• Aniiee

Tror du att matmomssänkingen kommer hamna i din plånbok?

Alla vet väl vid det här laget att jag är en elak, cynisk jävel. Jag är rätt övertygad om att påståendet "maten kommer bli billigare när momsen sänks" är ren önskedröm för vanligt folk, och ren medventen... valpropaganda... från Tidö.

Vad tror du?

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Tror du att matmomssänkingen kommer hamna i din plånbok?
  • Anonym (Em)

Tror att det beror på hur mycket matjättarna granskas av media faktiskt. Om de kan stoppa det i egen ficka så kommer det att göra det på ett eller annat sätt. Men med hård granskning blir det svårare.

Hoppas att det har effekt men är skeptisk med tanke på vad som hände med restaurangmomsen.

• FruFarfalle

En kortvarig effekt som sen kommer försvinna med Smyghöjningar.

så samma effekt som att sänkt skatt på elen som vi redan nu ser kommer ätas upp av höjda avgifter. 

• Anonym (H)

Jag tror matpriserna kommer sänkas. Matpriskommisionen under Konsumentverket och organisationer kommer bevaka handlarna som redan priskrigar. 

Om det kommer fungera återstår att se. 

För vår familj skulle det innebära ca 400kr mindre i månaden i matkostnader. Alltid något.

• KimLinnefeldt

Alla företag drivs av vinstintresse. Vinst uppstår genom sänkta kostnader och höjda intäkter. Jag tror inte att matkedjorna tänker släppa ifrån sig möjligheten att tjäna mer pengar.

Staten kommer dock att få en hel del mindre intäkter, vilket driver fram besparingar i infrastruktur, vård, omsorg, försvar med mera.

• Anonym (-)

Det borde punkt bevakas av medier och folk. Jag hoppas att det sker. Trornatt vi kommer se att det funkar ett tag.för att se sedan smyghöjer.

• Anonym (z)

Kortvarig effekt som planar ut.

• Anonym (Coop Knullum)
    Aniiee skrev 2025-12-11 12:50:05 följande:

Alla vet väl vid det här laget att jag är en elak, cynisk jävel. Jag är rätt övertygad om att påståendet "maten kommer bli billigare när momsen sänks" är ren önskedröm för vanligt folk, och ren medventen... valpropaganda... från Tidö.

Vad tror du?

Hahaha?den var rolig. Lika mycket som vi märkte av sänkt restaurangmoms. Inte alls med andra ord. Lite finare bil på Ica-handlarens uppfart men inte mer än så.
  • Anonym (qwerty)

Matjättar som Ica och Coop har ju sagt att de ska anpassa priserna, så det kommer säkert finnas en uppsjö av människor som kollar det och hänger ut dem om det inte sker.

Så, ja, jag tror jag kommer får mer slantar i plånboken.

• Anonym (stella)
    Anonym (z) skrev 2025-12-11 17:15:33 följande:

Kortvarig effekt som planar ut.

Detta är vad jag tror också.
  • klyban
    Aniiee skrev 2025-12-11 12:50:05 följande:

Vad tror du?

Den kommer ju bli billigare, men även så kommer handla utnyttja tillfället att roffa åt sig lite pengar också tyvärr och fast de inte ska göra detta.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (undrar)

Min fråga är, vad borde det betyda, i praktien? Jag är inte alls bra på matte och procent och sånt. 

Om en falukorv kostar 43,95, hur många kronor av det är då momsen idag? Och vad skulle den kosta om momsen bara var hälften så hög?

• OlleSQ

Sänkt matmoms ger lågprisbutikerna utrymme för att sänka priserna och då är det upp till oss konsumenter att handla hos dom och inte slentrianmässigt gå in på Ica eller Coop som alltid. Sen handlar det mycket om att själv ha koll på priserna, handla efter säsong och planera sina inköp. För egen del tror jag det kommer innebära pengar över. Nu är jag och min fru själva då alla våra barn sen länge är vuxna och utflugna så det blir inte samma påverkan för oss som för barnfamiljer med större matkonto.

• KimLinnefeldt
    Anonym (undrar) skrev 2025-12-12 11:19:56 följande:

Min fråga är, vad borde det betyda, i praktien? Jag är inte alls bra på matte och procent och sånt. 

Om en falukorv kostar 43,95, hur många kronor av det är då momsen idag? Och vad skulle den kosta om momsen bara var hälften så hög?

Momsen är 25 procent. Av en varas pris är alltså 20 procent moms. 

Av falukorvens pris är 8:78 kr moms. Om momsen vore 10 procent av varans pris så skulle korven kosta 43:95 minus 4:39. Alltså 39:56.

Detta förutsatt att handlarn låter momssänkningen slå igenom, och låter bli att höja priset på falukorven. Och låter bli att köpa den där Porschen.

Fan tro´t.
  • KimLinnefeldt
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-12 11:35:00 följande:
    Momsen är 25 procent. Av en varas pris är alltså 20 procent moms. 

Av falukorvens pris är 8:78 kr moms. Om momsen vore 10 procent av varans pris så skulle korven kosta 43:95 minus 4:39. Alltså 39:56.

Detta förutsatt att handlarn låter momssänkningen slå igenom, och låter bli att höja priset på falukorven. Och låter bli att köpa den där Porschen.

Fan tro´t.
    Förlåt, jag räknade fel. Matmomsen är ju bara 12 procent. Så om den halveras så blir det en sänkning på typ 2 kronor... Det är nog fel. Jag är också dålig på matte.
  • Anonym (öret)

Ja, det kommer att hamna i folks fickor men sänkning är så liten i faktisk andel av priset att du som enskild konsument tjänar mer på att handla i en annan affär med lägre priser på de varor du vill ha.

En matkasse som med nuvarande moms kostar 560 kronor ska, om allt går rätt till, kosta 530 kronor med den nya momsen.

Om du har handlat för 560 kronor eller 530 kronor ...

Folk kommer inte att märka skillnaden. De bara lägger upp sitt kort mot terminalen och blippar.

• Anonym (öret)

Falukorven ovan som kostar 43:95 idag kommer att kosta 41,60 med den nya momsen.

Skillnaden i pris är större än så mellan två olika affärer om du kan välja

• KimLinnefeldt
    Anonym (öret) skrev 2025-12-12 13:38:52 följande:

Falukorven ovan som kostar 43:95 idag kommer att kosta 41,60 med den nya momsen.

Enligt Matpriskollens matkassejämförelse så sparar man exempelvis 860 kronor per månad om man byter från Coop till Willys.
  • Aniiee
    Anonym (öret) skrev 2025-12-12 13:38:52 följande:

Om, om är bra. 

Om är inte alltid realistiskt. 

Och en del, som kan välja, handlar ju redan på det billigaste stället.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Tror du att matmomssänkingen kommer hamna i din plånbok?