• Anonym (on point)

Har ni fått mer pengar kvar i plånboken nu än 2022?

Eller rättare sagt upplever ni att ni är tryggare ekonomiskt i dag än för 4 år sedan?

Jag är intresserad av denna fråga eftersom vår familj på två vuxna och 3 barn upplever att det konstant går bakåt med ekonomin. Vi har båda hyffsat välbetalda arbeten och därmed fått rätt så stora jobbskatteavdrag men det går fortfarande bakåt med hushålls ekonomin. 

Man undrar ju hur de med sämre förutsättningar klarar sig? 

• Svar på tråden Har ni fått mer pengar kvar i plånboken nu än 2022?
  • Mentat
    Anonym (Atticus) skrev 2025-12-14 09:50:55 följande:
    Det säger givetvis LO för att sätta press på motparten i löneförhandlingarna.

Faktum kvarstår att vi har EU:s tredje högsta arbetslöshet, sämsta tillväxt och fördubblad fattigdom sen Tidö-regeringen tog makten. Nu har de sabbat a-kasasn och driver folk in i fattigdom, socialbidrag och kriminalitet.
    Försöker du alltså påstå att LO-ekonomer ljuger bara för att sätta press på löneförhandlingarna trots att det ekonomiska läget är så uselt att företagen inte kan bära löneökningar?

Det känns inte rimligt.
  • Anonym (Atticus)
    Mentat skrev 2025-12-14 10:01:45 följande:
    Försöker du alltså påstå att LO-ekonomer ljuger bara för att sätta press på löneförhandlingarna trots att det ekonomiska läget är så uselt att företagen inte kan bära löneökningar?

Det känns inte rimligt.
    Nej, för det har jag inte försökt påstå.

Men det går alltid att vinkla siffror och statistik till sin egna fördel.
  • Anonym (sek)
    Anonym (Atticus) skrev 2025-12-14 09:50:55 följande:
    Det säger givetvis LO för att sätta press på motparten i löneförhandlingarna.
    LO:s påstående bygger på redan förhandlade avtal, de tittar på utfallet 2025. Under de tre första kvartalen 2025 har reallönerna ökat med 3,0% säger de.

.

?Enligt de tre första kvartalen 2025 har reallönerna ökat med 3,0 procent. Nästa år förväntas de öka med 3,2 procent, vilket betyder att både 2025 och 2026 blir rekordår?, står det i rapporten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-och-hui-nu-gar-vi-in-i-aterhamtningsfasen

• Mentat
    Anonym (Atticus) skrev 2025-12-14 10:16:44 följande:
    Nej, för det har jag inte försökt påstå.

Men det går alltid att vinkla siffror och statistik till sin egna fördel.
    Så LO, (s) fackliga gren, skulle då vinkla siffrorna på ett sådant sätt att man säger att utvecklingen har börjat gå på rätt håll trots att detta inte skulle vara fallet och därmed stötta en borgerlig regering?

Det känns också högst otroligt.
  • Anonym (CV)
    Anonym (on point) skrev 2025-12-13 20:17:33 följande:
    Ibland tror jag att människor luras att tro att det har fått det bättre genom denna statistik som det rapporteras om titt som tätt.

Vi måste inse att dessa statistikrapporter alltid har ett syfte. Ibland behjärtansvärt men alltför ofta är det för att man vill visa något som de flesta av oss inte upplever.
    Bland det värsta jag vet är när folk i diskussioner på sådana här forum försöker "motbevisa" ens egna erfarenheter med statistik. "Nej, så kan du inte ha upplevt det/ det kan du inte ha varit med om, för statistiken säger att en majoritet inte upplever det så eller har varit med om det". En tydlig indikation på en statistiknisse som inte lever i vanligt folks verklighet.

När jag som civili ingenjör påpekar detta för folk tror en del att jag är oseriös och undrar hur jag kan tvivla på statistik när jag har det yrke jag har. Nej, säger jag då. För att för mig är människors egna erfarenheter och upplevelser lika verkliga som statistiken.
  • Anonym (Atticus)
    Mentat skrev 2025-12-14 12:14:30 följande:
    Så LO, (s) fackliga gren, skulle då vinkla siffrorna på ett sådant sätt att man säger att utvecklingen har börjat gå på rätt håll trots att detta inte skulle vara fallet och därmed stötta en borgerlig regering?

Det känns också högst otroligt.

LO stöttar ingen borgerlig regering.

