• Anonym (45)

Fler som är i bättre fysisk form som 40+

än när ni var i 20 års åldern? 

Har mer ork och är starkare i kroppen nu som 45 åring än när jag var i 20 års åldern. Har dock alltid varit mer eller mindre aktiv av mig i for av att jag gått eller cyklat mycket. Så har alltid haft ganska god kondition. 

Jag hade säkert varit starkare för 20 år sedan om jag då var något intresserad utav att styrketräning men det var jag inte alls då. Nu så tränar jag ibland men det är inte så ofta som jag kanske borde men det räcker för att jag själv ska märka att jag är starkare än vad jag tror. Skulle dock behöva bli starkare i axlarna. 

Så hur är det med er? 

Kan tillägga att jag har ca 10 kg övervikt med. 

• Svar på tråden Fler som är i bättre fysisk form som 40+
  • Anonym (50 plus)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 12:43:55 följande:
    Jag tycker det verkar som om flera här har närt en frustration över att inte ha "levt tillräckligt" eller rört på sig tillräckligt i yngre år, och försöker ta igen detta nu. Hur kom det sig att det tog så lång tid innan ni fattade att man måste hålla igång för att behålla kroppens spänst, rörlighet och styrka? Känns lite väl sent att börja ta igen först efter 40-50.
    Jag började inte efter 40 utan vid 30. Som jag skrev undvek jag sport som ung på grund av komplex över dålig motorik. Jag var alltid den som blev vald sist till lag på idrotten och mobbad på grund av min klumpighet och sånt sätter spår och gör inte direkt att man förknippar sport med något positivt. Det kanske är svårt att förstå om man inte upplevt det själv.
  • Anonym (45)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 08:08:26 följande:
    Jag är dock kvinna och realistisk, och går efter hur jag och andra jämnåriga i min omgivning upplever oss. Jag jobbar dessutom inom vården och stöter ständigt på folk som upplever sig och hävdar att de känner sig yngre än de är, men deras fysiska hälsa säger ofta något annat.

Det finns faktiskt en hel del 40+ som ser yngre ut och har god hälsa. Det är inte åldern som avgör utan gener och även hur man levt/lever. 
    Jobbar själv i vården och när jag började mitt senaste jobb så var det många som var mellan 20-30 och sen ett spann till närmare pensions åldern. De yngre trodde att jag var under 30 år och de flesta brukarna vi går till blir förvånade att jag har barn som är 20 +. 

Är helt övertygad om att om jag latat till mig och slutat gå eller cykla så mycket som jag gör så hade jag säkerligen sett äldre ut både i kropp och själ. Det som även gör en yngre är vad du gör på fritiden. 

• Anonym (Py)
    Jag tycker det verkar som om flera här har närt en frustration över att inte ha "levt tillräckligt" eller rört på sig tillräckligt i yngre år, och försöker ta igen detta nu. Hur kom det sig att det tog så lång tid innan ni fattade att man måste hålla igång för att behålla kroppens spänst, rörlighet och styrka? Känns lite väl sent att börja ta igen först efter 40-50.
    Jag har tränat hela mitt liv, men i yngre år gjorde jag det inte strukturerat som nu. Istället fokuserade jag så mycket rörelse som möjligt och så lite mat som möjligt. Nu äter och tränar jag planerat, strukturerat och med eftertanke. Det gör att jag springer snabbare och längre idag än för 20 år sen och att jag lyfter tyngre och är uthålligare i musklerna än vad jag var som yngre. 
  • Anonym (Intemånga)
    Anonym (45) skrev 2025-12-11 12:58:36 följande:

Det finns faktiskt en hel del 40+ som ser yngre ut och har god hälsa. Det är inte åldern som avgör utan gener och även hur man levt/lever. 
    Jobbar själv i vården och när jag började mitt senaste jobb så var det många som var mellan 20-30 och sen ett spann till närmare pensions åldern. De yngre trodde att jag var under 30 år och de flesta brukarna vi går till blir förvånade att jag har barn som är 20 +. 

