• Anonym (Vargamåne)

Inte berätta = ljuga = svek?

Tycker ni att det är så?

Jag har dejtat en tjej länge, nästan ett år. Hon var lite svår att komma in på livet, men vi har kommit varandra nära, jag kallar henne för min flickvän och säger, som sanningen är, att jag älskar henne.

Jag visste inte förrän efter kanske sex månader att hon har sjukdomar och npf-diagnoser. Sedan tog det ytterligare flera månader innan jag visste exakt vilka. 

Sedan har det, på omvägar, kommit fram till mina föräldrar, både att hon har dessa, och att hon inte talade om det från början. Mina föräldrar kommer från andra kulturer än Sverige, och framför allt min mamma är förbannad över detta, och anser att min flickvän har ljugit för mig, lurat mig och svikit mig. 

• Svar på tråden Inte berätta = ljuga = svek?
  • Anonym (Kultur)

Kommer dina föräldrar från en kollektivistisk kultur? I så fall kan det uppstå kulturkrockar om din flickvän kommer från Sverige som är väldigt individualistiskt. Det verkar så på din mammas beteende.

Det är ett problem att din mamma tar sig rätten att döma din flickvän för att hon inte har valt att berätta om sina diagnoser. Det är väldigt privat nämligen, och inte heller relevant om det inte påverkar henne nämnvärt i vardagen.

• Anonym (z)
    Anonym (g) skrev 2025-12-14 16:50:05 följande:

Oavsett om du visste om dessa saker från början, från mitten eller nu i dejtandet är det inget som rör mamsen. Hon ska därför inte alls veta när du ev fått veta dessa saker.

Håller med.
  • Anonym (Vargamåne)
    Anonym (skvaller) skrev 2025-12-14 17:05:11 följande:

Förklara för din mamma att det inte rör henne. 

Tyvärr är det inte ett argument i hennes kultur. Allt rör alla, särskilt om det kan anses vara något negativt eller störa familjebildning och sånt. Dessutom är hon redan avigt inställt då jag är lesbisk och redan det är en smärre katastrof.
  • Anonym (Vargamåne)
    Anonym (Kultur) skrev 2025-12-14 17:06:54 följande:

Kommer dina föräldrar från en kollektivistisk kultur? I så fall kan det uppstå kulturkrockar om din flickvän kommer från Sverige som är väldigt individualistiskt. Det verkar så på din mammas beteende.

Det är ett problem att din mamma tar sig rätten att döma din flickvän för att hon inte har valt att berätta om sina diagnoser. Det är väldigt privat nämligen, och inte heller relevant om det inte påverkar henne nämnvärt i vardagen.

Ja, mammas är verkligen en kultur där allt är allas ensak, och pappas drar också starkt åt det hållet. Ja, de är faktikst från olika kulturer och träffades här i Sverige som unga studerande, haha. Men pappa bodde redan här, han invandrade med sin familj som liten.
  • Anonym (Sid)
    Anonym (Vargamåne) skrev 2025-12-14 17:40:05 följande:
    Tyvärr är det inte ett argument i hennes kultur. Allt rör alla, särskilt om det kan anses vara något negativt eller störa familjebildning och sånt. Dessutom är hon redan avigt inställt då jag är lesbisk och redan det är en smärre katastrof.
    Men är det kanske där skon klämmer då? 
    Eftersom du inte ser hennes diagnoser som ett problem så ogillar din mamma henne egentligen för att hon inte är en man. 
    Om du älskar henne och hon är värd att kämpa för så försök förklara för din mamma att du inte ser det som ett problem.

