• NeferT

Blir psykologer nånsin kära i sina kunder/patienter?

Det är något jag alltid undrat över. Blir psykologer nånsin kära i sina patienter?

Tar helst svar från folk som jobbar som psykologer. Blir ni t ex ledsna när personen slutar hos er? Eller blir extra glada när ni ska se just den människan . Säg som det är och inte hur det borde vara

• Svar på tråden Blir psykologer nånsin kära i sina kunder/patienter?
  • Mayjel
    Anonym (Mm) skrev 2026-01-05 07:00:15 följande:

Ja för män är ju objekt, vars uppgift är att vara snygga.. Mm

Ditt påstående, inte mitt. 
  • Anonym (B)
    Mayjel skrev 2026-01-05 06:31:24 följande:
    För vanliga människor kanske men inte för psykologer. De borde inte känna såna känslor alls, eftersom det kan påverka deras omdöme gentemot patienten.

Sen så kan det, för oss som äcklas av denna tanke, vara bra att välja en äldre psykolog som inte dras med en massa omogna hormoner som spökar kring allt med förälskelse, sex och liknande ytliga känslor. 

Skulle förövrigt vilja tipsa alla unga och omogna psykologer om detta med "negative reappraisal". En term som jag just läste lite kring och en metod jag själv redan tillämpar när oönskade känslor uppstår hos en, såsom förälskelse och attraktion. Kanske funkar det inte för precis alla. För mig är det dock ett utmärkt sätt att styra mina egna känslor och jag är långt ifrån nån professionell psykolog i mitt eget sinne.
    Jag tror mer på att leva i verkligheten och hantera den på ett vettigt och moraliskt sätt, än att leva i en id'evärld utan riktig  markkontakt. 
  • Anonym (Lotten)
    Mayjel skrev 2026-01-05 06:31:24 följande:
    För vanliga människor kanske men inte för psykologer. De borde inte känna såna känslor alls, eftersom det kan påverka deras omdöme gentemot patienten.
    Psykologer är vanliga människor. De är inga övermänniskor som kan kontrollera exakt vad de känner.

Det de behöver göra är att hantera sina känslor på ett bra sätt och agera professionellt. 
  • ResanTillMelonia
    EpicF skrev 2026-01-04 15:44:37 följande:
    För att man inte kan styra över vem man får känslor för eller när man får det. 

Det är också individuellt hur många gånger man får känslor för andra personer....
    Psykologer har väl främst till uppgift att utreda folk? sedsn: bye bye
  • Anonym (k)
    Mayjel skrev 2026-01-05 07:02:11 följande:
    Ditt påstående, inte mitt. 
    Jag blir rätt äcklad över hur du uttrycker sig om en grupp människor där ingen frågat och du lika gärna kunde hållit käften om dina egna preferenser.
  • Anonym (Camilla)

DeMen är väldigt vanligt att en patient eller klient utvecklar känslor för sin terapeut. Inte ett dugg konstigt. Tänk dig att någon har fullt fokus på dig, lyssnar och ställer frågor. Vill hjälps. Då har varken kön eller ålder någon betydelse. 

Som professionell ser man till att inte få känslor för sin patient. Empati har man absolut. Kan tycka personen är intressant och trevlig. Tom se bra ut men nej inget mer. Vänligt men bestämt avvisa ev flirtar från patienten. Som professionell kan du tycka rent illa om din patient. Tycka att den är en gnällig jäkel och inte alls hjälpsökande eller lösningsfokuserad. Det är också klurigt. De flesta är man neutrala till men för all del gläds åt dennes bättre mående. Som professionell har du också handledning där du kan dryfta dina patienter. Diskutera upplägg om man har fastnat eller kommit till vägs ände får man byta bort patienten. 

Summan av kardemumman är att det alltid är två sidor av myntet. Men visst har det hänt att terapeut och patient blivit ett par efter karantäntiden. 

• Anonym (B)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-01-05 15:10:55 följande:

DeMen är väldigt vanligt att en patient eller klient utvecklar känslor för sin terapeut. Inte ett dugg konstigt. Tänk dig att någon har fullt fokus på dig, lyssnar och ställer frågor. Vill hjälps. Då har varken kön eller ålder någon betydelse. 

Som professionell ser man till att inte få känslor för sin patient. Empati har man absolut. Kan tycka personen är intressant och trevlig. Tom se bra ut men nej inget mer. Vänligt men bestämt avvisa ev flirtar från patienten. Som professionell kan du tycka rent illa om din patient. Tycka att den är en gnällig jäkel och inte alls hjälpsökande eller lösningsfokuserad. Det är också klurigt. De flesta är man neutrala till men för all del gläds åt dennes bättre mående. Som professionell har du också handledning där du kan dryfta dina patienter. Diskutera upplägg om man har fastnat eller kommit till vägs ände får man byta bort patienten. 

Summan av kardemumman är att det alltid är två sidor av myntet. Men visst har det hänt att terapeut och patient blivit ett par efter karantäntiden. 

Känner inte helt igen mig.

Jag blir väldigt glad för alla framsteg som alla patienter/klienter gör! Utan minsta tvekan.

Men man känske känner sig mer lika och har lättare att förstå en del av dem. Alltså känner sig närmare vissa av dem. Men jobbar för att jag ska förstå alla och att alla ska kunna förstå och hantera sitt liv bättre - men i det är nog "Camilla" och jag helt lika.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (B) skrev 2026-01-05 23:16:21 följande:
    Känner inte helt igen mig.

Jag blir väldigt glad för alla framsteg som alla patienter/klienter gör! Utan minsta tvekan.

Men man känske känner sig mer lika och har lättare att förstå en del av dem. Alltså känner sig närmare vissa av dem. Men jobbar för att jag ska förstå alla och att alla ska kunna förstå och hantera sitt liv bättre - men i det är nog "Camilla" och jag helt lika.
    Jo vi är nog lika. Absolut så känner man glädje för framsteg. När patienten gör sina insikter som leder mot ett bättre mående och bättre förståelse för sin person. Klart man själv känner mer för en del patienter. Men absolut inte på kärleksnivå. 
  • Anonym (Förekommer)

Pratade med en person som jobbat som psykolog vid en mötesplats med julbord strax innan Jul, och hon sa att det inte alls är ovanligt att patienter får känslor för psykologen. Ibland blir psykologen även sexuellt ofredad när patienten förstår att känslorna inte är besvarade, men då avslutas förstås kontakten direkt,

• Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (SS) skrev 2026-01-12 20:08:44 följande:
    Quid interest inter murem et fascistam? Primus est animal quod fundo vescitur, in cloacis habitat et morbos diffundit, secundus autem est rodens.
    Bene, igitur scimus. Non solus es qui Latinam linguam scit...
Svar på tråden Blir psykologer nånsin kära i sina kunder/patienter?