bettan)
    Anonym (Nenne) skrev 2025-12-05 19:58:14 följande:

Ja migrän kan vara hormonellt utlöst med samband till menscykeln. För mig var det som en pålitlig klocka, men det är inte så kul.  Bra att läkaren har tagit tag i det.

Hoppas att du har de speciella läkemedlen mot migrän! De är ju helt  fantastiska om de fungerar på en. Alla symtom helt borta på 45 minuter! 
    Be läkaren att få prova om du inte har gjort det. 

Om du inte får tillräcklig hjälp på vårdcentralen, så att du inte blir helt bra,  så försök få hjälp av en gynekolog eller på någon privat mottagning för kvinnohälsa som Hercare t.ex (de privata är svindyra tyvärr). 

För om det har lugnat sig lite när det gäller bekymren kring dina barn, så är det väl hälsan som är din största oro inför att ta ett mer utmanande arbete?

I sp fall, om du bara har möjlighet att ordna så att kroppen fungerar, så är det synd att missa din jobbchans!

Precis, jag vill så gärna vidare egentligen men nu har jag detta kroppsliga. Det är inte som min vanliga migrän heller, därför jag är rädd det är något annat. Det är domningar som kommer och går och stickningar i ansiktet. Jag kan ha såna symtom men då brukar ett anfall komma nära inpå eller att det upphör. Nu kan det komma och gå såna symtom under flera dagar utan anfall. Tycker det är märkligt efter 20 år med migrän om det tar denna form plötsligt. Om det inte är något annat som sagt. 
  • Anonym (Nenne)
    Anonym (Bettan) skrev 2025-12-05 22:09:01 följande:
    Precis, jag vill så gärna vidare egentligen men nu har jag detta kroppsliga. Det är inte som min vanliga migrän heller, därför jag är rädd det är något annat. Det är domningar som kommer och går och stickningar i ansiktet. Jag kan ha såna symtom men då brukar ett anfall komma nära inpå eller att det upphör. Nu kan det komma och gå såna symtom under flera dagar utan anfall. Tycker det är märkligt efter 20 år med migrän om det tar denna form plötsligt. Om det inte är något annat som sagt. 
    Känner du igen symtomen helt sedan tidigare. Bara att de är mer utdragna i tid nu och inte direkt kopplade till ett anfall?  I så fall ligger det väl nära till hands att tänka att det är någon form av migrän?

Är det så att du inte hinner få det utrett innan du måste svara på jobberbjudandet?
  • Anonym (Boho)

Tror de symptom du upplever är ett resultat av situationen med ditt barn. Vet ju inte vad det handlar om men kanske att ni behöver uppsöka nån form avkbt för hela familjen så även den andra föräldern blir delaktig och att ni får bukt på problemen. Först då dina stressrelaterade symptom lagt sig kanske du är redo.

• Anonym (Anna)

Hög igenkänning. Ska starta en egen tråd informerar, apropå detta. ?Bränd av referenser?. 

Finns det möjlighet för dig att ta tjänstledigt för att pröva annat arbete? Jag tycker att du ska ta chansen. Men jag förstår om du är osäker. Det är en balansgång att både lyssna på sin egen kropp och att hoppa på en ny möjlighet. Känn efter hur du mår, bolla med en vän som känner dig väl. 

• Anonym (M)

Jag tror ditt mående har med ditt hemsituation att göra. Och den löser du inte genom att ta ett nytt krävande arbete. 

• Anonym (Boho)
    Anonym (M) skrev 2025-12-06 09:01:18 följande:

Jag tror ditt mående har med ditt hemsituation att göra. Och den löser du inte genom att ta ett nytt krävande arbete. 

Precis min uppfattning, att hoppa på det nya uppdraget innan hemmasituationen är löst kommer troligen bidra till bekymmer. 
  • Anonym (Nenne)

Har funderat. Kanske bäst att utreda dina kroppsliga besvär före du tar ett nytt jobb? 

• Anonym (Nenne)

Problem med barnen kan fortsätta i viss mån, sådant kan gå i vågor,  det att det kan bli så får inte låsa in TS för evigt i ett jobb som hon tycker är tråkigt!

Däremot behöver hon nog ha en aning om ifall hennes besvär beror på migrän eller något annat.

Svar på tråden Hur bör jag göra?