• Anonym (ANonYM)

Värsta ni vart med om?

Jag är sjuksköterskestudent och färdigutbildad undersköterska med över ett års erfarenhet inom akutsjukvård.

Min fråga till er - specifikt inom vården men andra får också gärna svara - Vad är det absolut värsta ni själva varit med om (sjukdom/skada) alternativt värsta patientfallet ni sett (patient med allavrlig sjukdom/skada)?

Min är nog en motorcykelolycka - 200km/h med speedwobble, patienten flyger 10m och bryter revben, nyckelben, skuldra och få frakturer på nackkotor. Grad 4 mjälteruptur - akut OP med total blodförlust på 3,5L. Utan skyddställ hade patienten avlidit på plats, kommer aldrig sätta mig på en MC efter att ha vårdat denne.

Tänk på sekretessen så inga personligt avslöjande uppgifter!

• Svar på tråden Värsta ni vart med om?
  • Anotherone

Jag är inte inom vården alls men värsta jag varit med om är urakut kejsarsnitt pga livmodern brast.

• Anonym (Mesen)

Nu var det ju faktiskt inget farligt, men där och då trodde jag att jag höll på att dö. Det värsta jag varit med om är cystrupturer på äggstockarna. En så skarp och plötsligt smärta som kom från ingenstans att benen bara vek sig. Så fort jag försökte resa mig sjönk blodtrycket och jag klappade ihop igen, i något mellanting mellan avsvimmad och medveten. Eftersom jag var ute med hunden fick jag krypa hem. Kräktes var femte meter av smärtan. Hade jobbat sent (klockan var typ 2 på natten så ingen ute och kunde hjälpa mig) och skulle "bara ut en snabbis" så tog inte med mig telefon. Sen, min idiot, "ville ju inte väcka folk" (alltså hur dum är man?!) så jag skrek inte heller. Å andra sidan hade jag nog inte kunnat det heller... Väl i hallen fick jag hjälp av dåvarande sambon som ringde ambulans. 

Det har hänt flera gånger men inte fullt lika illa.

Kan ärligt säga att jag hellre föder barn flera gånger om hellre än den upplevelsen!

• Mrs Moneybags

Har gjort en bypass av hjärtat, det var nog det tuffaste återhämtningsmässigt och i fråga om långvarig smärta. Inte kul när bröstkorgen har blivit uppsågad. 

Sedan har jag gjort en stor bukoperation när de tog ut en cancertumör, det var nog den mest intensiva smärtan under ett par dagar.

Gjorde även ett akut kejsarsnitt när jag födde min son, men det minns jag knappt för det var ingenting i jämförelse. 

När jag var på rehab efter hjärtoperationen träffade jag en ung kille som hade cyklat mountainbike i skogen och ramlat av över styret och krossat bröstkorgen. Det var förmodligen en rätt omfattande skada. 

• Anonym (C)

Det är så mycket då jag jobbat inom akutsjukvården och narkosen, men det som dyker upp är en mycket svårt misshandlad kvinna. Hennes partner hade slagit henne, det var smärtsamt att se och höra hennes ångest skrik.

Personligen så har jag haft cancer, efter operation så var cellgiftsbehandlingen jobbig med svåra smärtor i precis hela kroppen.

• Anonym (Hjälp...)

En vän var i en bilolycka och bad mig (kvinna) sitta med genom akuten/röntgen eftersom hans mor var gammal och hans flickvän en hysterika.

I alla fall, i en omgång av väntande satt jag precis bredvid en äldre enögd kvinna, som hade en helt demolerad käke. Hon såg att jag kollade och förklarade att ja, det är bara min cancer som håller på att äta upp benet, och nu har det blivit infektion också. Men ögat, det knivade jag ut själv när jag var ung och dum!

• Anonym (Jag)

Mitt värsta är mitt tarmvred där tarmen till slut brast. Den brast på sjukhuset då de tog en jäkla tid på sig trots att jag låg och skrek. Smärtan var obeskrivlig. Måtte jag aldrig vara med om detta igen.

• Jesper f

Det är lite olika vad du menar med "värsta". Sett nu ur mitt perspektiv, jag är multisjuk med autoimuna sjukdomar och "bor" på sjukhus minst en till två gånger per år och så gjort senaste 10 åren, åker alltid på det mest konstiga och värsta av sjukdomar, så jag är vårdvan s.a.s.

