• Skölden89

Vad tycker du är viktigaste på julafton?

Vad tycker du är det viktigaste på julafton?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du är viktigaste på julafton?
  • Jesper f

Annat: Att få vara frisk och ha någon att fira med!. Det är det viktigaste.

• Anonym (Levasommanlär)

Att folk lever som de lär när de säger att på Julen ska man tänka på andra, människor som har det svårt och är ensamma,  och inte bara firar med familjen och gör sig okontaktbara för andra.

• Anonym (Jo)

Lugn jul i hemmets vrå med familjen.

• Anonym
    ResanTillMelonia skrev 2025-12-10 13:07:02 följande:

Ingenting. Julen är inte viktig för mig

Samma här.
    Det som är viktigt är ledigheten, men om det är jul eller ej saknar betydelse.
  • Anonym (040)

Åka upp till Värmland, där det ofta är stor (större) chans att det är snö, och träffa släkten.
    Gärna ta en dag i skidbacken i mellandagarna.
    Umgänget är det klart viktigaste. Julklappar slutade vi med för flera år sen.
    På senare år har några barn tillkommit och är de med det året så kommer tomten med några få klappar annars tar man det som man vill i varje familj innan det gemensamma firandet. Så blir det jämnt och ingen avundsjuka mellan de små kusinerna och sysslingarna och det blir inte julklappsöppning i flera tröttsamma timmar som får för stort fokus.

Vi spelar sällskapsspel, har ibland lekar, äter mat och godis, dricker vin och julmust. Brukar bli kvar till sent på kvällen. 
    Träffar släktingarna som inte varit med på stora firandet i mellandagarna och träffar de andra igen.

• Anonym (Sila)

Mina barn. Se glädjen i deras ögon. Känna hur älskade de känner sig. Bara iaktta dem njuta av dagen och atmosfären. Se dem så lyckliga över att ge och få och känna sig omhuldade och dela det med min sambo. Först var jularna underbara när jag var barn. Sedan blev den litet halvtrist några år (även om min första pojkvän var rätt bra på att skämma bort mig och vi hade det mysigt, men för magi är barn nog en nödvändig ingrediens, iaf för mig). Sedan blev den underbar igen när barnen började förstå och uppleva magin. Har några av mina finaste minnen i livet från jular med barnen 🥰

• Anonym (Jo)
    Anonym (Jo) skrev 2025-12-10 16:22:49 följande:

Lugn jul i hemmets vrå med familjen.

Inte så mycket ståhej. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sila) skrev 2025-12-15 20:22:12 följande:

Mina barn. Se glädjen i deras ögon. Känna hur älskade de känner sig. Bara iaktta dem njuta av dagen och atmosfären. Se dem så lyckliga över att ge och få och känna sig omhuldade och dela det med min sambo. Först var jularna underbara när jag var barn. Sedan blev den litet halvtrist några år (även om min första pojkvän var rätt bra på att skämma bort mig och vi hade det mysigt, men för magi är barn nog en nödvändig ingrediens, iaf för mig). Sedan blev den underbar igen när barnen började förstå och uppleva magin. Har några av mina finaste minnen i livet från jular med barnen 🥰

Ja, julen är magisk för barn. Och för dem som får fira jul med barn. 
  • Anonym (Karl Bertil Jonsson)

Snön, spriten och Karl Bertil Jonsson på tv. Skrattande

• Anonym
    Anonym (Karl Bertil Jonsson) skrev 2025-12-16 03:07:13 följande:

Snön, spriten och Karl Bertil Jonsson på tv. Skrattande

Snön och Karl Bertil kan man gärna slippa.
  • Anonym (Teres)

Att vara långledig och att se till att barnen har det bra. Höstterminen har så få lov och vi behöver verkligen vila nu. 

• Anonym (Julkulan)

Att ingen tjafsar eller surar. Man hjälper till, gör det man blir ombedd och undviker jobbiga samtalsämnen.

Jag har ansträngt mig mycket i veckor för att det ska finnas något gott och trevligt till alla, då kan de gott hålla sams och vara tacksamma i några få timmar.

• Anonym (Yepp!)

Det jag uppskattade med denna julen var - samvaro, god mat, lugn och ro och att sitta utan tv och spela spel tillsammans.
    Inga krav och ingen hysteri bara jag, särbon och en 20-årig son som faktiskt slet sig från datorn och ville umgås!!

Svar på tråden Vad tycker du är viktigaste på julafton?