Klarar din flickvän av att jobba, hjälpa till i hemmet och i framtiden kunna bidra till familjebildning borde din mamma kunna komma över hennes diagnoser. För då lastar de ju inte dig så mycket. 
  • Anonym (skvaller)
    Anonym (Vargamåne) skrev 2025-12-14 17:40:05 följande:
    Jaha, men du är vuxen och gör som du vill. Gissar att ni inte bor med henne.
  • Anonym (Kultur)
    Anonym (skvaller) skrev 2025-12-14 19:02:02 följande:
    Jaha, men du är vuxen och gör som du vill. Gissar att ni inte bor med henne.
    Det fungerar inte så i en kollektivistisk kultur.
  • Anonym (skvaller)
    Anonym (Kultur) skrev 2025-12-14 19:06:21 följande:
    Det fungerar inte så i en kollektivistisk kultur.
    Vad är det som inte funkar? Kommer hon att bryta sig in hos TS?
  • Kvittning

Så vilken sjukdomshistoria tycker din mamma att man ska redovisa på första dejten för att inte sedan anklagas för att ljuga och svika? 

Jag har själv barn med diagnoser och jag kan absolut förstå att en ev framtida svärförälder kan känna en viss inledande oro och fråga dens barn "har du tänkt på att, klarar hen x och y" mm för att man kanske känner oro kring hur ansvarsfördelningen i förhållandet kommer se ut. 

Men det som din mamma gör är helfel. För det första så har din flickvän absolut inte gjort något fel alls och för det andra så har din mamma inte med detta att göra (även om det som sagt är naturligt att man kan känna oro kring möjligheten kring ett jämställt förhållande). 

Men det känns som att du redan vet det. 

• Lönnsirap

Jag får uppfattningen att du hamnat i en flickvän-mamma dynamik där du ifrågasätter vad din flickvän presenterat, och eventuellt ljugit om utifrån att din mor agerar sladdertacka!

Missförstå mig rätt, men när du "bjuder in mamma" i relationen, genom att inte tydligt sätta ner foten, när hon snackar skit om din flickvän, välja du en speciell dynamik. Och detta handlar såväl om kultur, som din oförmåga att se att krocken faktiskt är något för dig att hantera, snarare än att bedöma om mamma har rätt. 

Det kommer att påverka din relation hur du tolkar mammas synpunkter, och utifrån att du inte litar på din flickvän, utan tror hon ljuger behöver du fundera på om du vill förbli "mammas pojke", eller om du vill ha en relation med din flickvän och vad detta faktiskt innebär.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Vargamåne) skrev 2025-12-14 16:11:50 följande:
    Inte berätta = ljuga = svek?

Tycker ni att det är så?

Jag har dejtat en tjej länge, nästan ett år. Hon var lite svår att komma in på livet, men vi har kommit varandra nära, jag kallar henne för min flickvän och säger, som sanningen är, att jag älskar henne.

Jag visste inte förrän efter kanske sex månader att hon har sjukdomar och npf-diagnoser. Sedan tog det ytterligare flera månader innan jag visste exakt vilka. 

Sedan har det, på omvägar, kommit fram till mina föräldrar, både att hon har dessa, och att hon inte talade om det från början. Mina föräldrar kommer från andra kulturer än Sverige, och framför allt min mamma är förbannad över detta, och anser att min flickvän har ljugit för mig, lurat mig och svikit mig. 

Jag har själv en kronisk sjukdom och jag tycker inte att det är rätt att vänta 6mån med att berätta. Är att få någon förälskad på falska premisser. Skulle inte säga att det är en lögn men i högsta grad oärligt.
  • Anonym (Vargamåne)
    Kvittning skrev 2025-12-15 12:02:18 följande:

Så vilken sjukdomshistoria tycker din mamma att man ska redovisa på första dejten för att inte sedan anklagas för att ljuga och svika? 

Jag har själv barn med diagnoser och jag kan absolut förstå att en ev framtida svärförälder kan känna en viss inledande oro och fråga dens barn "har du tänkt på att, klarar hen x och y" mm för att man kanske känner oro kring hur ansvarsfördelningen i förhållandet kommer se ut. 

Men det som din mamma gör är helfel. För det första så har din flickvän absolut inte gjort något fel alls och för det andra så har din mamma inte med detta att göra (även om det som sagt är naturligt att man kan känna oro kring möjligheten kring ett jämställt förhållande). 

