• Anonym (Frisco)

Donald Trump vinner fredspris!

"

Donald Trump får Fifas nya kontroversiella fredspris
    Uppdaterad idag 19:18Publicerad idag 18:58

Donald Trump blir den första att tilldelas Fifas nya fredspris, som mötts av kritik.

? Det här är en av de största utmärkelserna i mitt liv, säger presidenten från scenen under fredagens VM-lottning.

Det nyinstiftade fredspriset är tänkt att delas ut årligen. Motiveringen för Trump som pristagare lyder:

?Till en framstående person, som exemplifierar orubbligt engagemang för att utöka freden och förena världen genom sitt stora ledarskap och handlingar?.

www.svt.se/sport/fotboll/donald-trump-far-fifas-nya-fredspris

• Svar på tråden Donald Trump vinner fredspris!
  • Anonym (Ola)
    Anonym (M.) skrev 2025-12-07 05:37:58 följande:

Trump har varit president i mindre än ett år, och han är redan långt på väg med freden i både Palestina och Ukraina. Så jag ser inte att det är särskilt konstigt att han vinner ett fredspris, jag räknar med att han kommer att få Nobels fredspris också nästa år - särskilt om allt går i lås i de två stora konflikthärdarna tills dess. Den förra amerikanska presidenten kunde ju inte göra något åt varken Palestina eller Ukraina, som jämförelse. 

Jag tycker att ni som ständigt hånar Trump och TROR er veta så mycket negativt om honom, ska börja kolla på några obundna amerikanska nyhetskanaler, och höra vad han verkligen säger, se vad han verkligen gör. För det ni tror er veta är en nidbild från vänsterliberala amerikanska media - svenska PK-media gör sedan bara (dåligt översatta) sammandrag av deras artiklar. 

Det är precis det jag menar. Vi i Sverige är bombarderade av dåliga nyheter om Trump. Även om jag också tycker att han gör en hel del misstag.
  • Anonym (Ola)
    Anonym (What??) skrev 2025-12-07 00:50:44 följande:

Fanskapet är totalt utom sin egen kontroll och borde tas undan från alla uppdrag i sitt "samhällets" tjänst. Om inga har varit närmare ett tredje världsktig  så är det Putin och Trump. Två barn i en sandlåda och båda pissar i varandras blöja,
    Stryp av bådas möjlighet till affärer, låt Europa växa. 
    Vad fan har vi att vinna på USA eller Ryssland?
    Alla forskare i USA heter ju ändå Lmi Yuck Puck och kommer från Korea.
    America is NOT going to be great again!!

Precis som att Europa är så jävla bra. Vi skulle behöva börja ta större ansvar för dessa konflikter som ligger vägg i vägg med oss. Men det bara pratas och pratas och man gör alldeles för lite på flera plan.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Ola) skrev 2025-12-07 07:35:49 följande:
    Det är precis det jag menar. Vi i Sverige är bombarderade av dåliga nyheter om Trump. Även om jag också tycker att han gör en hel del misstag.
    Ja, alla makthavare gör misstag! Och jag säger inget om att folk ifrågasätter President Trumps beslut om de ena eller det andra. Det får man göra. Jag irriterar mig på dessa vänstertroll som inte förstår ett dugg av de politiska frågorna - t.ex. tullfrågan - och inte VILL sätta sig in i dem heller, för de vill bara skrika om hur korkad och galen Trump är. Häromdagen var det "någon" här på Fl som skrev att det var positivt om Trump skulle vara sjuk (det handlade om hans viktnedgång). Då har det gått för långt. 

Jag är för övrigt gammal nog att minnas när det var samma tongångar kring presidenterna Bush (särskilt den äldre) och Ronald Reagan. I PK-media är ALLA republikanska presidenter och presidentkandidater alltid korkade och galna, medan de demokratiska kommer mycket nära Jesus respektive Jungfru Maria... Det är en så svartvit syn så det blir fånigt. 
  • Anonym (Anonym)

Man kan tycka vad man vill om Trump då han är extremt kontroversiell, men om en demokratisk president hade jobbat lika hårt för fred i Ukraina och Gaza hade de säkert fått Nobels fredspris. 

• Anonym (Ola)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-07 09:18:04 följande:

Man kan tycka vad man vill om Trump då han är extremt kontroversiell, men om en demokratisk president hade jobbat lika hårt för fred i Ukraina och Gaza hade de säkert fått Nobels fredspris. 

