Dilemma, julmat och familjemedlem som ofta är sen eller inte dyker upp
Tänkte om någon kan ge råd. Vi ska vara hos mig på dagen på julafton och sen på kvällen åker vi till vår pappa där det är ?öppet hus? och finns mat.
Men vi ska alltså äta jullunch hos mig, jag , barnen, min sambo, svärmor och så sa min syster nu att hon kommer också. Hon är såklart välkommen. Men det finns ett problem. Hon lagar jättegod mat och vill gärna laga flera rätter och ta med sig har hon sagt, det får hon gärna göra. Men hon blir sur om jag lagar samma rätter eller om jag lagar tillräckligt för att vi ska klara oss utan hennes mat.. och så har vi problemet då, som jag skrev i rubriken. Det är ungefär 50/50 att hon ens dyker upp på tillställningar och ungefär 90% risk att hon är sen (om man går efter hur det brukar vara). Ganska ofta är hon till och med flera timmar sen. Hon har ADHD så det förklarar väl en del antar jag.
Så vad gör vi då? Om jag lagar allt som behövs och hon kommer så blir hon sur. Och om jag inte lagar så det räcker till alla och hon inte kommer eller blir väldigt sen så sitter vi här utan tillräckligt med mat.
Jag tänkte att jag kan säga rakt ut att jag måste laga så det räcker till alla för att jag inte kan räkna med att det är säkert att hon faktiskt kommer. Men det tyckte min mamma inte att jag ska säga för du då blir hon sur utan att jag ska skylla på annat, typ att min dotter vill vara med och laga alla rätter eller något.
Hur skulle ni gjort?