• NeferT

Blir psykologer nånsin kära i sina kunder/patienter?

Det är något jag alltid undrat över. Blir psykologer nånsin kära i sina patienter?

Tar helst svar från folk som jobbar som psykologer. Blir ni t ex ledsna när personen slutar hos er? Eller blir extra glada när ni ska se just den människan . Säg som det är och inte hur det borde vara

• Svar på tråden Blir psykologer nånsin kära i sina kunder/patienter?
  • Mayjel
    Anonym (Mm) skrev 2026-01-05 07:00:15 följande:

Ja för män är ju objekt, vars uppgift är att vara snygga.. Mm

Ditt påstående, inte mitt. 
  • Anonym (B)
    Mayjel skrev 2026-01-05 06:31:24 följande:
    För vanliga människor kanske men inte för psykologer. De borde inte känna såna känslor alls, eftersom det kan påverka deras omdöme gentemot patienten.

Sen så kan det, för oss som äcklas av denna tanke, vara bra att välja en äldre psykolog som inte dras med en massa omogna hormoner som spökar kring allt med förälskelse, sex och liknande ytliga känslor. 

Skulle förövrigt vilja tipsa alla unga och omogna psykologer om detta med "negative reappraisal". En term som jag just läste lite kring och en metod jag själv redan tillämpar när oönskade känslor uppstår hos en, såsom förälskelse och attraktion. Kanske funkar det inte för precis alla. För mig är det dock ett utmärkt sätt att styra mina egna känslor och jag är långt ifrån nån professionell psykolog i mitt eget sinne.
    Jag tror mer på att leva i verkligheten och hantera den på ett vettigt och moraliskt sätt, än att leva i en id'evärld utan riktig  markkontakt. 
  • Anonym (Lotten)
    Mayjel skrev 2026-01-05 06:31:24 följande:
    För vanliga människor kanske men inte för psykologer. De borde inte känna såna känslor alls, eftersom det kan påverka deras omdöme gentemot patienten.
    Psykologer är vanliga människor. De är inga övermänniskor som kan kontrollera exakt vad de känner.

Det de behöver göra är att hantera sina känslor på ett bra sätt och agera professionellt.