Anonym (Camilla) skrev 2026-01-05 15:10:55 följande:
DeMen är väldigt vanligt att en patient eller klient utvecklar känslor för sin terapeut. Inte ett dugg konstigt. Tänk dig att någon har fullt fokus på dig, lyssnar och ställer frågor. Vill hjälps. Då har varken kön eller ålder någon betydelse.
Som professionell ser man till att inte få känslor för sin patient. Empati har man absolut. Kan tycka personen är intressant och trevlig. Tom se bra ut men nej inget mer. Vänligt men bestämt avvisa ev flirtar från patienten. Som professionell kan du tycka rent illa om din patient. Tycka att den är en gnällig jäkel och inte alls hjälpsökande eller lösningsfokuserad. Det är också klurigt. De flesta är man neutrala till men för all del gläds åt dennes bättre mående. Som professionell har du också handledning där du kan dryfta dina patienter. Diskutera upplägg om man har fastnat eller kommit till vägs ände får man byta bort patienten.
Summan av kardemumman är att det alltid är två sidor av myntet. Men visst har det hänt att terapeut och patient blivit ett par efter karantäntiden.
Känner inte helt igen mig.
Jag blir väldigt glad för alla framsteg som alla patienter/klienter gör! Utan minsta tvekan.
Men man känske känner sig mer lika och har lättare att förstå en del av dem. Alltså känner sig närmare vissa av dem. Men jobbar för att jag ska förstå alla och att alla ska kunna förstå och hantera sitt liv bättre - men i det är nog "Camilla" och jag helt lika.