Värsta smärta - komplett bukspottkörtel inflamation - det är nog det värsta i smärttopp och går inte beskriva för den som inte vart med om det. Tom läkare erkänner att det är i parirtet med värsta cancersmärtan som finns, och ingenting finns egentligen för att "bota" smärta - du kan bara lindra den - eller faktiskt inte ens egentligen ens det. Du kan bara få hjärnan att bry sig mindre om värken, men värken - den är likafullt kvar, hur mycket kettogan du än trycker in i patienten...... 7 veckor innan jag ens kunde lämna sjukhuset, och då kunde jag ändå bara gå korta, korta sträckor ihopkrupen som en krumm tant. ( slår ALLA gånger enkelt brusten blindtarm - haft det också, men inte ens det gör SÅ ont och defenitivt kommer inte smärtan lika ögonblickligt. Blindtarmen är mer som en volymratt som höjs stegvis. Här kommer smärtpåslaget 100% ÖGONBLICKLIGT )

Mest OBEHAGLIGA smärta - mina restless legs på nätterna. Inte för att den är så svår i styrka, utan för att den är så "psykiskt" påtaglig. Det handlar inte om att det "kryper" lite i benen och man inte vill ligga i sängen - man KAN inte, man blir tokig om man gör det. Och enda sättet som hjälper är egentligen att gå upp och gå, så man får ned krypningarna. Nu har jag skaffat motionscykel, så jag sätter mig och motionscyklar på nätterna när jag har krypningar ( jo, faktiskt ), ja, det ser givetvis superlöjligt ut - men det hjälper faktiskt en del. Gör jag det och tar extra dos av min EP medicin som styr om neuropatiska signaler i hjärnan, kan jag förkorta "skovet" och inte behöva vankar runt HELA natten fram till morgonen innan jag helt slut stupar i säng och somnar. Men det botar inte. Ohyggligt otäck och psykisk påfrestande sjukdom, som heller inte finns egentligen något att göra åt. Men det är på något vis den där tryck kontakten mot golvet som hjälper. Jätteskumt tillstånd, det är oerhört svårt att förklara för någon som inte har det, men att folk går in i "galet" tillstånd av det - har min fulla förståelse. Och att ha det, vara gammal och inte kunna ta sig ur sängen själv - så fruktansvärd tanke, jag hoppas jag haft möjlighet att skaffa på mig tillräckligt många tabletter för att undvika det ödet, eller pengar att sätta pris på mitt eget huvud för nån skjutglad mafioso typ eller liknande.

Abolut svåraste sjukdom som tagit hårdast på kroppen och med svårast påkryande samt där jag själv faktsikt tvekat om jag skulle överleva - Akut Sepsis - kostade 1 vecka medvetslös på IVA och 11 veckor infektionsavdelning, litertals med Antibiotika, abcesser som behövde tömmas i rygg och käkben, både uppe och nere, vilket ledde till att de var tvungna att dra ut nästan alla mina tänder för att manuellt kunna tömma varet från käkarna - då varet ÄTER käkben, och får du inte ut det, finns ingenting kvar sen som du kan bygga nya tänder på. LIKSOM faran att var från käkbenet tydligen kan gå ned till hjärtkammaren direkt, och då är man död på stående fot typ. Det var en tuff sjukdom, tog egentligen över ett år till, bara att komma tillbaka till någotsånär normalläge från. 

Mina "värsta"...

• Farbror kusin
    Anonym (ANonYM) skrev 2025-12-09 11:05:32 följande:

Min är nog en motorcykelolycka - 200km/h med speedwobble, patienten flyger 10m och bryter revben, nyckelben, skuldra och få frakturer på nackkotor. Grad 4 mjälteruptur - akut OP med total blodförlust på 3,5L. Utan skyddställ hade patienten avlidit på plats, kommer aldrig sätta mig på en MC efter att ha vårdat denne.

Jag antar att du aldrig kommer sätta dig i en bil heller ?
  • anonym77654
    Farbror kusin skrev 2025-12-10 16:38:21 följande:
    Jag antar att du aldrig kommer sätta dig i en bil heller ?
    Bil är ju lite annorlunda. Då är man skyddad av en stor metallbox. På motorcykel sitter du ju oskyddad från utomstående stimuli. Min patient hade skyddsställ på sig, hade han inte haft det så hade han avlidit på smällen. Sen nära döden när man förlorar 60% av sin blodvolym på några sekunder. 
    Jag skulle inte vilja utsätta mig för en sådan risk, oavsett hur van motorcykel förare man är så vet man aldrig vilka dårar som kör i nästa fil eller vad som kan ligga på vägen!
  • OlleSQ

7årig pojke med medfött hjärtfel som segnade ner på skolgården och som jag och en till hjälptes åt att göra hlr på. Tyvärr klarade vi inte honom. Hjärtfelet kände vi inte till då. Mentalt jävligt jobbigt.

Svar på tråden Värsta ni vart med om?