Är helt övertygad om att om jag latat till mig och slutat gå eller cykla så mycket som jag gör så hade jag säkerligen sett äldre ut både i kropp och själ. Det som även gör en yngre är vad du gör på fritiden. 

Inte "en hel del" utan ett fåtal skule jag vilja säga. Efter 40 får också de flesta en "tröttare" utstrålning och blick och ser rätt slitna ut. Yngre har ett mer "gulligt" och oförstört utseende, är slätare i hyn och hår som ser yvigare och friskare ut.
  • cosinus

Jag har alltid varit aktiv.

Men jag är definitivt mer genomtränad nu när jag börjar närma mig 50 än när jag var 20.

Då styrketränade jag nästan enbart ben för att rehaba en korsbandsskada. Nu kör jag mycket mer och tyngre överträning för överkroppen så utan att veta och utan att ha provat så är jag helt säker på att jag gör många fler pullups och dips nu än då.

Mitt 20-åriga jag skulle förmodligen spöa mitt snart 50-åriga jag på 60 m löpning. Jag är fortfarande snabb men jag förutsätter att jag var snabbare då. Mitt 20-åriga jag var också bättre på fotboll helt enkelt för att jag spelade det aktivt tills jag drog korsbandet. 

Men mitt nuvarande jag har en helt annan uthållighet. Som 20-åring hade jag aldrig sprungit längre än 5-6 km. Nu springer jag minst 8 km fyra gånger i veckan.

Balans och reaktioner var väl förmodligen bättre när jag var yngre. Men jag upplever att det ändå finns kvar. Spelar innebandy 1 gång i veckan mot män och ska man studsa mot karlar som väger dubbelt så mycket så behövs både balans, styrka och reaktion och det funkar väldigt bra. Jag flyttar ju inte på dem men är aldrig rädd att göra illa mig. Det är därifrån jag vet att min snabbhet också är relativt intakt. Jag hänger med bra.

Smidigheten är väl det som inte riktigt går jämföra. Var relativt mjuk som yngre men nu får jag jobba aktivt för att inte bli så stel att det blir problem.

• Anonym (Trista attityder)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 13:38:30 följande:
    Inte "en hel del" utan ett fåtal skule jag vilja säga. Efter 40 får också de flesta en "tröttare" utstrålning och blick och ser rätt slitna ut. Yngre har ett mer "gulligt" och oförstört utseende, är slätare i hyn och hår som ser yvigare och friskare ut.
    Fast det där beror mycket på hälsa och leverne. Man ser inte automatiskt sliten ut bara för att man blivit 40, det där är en myt. 40 är inte 60 liksom. Tycker du kan lägga ner din negativa attityd mot folk i den här tråden. Du tillför inget, annat än trötta gamla klyschor.
  • Anonym (Intemånga)
    Anonym (Trista attityder) skrev 2025-12-11 15:32:24 följande:
    Fast det där beror mycket på hälsa och leverne. Man ser inte automatiskt sliten ut bara för att man blivit 40, det där är en myt. 40 är inte 60 liksom. Tycker du kan lägga ner din negativa attityd mot folk i den här tråden. Du tillför inget, annat än trötta gamla klyschor.
    Inga klyschor utan vad jag sett, t.o.m. vanliga uppfattningar här på FL och bland folk i gemen.
  • Anonym (Trista attityder)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 15:34:56 följande:
    Inga klyschor utan vad jag sett, t.o.m. vanliga uppfattningar här på FL och bland folk i gemen.
    Du vet inte vilken ålder folk har när du möter dem ute på gatan dock.

Att utgå från sin närmaste bekantskapskrets räcker inte som underlag för din tes.
  • Anonym (Intemånga)
    Anonym (Trista attityder) skrev 2025-12-11 15:37:19 följande:
    Du vet inte vilken ålder folk har när du möter dem ute på gatan dock.

