• Annonym8885

Riktad politik på högskolan

Hej, ville bara höra era åsikter, jag läser på universitet, det är i för sig en miljöutbildning men jag upplever att det är ganska så riktat politiskt, nästan alla kurser visar något slags negativt mot höger och positivt mot vänster. Jag röstar mer mot höger men bryr mig om miljön och svensk natur väldigt mycket, men målas upp i skolan att jag är ond och hatar miljön. 

Känns väll inte rätt att skolan är så öppet riktade? Om man hatar så mycket på höger och deras miljöpolitik på miljöprogram, så kommer ju inte fler som röstar höger läsa miljö, då lär ju deras miljöpolitik bara bli sämre och sämre, am i wrong?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Riktad politik på högskolan
  • Anonym (Student)

Många utbildningar kan upplevas som politiska mot höger/vänster.
    Lärarutbildng tex vänster och ekonomiutbildning höger.
    Inget konstigt med detta.

• Anonym (JA!)

Ja, du har fel. Tycker du själv att högerns miljöpolitik är bra för miljön? Svårt att ta detta på allvar riktigt.

• Anonym (Sanna)
    Annonym8885 skrev 2025-12-09 10:20:48 följande:
    Riktad politik på högskolan

Hej, ville bara höra era åsikter, jag läser på universitet, det är i för sig en miljöutbildning men jag upplever att det är ganska så riktat politiskt, nästan alla kurser visar något slags negativt mot höger och positivt mot vänster. Jag röstar mer mot höger men bryr mig om miljön och svensk natur väldigt mycket, men målas upp i skolan att jag är ond och hatar miljön. 

Känns väll inte rätt att skolan är så öppet riktade? Om man hatar så mycket på höger och deras miljöpolitik på miljöprogram, så kommer ju inte fler som röstar höger läsa miljö, då lär ju deras miljöpolitik bara bli sämre och sämre, am i wrong?

Tack på förhand.

Kan du ge exempel på hur det är politiskt? Eller är det så att det är opolitiskt men just vänstern hänvisar till forskningen? 

Hur vet de andra studenterna vad du röstar på? 
  • Anonym (Nicklas)

Jag tror inte det handlar så mycket riktning utan  saker som faller sug naturligt .

MP, är ju det partiet som står mest för miljön och ligger ju som bekant på vänstra sidan. På samma sätt kan man se att främlingsfientlighet och konservatism ligger på höger sidan. Detta är ju saker som varit känt i flera år.

Ingen tänker på miljön när dom tänker på borgerlig politik. Det handlar mer om sänkta skatter och att krossa välfärden och privatisera mera saker i samhället. Många globalister, multimiljonär företag som inte vill betala för miljön osv.

Faktum är ju att vi nu ökar utsläppen och kommer missa jätteviktiga klimatmål pga av denna regering, som kommer få förödande konsekvenser när det just kommer till att försöka vända eller åtminstone bromsa klimatförändringarna.  

• Jemp

Har inget minne av att det pratades partipolitik på min utbildning, däremot är det ju tveklöst så att det finns sämre och bättre beslut för miljön, att politiken inte spelar roll och att det inte görs tillräckligt (men mycket även i fel riktning). 

• Anonym (Jurist)

Har nog mer att göra med personerna som utbildar än själva utbildningen i sig. Gick själv juristprogrammet och du kan ju gissa åt vilket håll som majoriteten av kurserna lutade. Det var inte mycket "pro vänster" som förekom där så att säga.

Svar på tråden Riktad politik på högskolan