• Deaez

En kattägare tar inte in sin katt

En kattägare i området, kastar ut sin katt, som får vara ute hela natten. Senast exemplet är från kl 22 i går kväll till nu. Katten sitter på samma ställe,stirrar in i bostaden, visar markerar den vill in.

Är detta normalt beteende av en kattägare inte ta in katten på hela natten?

Varför gör man så som kattägare? Borde inte kattägaren förstå katten vill komma in, bli insläppt?

• Svar på tråden En kattägare tar inte in sin katt
  • Mandel
    Anonym (g) skrev 2025-12-12 15:25:25 följande:
    Corrie skrev 2025-12-12 14:15:37 följande:

Jag tycker att det första steget är att informera ägarna om att katten sitter utanför huset och tittar in hela natten. Troligen så tror de att katten är på äventyr och trivs därute. Fortsätter de kasta ut katten så kan du säga vad du tycker om det.

Mitt i vintern???

Så länge katten själv inte far illa ser jag inte problemet. 
    Ser den frusen ut är det väl en sak, men jag kan bara se till min egen katt ( som har kattlucka och kommer och går som den vill) och han har ökat i hull och päls inför vintern tämligen rejält eftersom han är ute så mycket. 
    Han har skaffat en kompis i nyinflyttade grannens katt så nu är min katt till och med ute de nätter det regnar och kommer in blöt på morgonen när det serveras blötfoder.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Xenia

Jag tycker det verkar djurplågeri. Att katten sitter kvar utanför huset tyder på att den inte alls trivs ute utan vill in i värmen.

S k vildkatter som tvingas leva utomhus hela tiden får ofta förfrusna öron.

Jag tycker du ska prata med grannen och fråga varför de låter katten vara ute på natten när den vill in.

Eller släppa in katten i ditt eget hem och släppa ut den igen på morgonen.

• Virriga Vera

På den tiden vi hade katt så ville den alltid ut på kvällen/natten året om. Sedan kom den på morgonen innan vi körde på jobb och låg inne och sov hela dagen. Om vi tyckte att det var för kallt/dåligt väder och inte ville släppa ut den så höll de sånt väsen att ingen i familjen kunde sova.

• Deaez
    Corrie skrev 2025-12-12 14:15:37 följande:

Jag tycker att det första steget är att informera ägarna om att katten sitter utanför huset och tittar in hela natten. Troligen så tror de att katten är på äventyr och trivs därute. Fortsätter de kasta ut katten så kan du säga vad du tycker om det.

Då katten sitter precis utanför bostaden, vet var den bor, stirrar rakt in i bostaden, bör kattägarna själva se katten därifrån, men dom är lata helt enkelt
  • molly50
    Deaez skrev 2025-12-23 18:24:15 följande:
    Då katten sitter precis utanför bostaden, vet var den bor, stirrar rakt in i bostaden, bör kattägarna själva se katten därifrån, men dom är lata helt enkelt
    Du kanske ska prata med ägarna och fråga om de är medvetna om att katten sitter utanför dörren varje kväll och ser ut att vilja komma in.
    Fortsätter de ändå att släppa ut katten så får du väl ringa LS.
  • Anonym (E)
    molly50 skrev 2025-12-25 17:02:41 följande:
    Du kanske ska prata med ägarna och fråga om de är medvetna om att katten sitter utanför dörren varje kväll och ser ut att vilja komma in.
    Fortsätter de ändå att släppa ut katten så får du väl ringa LS.
    Om det är ett flerfamiljshus kan du släppa in den i deras trapphus. 
  • Anonym (Mjau)

Vi hade katt förut och de var aldrig inne på nätterna då det hände mer än en gång att de gjort behov inomhus (det var i princip utekatter på landet så på den tiden fanns det knappt sk kattlådor). 

Det var typ snöstorm om de skulle få vara inne men då väckte de någon av oss för att komma ut mitt i natten ändå.

Dock hade vi dels ett hus där de kunde komma under och in i krypgrunden, en gammal hundkoja med kudde/filt i och en ladugård i närheten. Så de hade möjligheter att hitta skydd för natten ändå. En katt älskade att vara under huset, en gillade hundkojan och tja, lukten avslöjade ju de som varit i ladugården...

Men vi har också av dessa katter haft sådana som suttit och stirrat in. Så man har släppt in dem för att de fem minuter senare absolut inte vill vara inne. Du vet inte kattens beteende inomhus förren du pratat med ägaren innan du kallar ägaren lat. 

