• Anonym (Svampen)

Hur skydda sig mot negativ energi från andra?

Jag är som en svamp när det gäller negativ energi. När andra ventilerar sina negativa tankar gör det ofta ont i mig och jag börjar må dåligt. Deras negativa tankar behöver inte vara kritik mot mig. Det kan vara min mor som ventilerar sina tankar om sin ensamhet eller något av mina tonårsbarn som hatar världen eftersom allt är tråkigt.

Hur kan jag få min hjärna att förstå att deras känslor inte är mina känslor. Jag skulle vilja ha typ en sköld men ändå kunnna känna empati. Men kanske inte känna så starkt.

Någon som har nåt bra tips på hur jag ska tänka och agera?

• Svar på tråden Hur skydda sig mot negativ energi från andra?
  • Anonym (Hejhopp)

Hej, jag är ny här och har inga svar. Men skulle gärna vilja veta om någon har nåt tips. Jag har hela mitt liv haft ett skydd själv, genom att vara väldigt nöjd och glad med mitt liv. För första gången i mitt liv är jag missnöjd med i princip allt som händer i mitt liv och var jag befinner mig k livet, och nu när jag skriver funderar jag på om det är min egen energi jag känner? jag hade precis samma frågeställning som dig tills jag nu inser att det är där skon klämmer. Jag har som sagt alltid haft det bra och detta är den första dåliga perioden i mitt liv där precis allt är fel, kanske är det alla andra som speglat sig i min lycka tidigare? Det hände en grej i år som totalt omkullkastade mitt liv nämligen. Första stora kraschen. Kanske är det inte alla runt mig som har hemskt negativ energi utan bristen på min egen positiva energi som är problemet. Eller så har jag helt fel. Aldrig nånsin tänkt på detta förut. Men det gör ont i mig när alla börjar prata om sina problem först nu. Ganska säker på att folk gjorde det även förut. Följer för att se om du får bättre svar, för jag är exakt lika lost som dig. Mina familjemedlemmar känns jättenegativa och det är jobbigt, och jag står och funderar varför och hur jag ska kunna sprida glädje själv. 

• mskendra

Jag känner verkligen igen det du beskriver. När man är känslig blir andras känslor lätt som högljudda signaler i den egna kroppen, även när det inte alls handlar om en själv. En sak du kan testa är att medvetet påminna dig om vems känslor det är i stunden: ?Det här är mammas ensamhet?, ?Det här är mitt barns frustration, inte min?. Bara att sätta ord på det i huvudet kan hjälpa hjärnan att sortera: jag ser det, men jag är det inte.

Du kan också leka lite med en inre bild, som en genomskinlig sköld runt dig. Den släpper igenom informationen så att du kan förstå och känna empati, men den stoppar själva tyngden av känslorna. Efter ett tungt samtal kan du ta en liten ritual: gå ut i ett annat rum, andas djupt några gånger och tänk ?nu lämnar jag deras känslor hos dem, jag går tillbaka till mitt?.

Sen är det också viktigt att du inte försöker lösa allt. Det räcker ofta långt att säga: ?Jag hör att du är ledsen/arg, det låter jobbigt? och låta det vara där. Du är inte ansvarig för att ta bort deras känslor, även om du bryr dig. Här kan affirmationer för självkänsla vara fina små påminnelser under dagen, till exempel: ?Jag är empatisk, men jag behöver inte bära allas smärta?, ?Mina känslor är också viktiga?, ?Jag är trygg, även när andra mår dåligt?. Ju mer du stärker din egen grund, desto mindre svamp behöver du vara ? och du kan fortsätta vara varm och empatisk utan att det tär lika hårt på dig. 💛

• Jimmy75

Med kända personer kan du förs lista ut skälet Till de är negativa och därigenom få lite mer tålamo/förmåga att bortse från det. Försök träna på att låta saker passera in genom ena örat och ut genom det andra. Använd europés i sammanhang du inte måste lyssn. Berätta för dina nära hur det påverkar dig. Inte säkert det hjälper men de är antagligen omedvetna om det själva

• Anonym (PåFL)

På FL kan du "härda dig" bara genom att delta i diskussioner här, för här finns gott om negativ energi att skydda sig mot. :)

• Anonym (PåFL)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2025-12-09 17:37:42 följande:

Hej, jag är ny här och har inga svar. Men skulle gärna vilja veta om någon har nåt tips. Jag har hela mitt liv haft ett skydd själv, genom att vara väldigt nöjd och glad med mitt liv. För första gången i mitt liv är jag missnöjd med i princip allt som händer i mitt liv och var jag befinner mig k livet, och nu när jag skriver funderar jag på om det är min egen energi jag känner? jag hade precis samma frågeställning som dig tills jag nu inser att det är där skon klämmer. Jag har som sagt alltid haft det bra och detta är den första dåliga perioden i mitt liv där precis allt är fel, kanske är det alla andra som speglat sig i min lycka tidigare? Det hände en grej i år som totalt omkullkastade mitt liv nämligen. Första stora kraschen. Kanske är det inte alla runt mig som har hemskt negativ energi utan bristen på min egen positiva energi som är problemet. Eller så har jag helt fel. Aldrig nånsin tänkt på detta förut. Men det gör ont i mig när alla börjar prata om sina problem först nu. Ganska säker på att folk gjorde det även förut. Följer för att se om du får bättre svar, för jag är exakt lika lost som dig. Mina familjemedlemmar känns jättenegativa och det är jobbigt, och jag står och funderar varför och hur jag ska kunna sprida glädje själv. 

Kan vara en kombination av bägge. Vi människor påverkas av varandra och varandras känslor och sinnesstämningar, ofta vare sig vi vill det eller inte. Detta kan du observera tydligt om du sitter mitt emot någon på en buss eller ett tåg som ser sur och / eller ledsen ut. Börja le mot personen ska du snart se att personen ler tillbaka,

Folk tror ofta att de är tillräckligt starka för att undgå att påverkas av andra, men vi gör det hela tiden, varje dag.
  • KimLinnefeldt
    Jimmy75 skrev 2025-12-11 08:08:31 följande:

Med kända personer kan du förs lista ut skälet Till de är negativa och därigenom få lite mer tålamo/förmåga att bortse från det. Försök träna på att låta saker passera in genom ena örat och ut genom det andra. Använd europés i sammanhang du inte måste lyssn. Berätta för dina nära hur det påverkar dig. Inte säkert det hjälper men de är antagligen omedvetna om det själva

Bra råd. Man måste inte ta in allt som någon säger.

Testa det här: När någon går igång och pratar negativ, kommentera det inte. Säg bara "Så kan det vara". Och byt samtalsämne.

Vad var det bästa ni gjorde i somras?
    Har du något bra recept på en gryta?
    Hur griljerar du din skinka?
    Vad är det gulligaste ditt barn har sagt någon gång?
Svar på tråden Hur skydda sig mot negativ energi från andra?