Ja, det hade dom troligen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-07 09:18:04 följande:

Jobba hårt? Med vad, slicka Putins röv?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-12-07 09:27:55 följande:
    Jobba hårt? Med vad, slicka Putins röv?
    Ja eller fredsplanen för Gaza.
  • Anonym (jury)

Alla verkar ha glömt att Trump faktiskt också startat ett krig, som ingalunda är slut. Mot Iran, att bomba ett lands militära anläggningar är en krigshandling. Tidigare hade det inte förekommit direkta krigshandlingar mellan USA och Iran, utan dom hade bara konfronterats genom proxy-krig. Men genom att bomba iranskt territorium har USA nu gått över den gränsen.

Men USA verkar ofta vilja ha tolkningsföreträde och anser att deras krigshandlingar inte är riktiga krigshandlingar utan bara en slags åtgärder som man kan utföra lite gran som man känner för det. Iranierna ser nog annorlunda på den saken, och anser inte kriget för vara avslutat bara för att USA tycker det.

• Jimmy75
    Anonym (jury) skrev 2025-12-07 09:47:02 följande:

Alla verkar ha glömt att Trump faktiskt också startat ett krig, som ingalunda är slut. Mot Iran, att bomba ett lands militära anläggningar är en krigshandling. Tidigare hade det inte förekommit direkta krigshandlingar mellan USA och Iran, utan dom hade bara konfronterats genom proxy-krig. Men genom att bomba iranskt territorium har USA nu gått över den gränsen.

Men USA verkar ofta vilja ha tolkningsföreträde och anser att deras krigshandlingar inte är riktiga krigshandlingar utan bara en slags åtgärder som man kan utföra lite gran som man känner för det. Iranierna ser nog annorlunda på den saken, och anser inte kriget för vara avslutat bara för att USA tycker det.

Inte helt olikt resonemanget en viss Rysk ledare - att krigandet (som ju inte är ett krig utan bara en specialoperation) faktiskt har en legitim anledning. Han krigar ju inte, han befriar ryssar som lever under förtryck ju.
  • Anonym (M.)
    Anonym (jury) skrev 2025-12-07 09:47:02 följande:

Jag ser dock en skillnad mellan att bomba militära anläggningar och att bomba förlossningskliniker...
  • Mentat
    Anonym (Frisco) skrev 2025-12-05 19:38:32 följande:
    Donald Trump vinner fredspris! "

Donald Trump får Fifas nya kontroversiella fredspris
    Uppdaterad idag 19:18Publicerad idag 18:58

Donald Trump blir den första att tilldelas Fifas nya fredspris, som mötts av kritik.

? Det här är en av de största utmärkelserna i mitt liv, säger presidenten från scenen under fredagens VM-lottning.

Det nyinstiftade fredspriset är tänkt att delas ut årligen. Motiveringen för Trump som pristagare lyder:

?Till en framstående person, som exemplifierar orubbligt engagemang för att utöka freden och förena världen genom sitt stora ledarskap och handlingar?.

www.svt.se/sport/fotboll/donald-trump-far-fifas-nya-fredspris

Känns som ett sätt att hålla Trump på gott humör för något fredspris lär han inte få av norska nobelpriskommittén oavsett vad han gör.
    Varför FIFA sedan skall dela ut fredspris är en gåta.
  • Jimmy75
    Mentat skrev 2025-12-07 11:18:02 följande:
    Känns som ett sätt att hålla Trump på gott humör för något fredspris lär han inte få av norska nobelpriskommittén oavsett vad han gör.

FIFA har ju sitt egna smutsiga byk att tvätta - you scratch my back, I scratch yours.

De vill väl in på scenen av samma anledning som vissa länder vill ha exempelvis fotbolls-VM. Att lägga en vacker kuliss över all skit man vill dölja.

Eller så har de väl sett pengar eller andra vinningar med att slicka rätt personer.

• Anonym (M)
    Trump är polare med högsta hönset i FIFA. Precis som att han är kompis med Putin. Kompisar kliar varandra på ryggen. Makt och pengar är drivkraften, inte folks bästa. 
  • Postman
    Jimmy75 skrev 2025-12-07 11:25:51 följande:

FIFA har ju sitt egna smutsiga byk att tvätta - you scratch my back, I scratch yours.

De vill väl in på scenen av samma anledning som vissa länder vill ha exempelvis fotbolls-VM. Att lägga en vacker kuliss över all skit man vill dölja.

Eller så har de väl sett pengar eller andra vinningar med att slicka rätt personer.

Instämmer till fullo. 
  • Jimmy75
    Låter som en fenomenal idé. Med tanke på att huvudpersonen har en mental ålder som inte nått tvåsiffrigt än lär presenter funkar utmärkt.
Svar på tråden Donald Trump vinner fredspris!