Varför citerar du mig i inlägg med dina egna spekulationer? Blanda inte in mig i dem. Jag menar det jag påstår och inget annat.

• Mentat
    Anonym (Atticus) skrev 2025-12-14 14:19:34 följande:

LO stöttar ingen borgerlig regering.

Varför citerar du mig i inlägg med dina egna spekulationer? Blanda inte in mig i dem. Jag menar det jag påstår och inget annat.

Jag citerar dig därför att dina inlägg går totalt på tvärs med all logik.
  • Anonym (Atticus)
    Mentat skrev 2025-12-14 15:17:32 följande:
    Jag citerar dig därför att dina inlägg går totalt på tvärs med all logik.
    Nej, men dina feltolkningar av dem gör det.
  • Mentat
    Anonym (Atticus) skrev 2025-12-14 16:43:10 följande:
    Nej, men dina feltolkningar av dem gör det.
    Ursprunget till diskussionen var alltså att någon tvivlade på att hjulen har börjat snurra igen i Sverige. LO:s ekonomer håller med vilket du påstod att de bara säger för att sätta press på löneförhandlingarna.

Menar du kanske att LO medger detta bara för att sätta press på löneförhandlingarna (trots att det innebär att regeringen gör något rätt då LO givetvis inte stöder dagens regering) så att du alltså håller med om att hjulen har börjat snurra eller menar du att det inte alls är så utan bara något LO "säger" fast det inte är så?
  • Anonym (on point)
    Anonym (sek) skrev 2025-12-14 07:24:07 följande:
    Du upplever att det går sämre för Sverige.

Siffrorna ("statisten") säger att det går bättre.

Du börjar tråden med att din familj upplever att det bara går bakåt. 

Har ni ens räknat på saken för att få fram hur det verkligen ser ut?
    Ja sedan 2022 har i alla fall vi upplevt att det gått bakåt med ekonomin.  Vet inte hur du har upplev det men för oss är det så.  

Nu säger man att det går bättre och bättre, men det är ingenting som vi upplever.
    Nog har vi räknat alltid, kanske inte på precis allt men de vanliga utgifterna vi har. Vi har också släkt vänner och bekanta som upplever samma sak. Allt har blivit så mycket dyrare och för en barnfamilj står hyra, mat, transporter och kläder för lejonparten av kostnaderna. Ändå har vi turen att ha rätt bra inkomster och kan spara en slant (något vi alltid har gjort). 

De här åren har vi av och till fått nalla på sparpengarna till sådant vi tidigare kunnat betala med lönen. Nu kommer vi få skattesänkningar men det kommer som bäst att återställa en det som vi förlorat.  De med låga löner, pensionärer, sjuka och arbetslösa kommer inte att få den kompensationen. 

Jag tycker inte att det går framåt. Det är som att gå tillbaka 2022.
  • Mentat
    Anonym (on point) skrev 2025-12-14 20:07:33 följande:
    Ja sedan 2022 har i alla fall vi upplevt att det gått bakåt med ekonomin.  Vet inte hur du har upplev det men för oss är det så.  

Nu säger man att det går bättre och bättre, men det är ingenting som vi upplever.
    Nog har vi räknat alltid, kanske inte på precis allt men de vanliga utgifterna vi har. Vi har också släkt vänner och bekanta som upplever samma sak. Allt har blivit så mycket dyrare och för en barnfamilj står hyra, mat, transporter och kläder för lejonparten av kostnaderna. Ändå har vi turen att ha rätt bra inkomster och kan spara en slant (något vi alltid har gjort). 

De här åren har vi av och till fått nalla på sparpengarna till sådant vi tidigare kunnat betala med lönen. Nu kommer vi få skattesänkningar men det kommer som bäst att återställa en det som vi förlorat.  De med låga löner, pensionärer, sjuka och arbetslösa kommer inte att få den kompensationen. 

De som har ersättningar från FK som bygger på prisbasbelopp har fått se det höjt betydligt mer än SCB:s konsumentprisindex mellan nov 2022 och nov 2025: Basbeloppet har höjts med hela 21%, kpi bara med 8%. 

Jag håller med om att inflationen känns som bra mycket mer än så, i varje fall i matbutiken, men det är de siffror jag får från SCB.
  • Anonym (qwerty)

Vi har mycket mer pengar nu än för 4 år sedan. Vi klarar oss bättre, min make kan ta sig till jobbet utan problem för vi har råd att tanka. Mer pengar och mer tid över. Bägge barnen har börjat träna pga fritidskortet. Vi har en skillnad på ett par tusen i månaden numera från vad vi hade förr. Vi är 2 vuxna och två barn.

