• Anonym (TS)

Vad läser era barn i lågstadiet?

Jag har nu ett arbete där jag reser runt i landet och besöker olika skolor. Jag ser en enorm variation av deras läsförståelse.

Är därför nyfiken på vad era barn läser i lågstadiet och om ni bor i en storstad, bruksort, glesbygd och så vidare. 

Vilken typ av litteratur alltså. 

• Svar på tråden Vad läser era barn i lågstadiet?
  • Anonym (typ?)

Vad läser barnen för typ av litteratur? Tja, skönlitteratur, facklitteratur är väl de typer som finns? Eller menade du något annat?

• Anonym (TS)
    Anonym (typ?) skrev 2025-12-13 12:56:06 följande:

Vad läser barnen för typ av litteratur? Tja, skönlitteratur, facklitteratur är väl de typer som finns? Eller menade du något annat?

Vilka böcker. Sune, Harry Potter, LasseMaja? 

Specifika böcker. Jag ser idag barn som går i 2an alltså många barn i varenda klass som inte klarar böcker med fler än några rader per sida och mycket bilder. 

• Cartjan1

Har barn i åk 1 samt åk 2 och det är mycket blandat vad de läser och vad de uppskattar att få läst för sig. Dottern i åk 1 uppskattar Sven Nordqvist, Tove Jansson och Astrid Lindgren mycket och ligger däromkring i läsnivå med (om läsningen fortfarande ska vara nöjesfull, hon klarar svårare texter men krävs mer ansträngning). Sonen i åk 2 gillar också Astrid Lindgrens böcker samt Sune, familjen Rysberg och Lassemaja. Sedan gillar han att läsa mycket fakta böcker, just nu om Rymden alt om vikingar. Han har hög läsförståelse så där är det mer innehållet som behöver vara åldersadvekat snarare än mängden text. 

• Anonym (typ?)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-13 13:28:34 följande:

Specifika böcker. Jag ser idag barn som går i 2an alltså många barn i varenda klass som inte klarar böcker med fler än några rader per sida och mycket bilder. 

Det är ok att barn i två inte läser särskilt avancerat än. De flesta barn knäcker läskoden i ettan eller tvåan. LasseMaja är helt adekvat läsnivå, om de ska läsa på egen hand. Sune kanske, kanske mer trean. Harry Potter är helt ok för barnen att inte klara eller orka läsa innan fyran-femman, om de nu ska läsa Harry Potter.

En del har alldeles för höga krav och förväntningar på 7-9-åringar, och alldeles för låga krav på 12-13-åringar. Inte bara väd gäller läsning.

Vad anbelangar "mina" 7-9-åringar så läser de allt mellan LasseMaja och Mina drömmars stad, men de flesta läser LasseMaja, Astrid Lindgrens lite enklare böcker som Barna i Bullerbyn och Emil,  Familjen Monstersson, Ylvania, lite Roald Dahl, några läser gamla Sigge, Lotta och Fem-böcker, några läser Mumin.

Man måste komma ihåg också att läsa själv i den åldern inte är detsamma som att bli läst för. Man kan läsa mer avancerade böker som godnatt-saga än barnen klarar att läsa själva.
  • Finländsk
    Anonym (TS) skrev 2025-12-13 08:54:25 följande:

[...]

Vilken typ av litteratur alltså. 

Före de började skolan läste de mest bilderböcker (exempelvis Astrid Lindgren och liknande) och seriealbum. Sedan de började skolan har de också läst kapitelböcker och romaner för barn och ungdomar som Harry Potter, Ronja Rövardotter osv. Ganska många olika genrer, men kanske med en tyngdpunkt på fantasy. Lyrik blir det tyvärr inte så mycket på fritiden, men det läser de åtminstone lite i skolan. Facklitteratur läser de mest sådant som de kan slå upp information om något särskilt ämne, alternativt slöbläddra i, alltså inte böcker som är menade att läsas från pärm till pärm.
  • Anonym (TS)
    Anonym (typ?) skrev 2025-12-13 14:02:01 följande:
    Det är ok att barn i två inte läser särskilt avancerat än. De flesta barn knäcker läskoden i ettan eller tvåan. LasseMaja är helt adekvat läsnivå, om de ska läsa på egen hand. Sune kanske, kanske mer trean. Harry Potter är helt ok för barnen att inte klara eller orka läsa innan fyran-femman, om de nu ska läsa Harry Potter.

