Inlägg från: Anonym (dandy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dandy)

Lionel

Anonym (Hmmm) skrev 2025-12-07 23:43:44 följande:

Lionel  är ett hitte-på namn i Sverige..
    Har inte i landet att göra.om man inta har typ spansktalande päron.
    Min dotter och hennes man har valt ett väldigt "svenskt" namn men jag är verkligen inte ombord med det och det är verkligen  skit jobbigt
     Namnet ligger inte bra i munnen, finns inget naturligt smeknamn.
    Naturligtvis upp till dem men har lite svårt.
    Mina barn har namn som  både ger naturliga smeknamn och även funkar internationellt om så behövs.

Tro't eller ej, men många föräldrar vill inte att deras barn ska ha smeknamn, utan att de ska kallas för det namn man har döpt dem till.

Själv tycker jag Lionel funkar jättebra i Sverige. Det är lätt att uttala och lätt att läsa. 
  • Anonym (dandy)
    Mayjel skrev 2025-12-08 13:18:14 följande:

Hur är det tänkt att uttalas? Jag tycker att namnet är fint på engelska men lite knepigt på svenska, om det nu ska uttalas som det låter.

Som Lionel Messi?
  • Anonym (dandy)
    Mayjel skrev 2025-12-08 13:22:48 följande:
    Lajonäll då. Låter inte så fint på svenska i min mening. 
    Nej, som Lionel - precis som det stavas. 

Li-o-nel. 

Googla på lionel messi pronunciation och klicka på Play så hör du en röst som uttalar namnet precis som det ska uttalas. 
  • Anonym (dandy)
    Anonym (E.) skrev 2025-12-08 18:39:23 följande:

Gillar inte. Det är oklart hur det ska uttalas, och det kan dessutom blandas ihop med flicknamnet Lionelle. Ser hittepåaktigt ut. Ta hellre Leon. Eller döp honom till något riktigt stiligt namn som Leonard eller Leopold och kalla honom Leo! (Gillar dock inte Leo som dopnamn, det är för smeknamnsaktigt.)

Nämn en person som är känd i Sverige som heter Lionelle.

Svar på tråden Lionel