• Anonym (Trött)

Julklapp till sambo som saknar intressen

Behöver lite hjälp 
    Min sambo (man ca 35 år) är svåraste i världen med julklappar. Han vill gärna ha julklappar men det finns inget jag kan komma på att ge honom.

Han dricker inte alkohol, så allt sånt går bort.
    Han använder ingen hudvård förutom sånt han får på recept.
    Han har inget intresse för grill, camping, friluftsliv mm (som annars är de förslag som dyker upp när man googlar)

Han tycker om att spela datorspel och han tycker om bilar. Men där finns liksom inget jag kan överraska med då allt han önskar sig är för dyrt.

Och vi vill ge varandra trots att vi är vuxna, så behöver inga kommentarer om det. Efterfrågar endast tips!

• Svar på tråden Julklapp till sambo som saknar intressen
  • Alessia

Om Star wars är ett intresse - varför inte en inramad tavla eller poster med Star warsfigurer. Finns i många prisklasser och storlekar. Googla star wars + tavlor.
    Min äldste son fick en sådan tavla. OK han var 13 då, men det är fortfarande en högt värderad ägodel vet jag.

• Anonym (Utmana sig själv)
    Anonym (Trött) skrev 2025-12-09 08:22:38 följande:
    Julklapp till sambo som saknar intressen

Behöver lite hjälp 
    Min sambo (man ca 35 år) är svåraste i världen med julklappar. Han vill gärna ha julklappar men det finns inget jag kan komma på att ge honom.

Han dricker inte alkohol, så allt sånt går bort.
    Han använder ingen hudvård förutom sånt han får på recept.
    Han har inget intresse för grill, camping, friluftsliv mm (som annars är de förslag som dyker upp när man googlar)

Han tycker om att spela datorspel och han tycker om bilar. Men där finns liksom inget jag kan överraska med då allt han önskar sig är för dyrt.

Och vi vill ge varandra trots att vi är vuxna, så behöver inga kommentarer om det. Efterfrågar endast tips!

Jag är i ganska lik sits som du är. Det är hopplöst. 

Ett år bestämde jag mig för att tvinga min man att lämna sin comfort zone (och jag åkte med på ett bananskal där eftersom jag kom på presenten). Jag bokade in oss på dansskola! 
    Det var verkligen så långt ifrån vad vi kände oss bekväma med men vi hade vansinnigt roligt!

Mitt förslag är att du hittar en upplevelse som ni kan göra tillsammans som är lite utmanande. 

Vad gäller hudvård. Min man har aldrig någonsin varit intresserad utav något sådant. En vanlig hederlig tvål räcker enligt honom och han ser bättre ut än många andra 40+ så det fungerar för honom.
  • Krocko

Kan han inte skriva en önskelista? Om han inte vill det eller kommer på något att önska sig så kanske det är så att han inte är så sugen på att byta julklappar egentligen? Det kanske bara är du som vill och han vågar inte säga emot?

• Anonym (Trött)

Det är faktiskt han som tycker detta är roligast och frågar skämtsamt men specifikt efter julklappar. Han är inte den som skriver listor dock utan vill helst bli överraskad.

Krocko skrev 2025-12-09 15:29:56 följande:

Kan han inte skriva en önskelista? Om han inte vill det eller kommer på något att önska sig så kanske det är så att han inte är så sugen på att byta julklappar egentligen? Det kanske bara är du som vill och han vågar inte säga emot?dä

• Anonym (Frida)

Jag har en manlig släkting som visserligen har intressen men är extremt kräsen så att försöka köpa saker till honom är svårt eftersom han vill välja ut sakerna själv, han är strikt minimalist, vegan och renlevnadsmänniska, och hatar överraskningar. Till honom är det lättast att ge presentkort eller typ ett handskrivet kort där man skriver att man ska bjuda på hemmagjort rawfood-"fika" eller mat någon dag som han själv får planera in. Men ibland har jag bara swishat en slant till honom så får han göra vad han själv vill och det uppskattar han också.

Min släkting blir också stressad i folksamlingar, han får ångest av att hans rutiner rubbas och kan tycka det är väldigt jobbigt om han måste åka bort om han inte själv fått planera det.

Nu ska jag inte starta någon julklappsgate igen som jag råkade göra för ca 10 år sedan här på fl, där vissa tyckte jag var oförskämd som gav bort pengar och presentkort istället för en "riktig" present 😂 men jag menar, om mottagaren blir glad för det så finns det väl inget att klaga på? Hellre det än att slösa tid och pengar på att köpa prylar till en minimalist som bara blir stressad av onödiga prylar, överraskningar och överflådiga gester.

