• Anonym (GrodanBoll)

Lionel

Hej!

Vad tycker ni om namnet Lionel på en liten pojke? Efternamnet är tyskt.

• Svar på tråden Lionel
  • Mayjel
    Anonym (dandy) skrev 2025-12-08 13:21:19 följande:
    Som Lionel Messi?
    Lajonäll då. Låter inte så fint på svenska i min mening. 
  • Meddelande borttaget
  • Xenia

Jag tycker inte uttalet är självklart.

Ska det uttalas på engelskt sätt "LAJ-onel" eller försvenskat "LI-onel" eller det ursprungliga franska "Lio-NELL"?

• Anonym (Ritchie)

"Hello - is it me you´re looking for.."
    Kvalar in bland årtusendets töntigaste ballader, kräkvarning.
    Har din "Lionel" oturen att bli förknippad med just den Lionel så kommer han bli tvungen att stå ut med ett och annat relaterat till dennes smöriga nonsensmusik. Men feel free.

• Anonym (E.)

Gillar inte. Det är oklart hur det ska uttalas, och det kan dessutom blandas ihop med flicknamnet Lionelle. Ser hittepåaktigt ut. Ta hellre Leon. Eller döp honom till något riktigt stiligt namn som Leonard eller Leopold och kalla honom Leo! (Gillar dock inte Leo som dopnamn, det är för smeknamnsaktigt.)

• Anonym (Sara)
    Anonym (E.) skrev 2025-12-08 18:39:23 följande:

Gillar inte. Det är oklart hur det ska uttalas, och det kan dessutom blandas ihop med flicknamnet Lionelle. Ser hittepåaktigt ut. Ta hellre Leon. Eller döp honom till något riktigt stiligt namn som Leonard eller Leopold och kalla honom Leo! (Gillar dock inte Leo som dopnamn, det är för smeknamnsaktigt.)

Vem har pratat om dop? Ts undrar vad vi tycker om namnet, inte om barnet borde döpas eller inte. 
  • Anonym (Ritchie)
    Anonym (Sara) skrev 2025-12-08 21:11:11 följande:
    Vem har pratat om dop? Ts undrar vad vi tycker om namnet, inte om barnet borde döpas eller inte. 
    Tönt-Sara, det var inte andemeningen av inlägget fattar du väl. Hursomhelst, namnet Lionel passar möjligen i någon annan världsdel. 

Kent-Astrid kan kanske passa bättre till någon vars föräldrar måste skicka ut en Gallup om sitt namnval. 
  • Anonym (Oj)

Håller med, Lionelle är ju så väldigt vanligt i Sverige?
  • Anonym (E.)
    Anonym (Sara) skrev 2025-12-08 21:11:11 följande:
    Men sluta. "döpa" är (även) en synonym för "namnge". Och jag tycker att "namge" låter som att det är IKEA som ska namnge en ny bokhylla. Det blir fel på ett barn, det blir för kliniskt och futtigt. Jag tycker att vi döper våra barn till deras namn! Om vi sedan ordnar ett kyrkligt dop för dem är en helt annan fråga. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Oj) skrev 2025-12-08 22:19:57 följande:
    Håller med, Lionelle är ju så väldigt vanligt i Sverige?
    Det kanske det inte är, men vi lever i en internationell värld nu. Folk ser på utländska filmer och TV-serier, lyssnar på utländska artister, chattar med intenationella vänner på nätet. TS' sons kamrater kommer inte att vara många år gamla, när de har snappat upp att det finns ett flicknamn som lyder "Lionelle".
  • Anonym (Oj)
    Anonym (E.) skrev 2025-12-09 06:26:34 följande:
    Det kanske det inte är, men vi lever i en internationell värld nu. Folk ser på utländska filmer och TV-serier, lyssnar på utländska artister, chattar med intenationella vänner på nätet. TS' sons kamrater kommer inte att vara många år gamla, när de har snappat upp att det finns ett flicknamn som lyder "Lionelle".

Och? Det finns ju redan Daniel och Daniela som är ett hyfsat vanliga namn. Även Mikael och Mikaela. 

Vad är grejen? 

• Anonym (E.)
    Anonym (Oj) skrev 2025-12-09 06:29:54 följande:

Och? Det finns ju redan Daniel och Daniela som är ett hyfsat vanliga namn. Även Mikael och Mikaela. 

Vad är grejen? 

Dessa namn följer ju det vanliga mönstret, där flicknamnet slutar på -a. Och det finns ingen tvekan om hur de uttalas.

Lionel däremot kommer svenskar att vara osäkra på hur det ska uttalas. Och då kan det bli så att de uttalar det som "Lionelle". Det är ju bara accenten på e:et som skiljer. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (E.) skrev 2025-12-09 06:44:29 följande:
    Dessa namn följer ju det vanliga mönstret, där flicknamnet slutar på -a. Och det finns ingen tvekan om hur de uttalas.

Lionel däremot kommer svenskar att vara osäkra på hur det ska uttalas. Och då kan det bli så att de uttalar det som "Lionelle". Det är ju bara accenten på e:et som skiljer. 
    Osäkra på hur det ska uttalas? De är ju så internationella idag, skriver du:

Folk ser på utländska filmer och TV-serier, lyssnar på utländska artister, chattar med intenationella vänner på nätet. TS' sons kamrater kommer inte att vara många år gamla, när de har snappat upp att det finns ett flicknamn som lyder "Lionelle".

Nej, jag håller inte med dig, du gör en höna av en fjäder.
  • Anonym (dandy)
    Mayjel skrev 2025-12-08 13:22:48 följande:
    Lajonäll då. Låter inte så fint på svenska i min mening. 
    Nej, som Lionel - precis som det stavas. 

Li-o-nel. 

Googla på lionel messi pronunciation och klicka på Play så hör du en röst som uttalar namnet precis som det ska uttalas. 
  • Anonym (dandy)

Nämn en person som är känd i Sverige som heter Lionelle.

• Anonym (qwerty)

Jag gissar att ni är svensk/tyska att ni ska uttala Li-Oh-nell och inte Lajj-åhnell 
    Isf tycker jag det är fint.

Svar på tråden Lionel