Anonym (TS) skrev 2025-12-13 13:28:34 följande:
Vilka böcker. Sune, Harry Potter, LasseMaja?
Specifika böcker. Jag ser idag barn som går i 2an alltså många barn i varenda klass som inte klarar böcker med fler än några rader per sida och mycket bilder.
Det är ok att barn i två inte läser särskilt avancerat än. De flesta barn knäcker läskoden i ettan eller tvåan. LasseMaja är helt adekvat läsnivå, om de ska läsa på egen hand. Sune kanske, kanske mer trean. Harry Potter är helt ok för barnen att inte klara eller orka läsa innan fyran-femman, om de nu ska läsa Harry Potter.
En del har alldeles för höga krav och förväntningar på 7-9-åringar, och alldeles för låga krav på 12-13-åringar. Inte bara väd gäller läsning.
Vad anbelangar "mina" 7-9-åringar så läser de allt mellan LasseMaja och Mina drömmars stad, men de flesta läser LasseMaja, Astrid Lindgrens lite enklare böcker som Barna i Bullerbyn och Emil, Familjen Monstersson, Ylvania, lite Roald Dahl, några läser gamla Sigge, Lotta och Fem-böcker, några läser Mumin.
Man måste komma ihåg också att läsa själv i den åldern inte är detsamma som att bli läst för. Man kan läsa mer avancerade böker som godnatt-saga än barnen klarar att läsa själva.