• Anonym (ANonYM)

Värsta ni vart med om?

Jag är sjuksköterskestudent och färdigutbildad undersköterska med över ett års erfarenhet inom akutsjukvård.

Min fråga till er - specifikt inom vården men andra får också gärna svara - Vad är det absolut värsta ni själva varit med om (sjukdom/skada) alternativt värsta patientfallet ni sett (patient med allavrlig sjukdom/skada)?

Min är nog en motorcykelolycka - 200km/h med speedwobble, patienten flyger 10m och bryter revben, nyckelben, skuldra och få frakturer på nackkotor. Grad 4 mjälteruptur - akut OP med total blodförlust på 3,5L. Utan skyddställ hade patienten avlidit på plats, kommer aldrig sätta mig på en MC efter att ha vårdat denne.

Tänk på sekretessen så inga personligt avslöjande uppgifter!

• Svar på tråden Värsta ni vart med om?
  • Anotherone

Jag är inte inom vården alls men värsta jag varit med om är urakut kejsarsnitt pga livmodern brast.

• Anonym (Mesen)

Nu var det ju faktiskt inget farligt, men där och då trodde jag att jag höll på att dö. Det värsta jag varit med om är cystrupturer på äggstockarna. En så skarp och plötsligt smärta som kom från ingenstans att benen bara vek sig. Så fort jag försökte resa mig sjönk blodtrycket och jag klappade ihop igen, i något mellanting mellan avsvimmad och medveten. Eftersom jag var ute med hunden fick jag krypa hem. Kräktes var femte meter av smärtan. Hade jobbat sent (klockan var typ 2 på natten så ingen ute och kunde hjälpa mig) och skulle "bara ut en snabbis" så tog inte med mig telefon. Sen, min idiot, "ville ju inte väcka folk" (alltså hur dum är man?!) så jag skrek inte heller. Å andra sidan hade jag nog inte kunnat det heller... Väl i hallen fick jag hjälp av dåvarande sambon som ringde ambulans. 

Det har hänt flera gånger men inte fullt lika illa.

Kan ärligt säga att jag hellre föder barn flera gånger om hellre än den upplevelsen!

• Mrs Moneybags