Att utgå från sin närmaste bekantskapskrets räcker inte som underlag för din tes.
    Tycker iallafall man märker när en äldre försöker se yngre ut, det blir att helhetsintrycket man får av personen är osymmetriskt och att det ena inte verkar höra ihop med det andra. T.ex. en pigg uppåtblick i kombination med fåror under ögonen och hängmage, eller någon man som gjort "overcomb" för att dölja sin tunnhårighet, alternativt börjat odla den lilla lugg han har kvar. En grov och torr hud i kombination med en pigg och alert uppsyn m.m.
  • Anonym (50 plus)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 15:34:56 följande:
    Att något är en vanlig uppfattning på FL säger inte så mycket. Det finns så många konstiga åsikter som är vanliga här.
  • Anonym (Intemånga)
    Anonym (50 plus) skrev 2025-12-11 15:49:57 följande:
    Att något är en vanlig uppfattning på FL säger inte så mycket. Det finns så många konstiga åsikter som är vanliga här.
    Intressant att du säger det, för det är något som jag också upplevt. Vissa av mina svar här är sådant jag sett andra skriva tidigare, så jag trodde väl att det var vanliga uppfattningar. Jag har dessutom i övrigt nästan bara folk i min omgivning som ser ut att vara i de åldrar de är i. Vissa undantag finns dock.
  • Anonym (45)
    Anonym (Intemånga) skrev 2025-12-11 16:03:15 följande:
    Intressant att du säger det, för det är något som jag också upplevt. Vissa av mina svar här är sådant jag sett andra skriva tidigare, så jag trodde väl att det var vanliga uppfattningar. Jag har dessutom i övrigt nästan bara folk i min omgivning som ser ut att vara i de åldrar de är i. Vissa undantag finns dock.
    Hur vet du att de i din omgivning ser ut att vara i de åldrar de är i. Utgår du ifrån dig själv eller var har du fått de ifrån? 
    Mina närmaste som är mellan 40-55 ser absolut inte ut att vara i sina åldrar. 
  • Anonym (Intemånga)
    Anonym (45) skrev 2025-12-11 19:13:54 följande:
    Hur vet du att de i din omgivning ser ut att vara i de åldrar de är i. Utgår du ifrån dig själv eller var har du fått de ifrån? 
    Mina närmaste som är mellan 40-55 ser absolut inte ut att vara i sina åldrar. 
    Det sägs ju att det finns en del "typiska" utseendemässiga "markörer" för att kunna se om någon är äldre eller yngre. Slitenhet, streck eller begynnande påsar under ögonen, en tröttare blick, kraftigare kropp pga mer underhudsfett även för dem som konditions- och styrketrönar, beroende på att kroppen inte längre gör av med lika mycket energi och allt man äter utöver vad kroppen behöver blir fettlager.

Tunnhårighet hos män, kanske mer synliga celluliter och "daller" hos kvinnor. En 40+-persons personliga utstrålning ger känslan av en person som är äldre och mer livserfaren. Jämför med unga som mer har en utstrålning av naivitet och se mer spontana än eftertänksamma ut. En tendens att bli fulare, från att ha haft ett mer gulligt och/eller fräscht utseende till att se mer härjad och sliten ut. 

Står man t.ex. i en kassakö där det är blandat med yngre och äldre personer ser man ofta hur äldre liksom "markerar" med sina utseenden att de är äldre och att de inte söker uppmärksamhet från yngre.

40 är väl ingen "magisk" gräns till en början när alla dessa markörer kommer, men iallafall mellan 40-50.
  • Anonym (korven)
    Anonym (45) skrev 2025-12-09 13:15:37 följande:
    Fler som är i bättre fysisk form som 40+

än när ni var i 20 års åldern? 

Har mer ork och är starkare i kroppen nu som 45 åring än när jag var i 20 års åldern. Har dock alltid varit mer eller mindre aktiv av mig i for av att jag gått eller cyklat mycket. Så har alltid haft ganska god kondition. 