• Anonym (T)

Intressant, vi är också en barnfamilj. Tre barn, samma hus, samma jobb (typ, i alla ungefär samma lön), samma bil, samma fritidsintressen.

2022 hade vi 17 grader inne och kunde knappt tanka upp bilen. Vi har klart större svängrum i ekonomin idag.

• Anonym (sjukpensionär)
    Mentat skrev 2025-12-14 21:51:14 följande:
    De som har ersättningar från FK som bygger på prisbasbelopp har fått se det höjt betydligt mer än SCB:s konsumentprisindex mellan nov 2022 och nov 2025: Basbeloppet har höjts med hela 21%, kpi bara med 8%. 

Jag håller med om att inflationen känns som bra mycket mer än så, i varje fall i matbutiken, men det är de siffror jag får från SCB.
    Vad jag kan läsa mig till så har kpi ökat 20% mellan November 2021 och Novermber 2025, och prisbasbeloppet 24% mellan 2021 och 2026. 

Det är lite marigt att räkna eftersom kpi uppdateras varje månad och prisbasbeloppet fastställs en gång om året. 
  • Mentat
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2025-12-18 18:10:43 följande:
    Vad jag kan läsa mig till så har kpi ökat 20% mellan November 2021 och Novermber 2025, och prisbasbeloppet 24% mellan 2021 och 2026. 

Det är lite marigt att räkna eftersom kpi uppdateras varje månad och prisbasbeloppet fastställs en gång om året. 
    Det låter onekligen rimligare men det innebär också att de som har ersättningar baserade på basbeloppet bör ha klarat sig hyfsat 
  • Anonym (sjukpensionär)
    Mentat skrev 2025-12-18 18:53:29 följande:
    Det låter onekligen rimligare men det innebär också att de som har ersättningar baserade på basbeloppet bör ha klarat sig hyfsat 
    Ja, jag är ju en av dem, och klarat mig hyfsat har jag ju, men inte har jag mer i plånboken för det. 

Egentligen så har den stora räddningen de senaste åren varit prisbasbeloppets höjning, utan att S och V "avskaffade" den så kallade funkisskatten 2021. Det ensamt ökade min inkomst efter skatt med 1000 kronor i månaden, från strax under 8000 till strax över 9000. Som sedan M och SD prompt "återinförde". Och nu dunkar de sig själva i ryggen för att "de" "avskaffar" den igen. 

Sen har vi så klart det att en procentsats kan låta tjusig, men frågan är ju vad det betyder i reda pengar. Totalt har sjukeresättningen höjts med 5000 kronor på 15 år. Hur mycket har snittlönen ökat? Hur mycket har hyrorna? En matkasse? Priset för ettt busskort? Elen?
  • Anonym (sek)

Ja det upplever ni men enstaka upplevelser visar inte verkligheten. Som du ser i tråden är det flera som upplever att det blivit bättre. Alltså helt motsatt vad ni upplever.

Sverige är genom det värsta nu. Alla siffror säger samma sak.

Sedan finns det en fördröjning i systemet och olika folk känner av förbättringarna olika fort - men förbättringar får vi nu och har fått den senaste tiden. 
  • Anonym (on point)
    Anonym (sek) skrev 2025-12-19 07:16:11 följande:
    Ja det upplever ni men enstaka upplevelser visar inte verkligheten. Som du ser i tråden är det flera som upplever att det blivit bättre. Alltså helt motsatt vad ni upplever.

Sverige är genom det värsta nu. Alla siffror säger samma sak.

Sedan finns det en fördröjning i systemet och olika folk känner av förbättringarna olika fort - men förbättringar får vi nu och har fått den senaste tiden. 
    Ingens upplevelser är mer sanna än någon annans. Det är därför viktigt att ställa denna fråga. Annars är det väldigt lätt att tro att alla andra upplever samma sak som en själv.

Jag är övertygad eller jag kan säga att jag vet att det finns familjer som kämpar för att få ekonomin att gå ihop trots att de har jobb är friska och borde känna att de uppoffringar de gjort under de här åren kompenseras. Det är människor i våra ack så viktiga låglöneyrken SOM HELA TIDEN UPPLEVER ATT DE HALKAR EFTER.
Svar på tråden Har ni fått mer pengar kvar i plånboken nu än 2022?