Men det känns som att du redan vet det. 

Helst, enligt henne och hennes kultur, ska allt sådant ligga på bordet innan ett blivande par ens träffas, då många försökt till relationer arrangeras av förmedlare. Då finns naturligtvis inget utrymme för stigmatiserade sjukdomar och diagnoser. 
  • Anonym (Vargamåne)
    Lönnsirap skrev 2025-12-15 13:00:04 följande:

Jag får uppfattningen att du hamnat i en flickvän-mamma dynamik där du ifrågasätter vad din flickvän presenterat, och eventuellt ljugit om utifrån att din mor agerar sladdertacka!

Missförstå mig rätt, men när du "bjuder in mamma" i relationen, genom att inte tydligt sätta ner foten, när hon snackar skit om din flickvän, välja du en speciell dynamik. Och detta handlar såväl om kultur, som din oförmåga att se att krocken faktiskt är något för dig att hantera, snarare än att bedöma om mamma har rätt. 

Det kommer att påverka din relation hur du tolkar mammas synpunkter, och utifrån att du inte litar på din flickvän, utan tror hon ljuger behöver du fundera på om du vill förbli "mammas pojke", eller om du vill ha en relation med din flickvän och vad detta faktiskt innebär.

Nu frågade jag iofs vad andra anser om resonemaget, och har inte skrivit så där vansinnigt mycket om min aktuella situation egetligen, så du läser in mycket som jag faktiskt inte skrivit.
  • Anonym (Vargamåne)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-12-16 10:32:21 följande:
    Jag har själv en kronisk sjukdom och jag tycker inte att det är rätt att vänta 6mån med att berätta. Är att få någon förälskad på falska premisser. Skulle inte säga att det är en lögn men i högsta grad oärligt.
    Han har egetligen inte "väntat med att berätta", utan mer att jag har märkt saker med tiden. Mer som att hon inte alls funderat över det utan bara levt som vanligt så att säga.
  • Anonym (Duärvälvuxen?)

Det beror väl lite på vad det är för sjukdomar, om det är HIV eller lite halvtaskig sköldkörtel, det har du ju lägligt nog inte skrivit i trådstarten vad det är för sjukdomar.
    Välj själv vad du tycker, om du inte bryr dig eller om du tycker att det är ett hemskt och hjärtekrossande svek som du aldrig kan förlåta, det måste du själv känna vad du tycker. 
    Och om du tycker att hennes sjukdomar och diagnoser är något du kan leva med eller om du inte vill ha en tjej med det. Man får göra slut av vilken anledning som helst om man vill, eller helt utan anledning.

• Anonym (Sid)
    Anonym (Vargamåne) skrev 2025-12-16 10:51:00 följande:
    Han har egetligen inte "väntat med att berätta", utan mer att jag har märkt saker med tiden. Mer som att hon inte alls funderat över det utan bara levt som vanligt så att säga.
    Hur känner du över situationen , känner du att hon lurat dig?
    Det viktiga är ju hur du uppfattar det hela och om du fortfarande litar på henne. 
    Litar du inte på henne tycker jag du borde avsluta relationen. Tillit är viktigt för ett bra förhållande. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Vargamåne) skrev 2025-12-16 10:49:15 följande:
    Nu frågade jag iofs vad andra anser om resonemaget, och har inte skrivit så där vansinnigt mycket om min aktuella situation egetligen, så du läser in mycket som jag faktiskt inte skrivit.
    Jag drog slutsatsen av din rubrik och dina svar att du tänker att det kan finnas substans i dina föräldrars tolkning om situationen. Tycker du att det är för stor slutsats, så är det kanske är så, men det var min spontana tolkning. 

Jag tycker inte resonemanget håller, och framför allt tycker jag att det lätt blir märkligt när mamma och pappa har synpunkter på vad partner har för medicinska problem och drar slutsatser av detta. 

Men är det inte ett problem för dig (och flickvännen) så är det naturligtvis fint. 
Svar på tråden Inte berätta = ljuga = svek?