Jag hade säkert varit starkare för 20 år sedan om jag då var något intresserad utav att styrketräning men det var jag inte alls då. Nu så tränar jag ibland men det är inte så ofta som jag kanske borde men det räcker för att jag själv ska märka att jag är starkare än vad jag tror. Skulle dock behöva bli starkare i axlarna. 

Så hur är det med er? 

Kan tillägga att jag har ca 10 kg övervikt med. 

Ja, samma här!
  • Anonym (123)

Det där med att se yngre ut har nog mycket att göra med att man ofta utgår från sin egen ålder när man gissar andras. 

När jag är med folk 25-35 så brukar de tro att jag är 35-40 (är 46). Men när jag själv är med folk ca 55 så brukar jag tro att vi är jämnåriga eller att de är marginellt äldre än mig själv. Alldeles oavsett om de har sjysst klädstil, är sådana som sminkar sig/är osminkade, är vältränade och väldigt varierande hur mycket rynkor de har. Det blir lite att man tänker att de man känner sig bekväm att prata och umgås med "drar man" åt sitt eget åldersspann. 

• Anonym (Intemånga)
    Anonym (123) skrev 2025-12-13 19:42:30 följande:

Det där med att se yngre ut har nog mycket att göra med att man ofta utgår från sin egen ålder när man gissar andras. 

När jag är med folk 25-35 så brukar de tro att jag är 35-40 (är 46). Men när jag själv är med folk ca 55 så brukar jag tro att vi är jämnåriga eller att de är marginellt äldre än mig själv. Alldeles oavsett om de har sjysst klädstil, är sådana som sminkar sig/är osminkade, är vältränade och väldigt varierande hur mycket rynkor de har. Det blir lite att man tänker att de man känner sig bekväm att prata och umgås med "drar man" åt sitt eget åldersspann. 

Ska tillägga att det ofta kan handla om att en person har en "yngre utstrålning", dvs utseendemässiga markörer som mer kännetecknar en yngre än en äldre, sådant är ju mycket beroende av gener och livsstil givetvis. Men även äldre som har en yngre utstrålning brukar vanligtvis ha vissa markörer som indikerar att de faktiskt är äldre. 

Kanske inte något man observerar vid första, spontana intrycket man får av en person, men som man lägger märke till ju mer man umgås med personen.Det här kanske låter lite "djuplodande" men de flesta "är sin generation", dvs de har ett blickspel och ansiktsuttryck som tenderar att vara "typiska" för den tid de är uppväxta i. En person som går "hardcore" in för att verka yngre/ se yngre ut brukar till sist fallera på just den generationsbundna stilen/ approachen.
  • Anonym (reed)
    Min far var idiot och försökte trakassera mig till att träna när jag ville läsa böcker och spela mitt instrument eller sjunga, det fungerar sällan bra. Jag har gått på dans och basket t.ex. men det var aldrig så kul då.  Mina idrottslärare var idioter som aldrig på 12 år tog 5 minuter och förklarade hur man lär sig springa om man vill träna upp sin kondition.

Blev meddragen av kompisar och började gympa och träna styrka lite som student men hade så mycket att göra (heltidsarbete och dubbel helfart studier på kul en termin) att det föll bort.

Först efter barn vid 30 kändes det nödvändigt att träna mer regelbundet, och sen blev det också roligt. Tack vare sången (eller bara gener?) har jag 18% större lungkapacitet än en kvinna i min ålder ska ha och det har jag nytta av. 

Allt som skrivs av läkare pekar på att min generation är friska och starka längre än förut, så länge vi inte drabbas av cancer eller annan svår sjukdom. Tyvärr har generationen efter fastnat i energidrycker och skräpmat och blivit mer tungviktiga och det kommer att förkorta deras liv. Jag älskar broccoli och fisksoppa och äter mest mat utan innehållsförteckning, så jag kommer nog att springa mina rundor ett tag till.
Svar på tråden Fler som är i bättre fysisk form som 40+