Vore det bättre att lämna för barnens skull?
Halloj, känsligt ämne här men har inte någon att diskutera med så skriver av mig här...
Jag har varit med min man i 12 år, gifta i snart 4 år. Vi har två döttrar på 6 och 11. Det har varit många upp- och nedgångar genom alla år men vi har hållit ihop och jobbat oss igenom allt. Förutom en sak.
Ett återkommande bekymmer är min mans bristande hantering/tålamod med barnen. Bra att tillägga är väl att vår 11-åring har flera diagnoser, bl.a. adhd och intellektuell funktionsnedsättning. Och misstanke om adhd finns även hos 6-åringen.
Min man är en underbar pappa på många sätt, han leker och busar med dom och finns där för dom. Men när dom är sura, testar gränser och trotsiga så brister det för honom. Han skriker ofta på dom, blir jättearg och säger alltid att "han inte kan säga till hur många gånger som helst". Fast han kanske bara sagt till 1-2 gånger. Han vill att dom ska lyda omgående och det blir ofta bestraffning t.ex. att leksak tas bort eller sånt. För många år sedan brast det till den grad att han till o med skrämde mig, höjde handen som för att slå mig när jag sa till honom att lägga av, fast han hejdade sig.
Jag har försökt komma med tips och prata med honom om det många gånger, oftast blir han bara sur på mig för att jag "lägger mig i".
Vet inte hur jag ska göra eller tänka längre. Nu blir det att jag alltid tar över konflikter så det inte ska behöva gå så långt, men jag orkar ju inte hur länge som helst...
Jag älskar honom, och alla hans andra fina sidor, men just detta gör att skon klämmer...
Tips? Idéer? Annat?