En del har alldeles för höga krav och förväntningar på 7-9-åringar, och alldeles för låga krav på 12-13-åringar. Inte bara väd gäller läsning.

Vad anbelangar "mina" 7-9-åringar så läser de allt mellan LasseMaja och Mina drömmars stad, men de flesta läser LasseMaja, Astrid Lindgrens lite enklare böcker som Barna i Bullerbyn och Emil,  Familjen Monstersson, Ylvania, lite Roald Dahl, några läser gamla Sigge, Lotta och Fem-böcker, några läser Mumin.

Man måste komma ihåg också att läsa själv i den åldern inte är detsamma som att bli läst för. Man kan läsa mer avancerade böker som godnatt-saga än barnen klarar att läsa själva.

Det jag syftar på att det jag ser är att i vissa skolor (svenska som modersmål) så klarar inte barnen av böcker som LasseMaja ens i årskurs 3 för att det är för avancerat och för mycket text. 

Så jag tycker att det är märkligt att du skriver att man har för höga krav på dom yngre barnen och för låga krav när de blir äldre. Eftersom det inte har grunderna från lågstadiet så kan dom inte sakerna sen när de är äldre. 

• Anonym (typ?)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-13 14:14:03 följande:

Det jag syftar på att det jag ser är att i vissa skolor (svenska som modersmål) så klarar inte barnen av böcker som LasseMaja ens i årskurs 3 för att det är för avancerat och för mycket text. 

Så jag tycker att det är märkligt att du skriver att man har för höga krav på dom yngre barnen och för låga krav när de blir äldre. Eftersom det inte har grunderna från lågstadiet så kan dom inte sakerna sen när de är äldre. 

Nu menade jag inte att skolorna har för höga och för låga krav, utan "samhället". Många utanför skolans värld verkar tro och tycka att 8-åringar ska klara av att läsa till exempel Harry Potter på egen hand, annars är det något fel.

Naturligtvis fiinns det en spridning på läskunskapen i skolorna du besöker. Alla tredjeklassare läser inte för dåligt för LasseMaja, det förstår säkert du också. Men det är det d u ser, för det är det du tittar efter. Den tysta flickan i hörnet som läser Kejsarn av Portugallien och Hanna, henne märker du inte.
  • Anonym (TS)
    Anonym (typ?) skrev 2025-12-13 14:21:08 följande:
    Nu menade jag inte att skolorna har för höga och för låga krav, utan "samhället". Många utanför skolans värld verkar tro och tycka att 8-åringar ska klara av att läsa till exempel Harry Potter på egen hand, annars är det något fel.

Naturligtvis fiinns det en spridning på läskunskapen i skolorna du besöker. Alla tredjeklassare läser inte för dåligt för LasseMaja, det förstår säkert du också. Men det är det d u ser, för det är det du tittar efter. Den tysta flickan i hörnet som läser Kejsarn av Portugallien och Hanna, henne märker du inte.

Fast nu pratar vi om generellt. Vad klarar eleverna av att läsa när de väljer böcker själva. 

I vissa skolor i Sverige är det mer vanligt att barnen klarar av böcker med mycket text och i andra klasser så är det mer eller mindre motsvarande pekböcker. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2025-12-13 13:28:34 följande:

Är inte det ungefär i linje med kunskapskraven i åk 2 som jag förstått det?

Båda mina barn ligger före i sin läsning. Barnet i åk 3 läser tex Harry Potter och andra fantasy. Även mycket faktaböcker och älskade jack-böckerna även om de är lite väl enkla.

Barnet i åk 1 läser bland annat klass 1b-serien. 
Svar på tråden Vad läser era barn i lågstadiet?