Katten kanske inte alls vill vara inne på kvällen, men ska ge onda ögat till ägarna för att den inte är inne ändå. 

Prata med ägaren innan du anklagar den för något på nätet är mitt tips. 

Rent allmänt är folk otroroligt sjåpiga idag med ANDRAS katter. Jag vet en katt som blev upplagd i ett forum som upphittad, då den legat på en plats på en altan i en timma eller två. Personen med altanen efterlyste en eventuell ägare typ klockan tolv i gruppen och ringde sedan en räddningscentral när klockan var två-tre som hämtade katten.

Klockan fem-sex kom ägaren in i tråden och blev rätt förbannad. Det visade sig att katten bor på gatan ovanför och ägaren har varit på jobbet utan möjlighet att titta på facebook under hela dagen. Ägaren fick hämta sin katt 4-5 mil bort. Misstänker att den grannsämjan inte är jättebra längre.

• Anonym (Be)
    Anonym (E) skrev 2025-12-25 22:42:00 följande:
    Gör man det är risken stor att den kissar och bajsar i trapphuset. 
  • molly50
    Anonym (E) skrev 2025-12-25 22:42:00 följande:
    Och om de inte tar in katten ändå. Eller ens märker att den är där. Då lär den göra sina behov i trapphuset. Och det är inte så trevligt.
    Sen ska den väl ha tillgång till mat och vatten också.
  • Anonym (E)
    Anonym (Be) skrev 2025-12-25 23:54:21 följande:
    Gör man det är risken stor att den kissar och bajsar i trapphuset. 
    Har aldrig hänt den katt som bor i vårt trapphus eller katten i trapphuset där tvättstugan är. Då känner jag ändå folk som bor i det andra trapphuset som verkligen skulle klaga om det var så. 

Antar att katterna passar på att kissa innan de vill gå in
  • Deaez

Blev troligtvist utkastad i gårkväll... ytterligare 10 cm snö. Såg inga kattavtryck på snön. Sitter utanför och mjauar nu

Blir så jävla förbannad på kattägaren och andra som inte reagerar ser katten

• molly50
    Deaez skrev 2026-01-06 11:00:08 följande:

Blev troligtvist utkastad i gårkväll... ytterligare 10 cm snö. Såg inga kattavtryck på snön. Sitter utanför och mjauar nu

Men reagerar du själv då och pratar med kattägaren? Eller är det andras ansvar,tycker du?
  • Dexter dot com

Ja, det är fördjäkligt men var inte som dom som inte reagerar utan gör något av det du fått tips om...eller har du pratat med ägaren, filmat och ringt LS eller tagit in katten?
  • Anonym (C)

Prata med ägarna?
  • välbärgad man i mina bästa år

Allt beror naturligtvis på utetemperaturen, men är det plusgrader så är det inga problem förutsatt att katten brukar vara utomhus några timmar varje dag och fått en rejäl vinterpäls. 

Går däremot tempen under nollan dvs när det börjar bli minusgrader ute så klarar själva katten av ett par timmar i munusgrader ned till 5 minusgrader förutsatt att katten fått en rejäl vinterpäls. Det är främst öronen som det är mest kritiskt med då öronen kan förfrysa. 

Under 10 munusgrader ska bara en vuxen frisk katt med rejäl vinterpäls vara ute max 15 - 20 minuter för att göra sina behov. ABSOLUT INTE LÄNGRE!

Har själv sex katter som nu när snödjupet ligger halvmeterdjupt och tempen ofta ligger under 10 minusgrader är innekatter i princip dygnet runt och är bara utomhus max en dryg halvtimma till en timma per dygn uppdelat på några olika gånger.

• Anonym (?)

Hur går det för katten i vinterkylan?

• Anonym (Be)

Du är med andra ord förbannad på dig själv eftersom du inte heller gör något. Väldigt märkligt beteende från din sida. Om du är orolig för katten så agera. Katten blir inte ett dugg hjälpt av att du sitter på nätet och beklagar dig. 
  • Xenia

Häromdagen såg jag grannens katt sitta utanför vårt fönster och titta in på oss. Det var minus 12 grader. Grannarna var förstås på jobbet.

Tyvärr kunde jag inte släppa in katten, vi skulle iväg på ett par timmar och kunde ju inte ha grannens katt inlåst hos oss då.

Svar på tråden En kattägare tar inte in sin katt