• Anonym (Nystart)

Starta egen butik

Är det någon här som vet hur sjutton jag gör för att starta en mindre butik, utan att ha möjligheter till lån eller har några ekonomiska tillgångar för att skaffa butikslokal?

hur gör folk?

• Svar på tråden Starta egen butik
  • Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-13 10:48:08 följande:
    Ja exakt, har pysslat med den biten under ett år cirka nu.
    Fortsätt med det ett tag till och du kommer få kapital till lokal mm
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (?) skrev 2025-12-13 10:53:00 följande:
    Fortsätt med det ett tag till och du kommer få kapital till lokal mm
    Tyvärr, har för hög hyra, barnen kostar, det går inte lägga undan något. Det är det jag desperat försöker lösa nu genom tips. 
  • Anonym (Bolag?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-13 10:48:08 följande:
    Ja exakt, har pysslat med den biten under ett år cirka nu.
    Jaha, men siza upp det då? Starta ett bolag (eller finns det redan?) ut och marknadsför dig i lämpliga sammanhang, branschmässor, branschorganisationer, forum, nätverk. Hur nu branschen ser ut. Du kan ju göra massor utan att ha just en (dyr) butikslokal med hyra som ska betalas.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-13 10:59:24 följande:
    Tyvärr, har för hög hyra, barnen kostar, det går inte lägga undan något. Det är det jag desperat försöker lösa nu genom tips. 
    Lägg mer tid på försäljning, jobba med att sälja via andra affärer, mässor, marknader

Väldigt förenklat, för att gå runt med lokal och få in en lön behöver du sälja för mellan 100 till 200 kkr per månad. Beror en del på var det du säljer kostar att köpa och tillverka.
  • Anonym (Linn)

Starta eget bidrag?

Eller se vad kommunen erbjuder i form av stöd och stöttning.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-12 20:04:07 följande:
    Den biten har jag inte kalkylerat på. Men tror att just den här affärsiden skulle skapa gott rykte först och främst för sponsorer. Iallafall till att börja med. Sen så klart behöver måste jag fundera på vad sponsoren kan erbjudas ekonomiskt.

När du skriver sponsorer antar jag att du menar investerare.

En som investerar vill lägga in pengar för att sen få ut mer än vad hen skulle fått genom att investera i fonder, aktier, guld etc. Att investera i ett nytt företag är dessutom en stor risk så avkastningen måste vara mycket högre för att någon väljer ditt företag isf tex fonder.

Kan du verkligen erbjuda detta? Hur snabbt? Investerare vill inte vänta många år på avkastning. Lättare med ett banklån, även om det kan vara svårt också. 

• Grässtrå77

Låter som att du skulle behöva en trygg inkomst eftersom du är ensamstående med barn utan buffert. Då skulle jag säga att fokus bör vara att få en anställning och sen kan du fortsätta med din försäljning på sidan av så länge.

• Anonym (shoppen)

Vill oxå lägga till, var förberedd på att det inte blir nån lön första året. Klarade mig tack vare att min man hade bra lön och vi bodde billigt

• Anonym (Nystart)
    Grässtrå77 skrev 2025-12-13 12:52:20 följande:

Låter som att du skulle behöva en trygg inkomst eftersom du är ensamstående med barn utan buffert. Då skulle jag säga att fokus bör vara att få en anställning och sen kan du fortsätta med din försäljning på sidan av så länge.

Ja men, pga av ett handikapp är det här min lösning. Jag måste hitta min egen väg ut i arbete. Vägrar vara förpassad till sjukförsäkring och se livet passera. Jag har för mycket inom mig och så mycket som jag gett till andra. Idéer som jag själv inte förvaltat förut men kunnat vara rik på nu. 

Tro mig, jag önskar tips och råd utifrån min situation som är den enda utgångspunkten tyvärr. 

• Anonym (Bolag?)
    Anonym (Nystart) skrev 2025-12-14 13:12:19 följande:

Ja men, pga av ett handikapp är det här min lösning. Jag måste hitta min egen väg ut i arbete. Vägrar vara förpassad till sjukförsäkring och se livet passera. Jag har för mycket inom mig och så mycket som jag gett till andra. Idéer som jag själv inte förvaltat förut men kunnat vara rik på nu. 

Tro mig, jag önskar tips och råd utifrån min situation som är den enda utgångspunkten tyvärr. 

Hur försörjer du dig idag då? Förstår inte riktigt din situation, men om du inte jobbar så kan du väl lägga din tid på försäljningen på Tradera, Blocket, mässor, marknadsföring? Så du får igång verksamheten.
  • Anonym (Nystart)
    Anonym (Bolag?) skrev 2025-12-14 21:19:06 följande:
    Hur försörjer du dig idag då? Förstår inte riktigt din situation, men om du inte jobbar så kan du väl lägga din tid på försäljningen på Tradera, Blocket, mässor, marknadsföring? Så du får igång verksamheten.
    Ja
Svar på tråden Starta egen butik