• Anonym (Trött)
    Anonym (E) skrev 2025-12-09 11:58:04 följande:

Det blir ju liksom bara svårare och svårare tycker jag, jag har jättesvårt att hitta något till min gubbe, vi köper bara något lite mindre till varandra till både jul och födelsedagar, jag lyckades överraska honom med något han inte visste att han ville ha typ. När han fyllde år fick han en snygg och ordentlig "lunchväska" en mindre kylväska till matlådan där även han har plats för plånboken etc, först tänkte jag att det kanske var onödigt men han blev jätteglad och använder den varje dag, han kör bil så bär väl inte runt på den på stan liksom men bättre än en ica påse :) till jul ska han få en "knäkudde" han brukar alltid lägger en kudde mellan knäna när han sover så nu har jag köpt en som är specifikt för det.

Jag skulle undvika bilvårdsprodukter så att du inte köper "fel" grejer, kan vara petigt det där, men kanske sån där slime som man drar runt inne i bilen för att samla upp smutsen, det är ju dock en rätt liten grej

Presentkort till någon man bor med känns sjukt trist men kommer du verkligen inte på något annat så är bidrag till tatuering ändå ok

Ja men visst! Det blir svårare för varje år! Jo bil grejer är ju lite petigt 😅 Tack för lite nya förslag iaf, finns lite att spara till kommande jular om inte annat 😄
  • Anonym (Trött)
    Anonym (f) skrev 2025-12-09 13:05:36 följande:

Just snacks kan du göra roligare genom att beställa från ställen som tar in mycket från andra länder eller raida lokala godisbutikens utlandshyllor. T.ex Hemmakväll har en del. 

Presenter mer riktade till er? Marika Smiths korlekar för samtal och annat? Ett pussel? Odla svamphus, tomatkit? Spel med "exploding kittens"? Spel där ni löser saker typ Hidden Reality? Saker som kan utveckla hans intressen och även er som par.

Tack!! Hidden reality har vi pratat om förut så det var ett toppenförslag som jag helt missat!
  • Poison82

Ett annat tips är såkallat överlevnadskit. Pratas ju mycket om vad man bör ha hemma i händelse av katastrof. Väldigt omtänksam julklapp om inte annat

• Anonym (Trött)
    Poison82 skrev 2025-12-10 10:46:23 följande:

Ett annat tips är såkallat överlevnadskit. Pratas ju mycket om vad man bör ha hemma i händelse av katastrof. Väldigt omtänksam julklapp om inte annat

Bra idé det med ☺️
  • Anonym (Far)

Använder han kläder?

En schysst rakhyvel?

Bok?

Prenumeration på tidning?

• stor grön drake

Gå på loppis och köp saker som får dig att tänka på honom.
    Min man är exakt likadan, i år lyckades han kläcka ur sig att bokserien han följt sedan tonåren fått en ny bok, utan att bara köpa den själv, så den har jag beställt. När han fyllde år fick han godis (choklad) format som spelkontroller mm.

• Anonym (Omöjlig man här också)

Lika omöjligt med min man. Han gillar att laga mat så förra året fick han en pizzasten. Har han matintresse så finns det ju intressanta kokböcker och utrustning.

Min man gillar också bilar så det jag kan tipsa om då är ju en bok om historien för hans favoritmärke eller varför inte en modellbil han kan bygga ihop själv?

Du säger att han gillar att spela, vissa spel finns ju som brädspel och tittar han på Youtube så finns det ju ibland saker som Youtubers säljer, som kläder, böcker etc.

Gillar han att träna så finns det ju sådan utrustning också. Vi bor i hus och ett år fick min man en pannlampa, den använder han flitigt när han fixar något ute på vintern, typ slänger sopor eller skottar. Spikskor är också bra på vintern så man inte halkar. Långkalsonger, varma sockor, vantar/mössa/halsduk är ju också bra. Skjortor, om han använder sånt. Nästrimmer?

Gillar han att städa så kan man köpa en swiffer. En ny kudde till sängen? Rattmuff till bilen? Upplevelse att köra en viss bil, kostat lite mer men kanske kan vara roligt. Fint mobilfodral/skydd? Pussel? Tjock filt?

Om han inte dricker alkohol så kan man alltid köpa lite finare ost och charkerier, en burk med lyxiga oliver eller godis. 

Nu fick du lite högt ockäh lågt  Jag har annars noll idéer för min man i år också. Det mesta av det jag skrivit här har han redan. Har frågat honom vad han vill ha men får inga svar. Så kanske åker snålskjuts på din tråd för att få andra tips ;)

• Anonym (qwerty)

Presentkort på massage. Eller en upplevelse, tex. "Middag med mord" då man går ut och äter och samtidigt ska lösa ett mysterium med andra gäster. Superkul och inte jättedyrt.

Svar på tråden Julklapp till sambo som saknar intressen