• Anonym (TS)

Vad tillhör vi för samhällsklass?

Jag och min man har en årsinkomst på 1,8 miljoner tillsammans.

Vi bor på en mindre ort och har ett hus för 6,5 miljon. 

Vi går ofta (2 ggr i månaden minst) på teater, vi är ofta på olika utställningar och jag har många vänner som är konstnärer.

Vi gillar friluftsliv och njuter av god mat. 

Resemål gör vi gärna i olika städer, vi reser helst med tåg av miljöskäl och då av praktiska skäl nu när barnen är små i Europa.

Vi kan styra väldigt mycket av vår arbetstid själva. 

Vi har båda mellan 4-6 års akademiska studier. 

• Svar på tråden Vad tillhör vi för samhällsklass?
  • UngGubbeinorr

Sett till er inkomst så skulle ni tillhöra den översta procenten i landet, solklart överklass. Men troligen drar statusprylar och lån ned er till medelklass beträffande disponibel inkomst. 

Slå ihop era lån och tillgångar, vad blir det?

Ser jag till mig själv.. 750k inkomst, singelhushåll. Inga skulder över huvudtaget. Sjönära hus på egen tomt med löpande boendekostnad på under 4000 inklusive allt. Jag ser mig som övre medelklass. Hade jag bott ihop med någon med liknande inkomst som mig, då hade vi utan tvekan varit överklass. Mina tillgångar, hus, bilar, båt, snöskoter, fyrhjuling, sparade pengar (räknar inte pensinstillgångar) har ju inga lån, så hamnar jag på ca 2,8 milj. Kommer att sluta jobba vid 60 år och ha en pension livet ut som överstiger svensk medelinkomst.

• baaa
    Anonym (TS) skrev 2025-12-15 21:03:26 följande:

Vi går ofta (2 ggr i månaden minst) på teater, vi är ofta på olika utställningar och jag har många vänner som är konstnärer.

Vi gillar friluftsliv och njuter av god mat. 

Resemål gör vi gärna i olika städer, vi reser helst med tåg av miljöskäl och då av praktiska skäl nu när barnen är små i Europa.

Vi kan styra väldigt mycket av vår arbetstid själva. 

Vi har båda mellan 4-6 års akademiska studier. 

Ni har det verkligen inte dåligt ställt. Däremot så hoppas jag väl verkligen inte att ni skuldsatte er på 6.5 miljoner kr för huset.
  • Anonym (Medel)
    UngGubbeinorr skrev 2025-12-17 11:39:13 följande:

Sett till er inkomst så skulle ni tillhöra den översta procenten i landet, solklart överklass. Men troligen drar statusprylar och lån ned er till medelklass beträffande disponibel inkomst. 

Slå ihop era lån och tillgångar, vad blir det?

Ser jag till mig själv.. 750k inkomst, singelhushåll. Inga skulder över huvudtaget. Sjönära hus på egen tomt med löpande boendekostnad på under 4000 inklusive allt. Jag ser mig som övre medelklass. Hade jag bott ihop med någon med liknande inkomst som mig, då hade vi utan tvekan varit överklass. Mina tillgångar, hus, bilar, båt, snöskoter, fyrhjuling, sparade pengar (räknar inte pensinstillgångar) har ju inga lån, så hamnar jag på ca 2,8 milj. Kommer att sluta jobba vid 60 år och ha en pension livet ut som överstiger svensk medelinkomst.

Så då ska du snart leva det glada pensionärslivet alltså? Sjönära tomt, det måste vara mysigt. :)
  • Anonym (Kanske)

Den överklass vi har i Sverige består av "Gamla familjer" gärna med adligt påbrå. Det är intressant dock attt deras förmögenheter inte behöver vara större än medelklassens.

Överklass handlar mera om kulturell tillhörighet. Det släpps inte in några katter bland hermelinerna. Intressant är också att konsumtions lusten
    bland överklassen inte alls är så stor som hos medelklassen. Där är sparsamhet fortfarande en dygd.

Kanske skulle vi hitta ett annat sätt att åskådliggöra de ekonomiska skillnaderna i vårt land. 

Kanske borde vi gå efter UC:s risk indelning istället ?

• Anonym (Q)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-12-17 18:09:27 följande:

Den överklass vi har i Sverige består av "Gamla familjer" gärna med adligt påbrå. Det är intressant dock attt deras förmögenheter inte behöver vara större än medelklassens.

Överklass handlar mera om kulturell tillhörighet. Det släpps inte in några katter bland hermelinerna. Intressant är också att konsumtions lusten
    bland överklassen inte alls är så stor som hos medelklassen. Där är sparsamhet fortfarande en dygd.

Kanske skulle vi hitta ett annat sätt att åskådliggöra de ekonomiska skillnaderna i vårt land. 

Kanske borde vi gå efter UC:s risk indelning istället ?

Medelklassen känner behov av att signalera genom att skaffa sig sk dyra materiella prylar. Dvs de har inga problem med att köpa dyra saker de egentligen inte har råd med (aka ta lån) eller ens behöver för att imponera på folk som egentligen inte bryr sig. Det handlar om att underhålla en polerad fasad. Har alltid vart så, i alla tider. Människan är född till att konkurrera, handlar om survival of the fittest. Numera så behöver vi ju inte springa ifrån sabeltandade tigrar och det gör oss uttråkade utan de där adrenalinspurtarna så vi har hittat på annat för en rush istället. 

Överutbildat folk (akademiker) bryr sig mindre, de har ofta autism utan att ens veta om det och är nöjda med att bara sluka i sig nya kunskaper och upptäckter och den yttre fasaden är inte så viktig. Fjärran resor är väl nåt de lägger sina pengar på och inte den senaste dyr-prylen. 

Överklass är man väl endast när man har Knugens & Sillans privata telefonnummer i mobben. 

• Anonym (Peter)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-15 21:03:26 följande:

Anonym (TS) skrev 2025-12-15 21:41:05 följande:
    Nej, för jag ser att vi har väldigt dåligt ställt i jämförelse med dom vi har i vår närhet 
    Haha, på vad för snorrik liten ort bor ni om ni har det dåligt ställt jämfört med andra?
  • PH76
    Anonym (Peter) skrev 2025-12-17 18:32:18 följande:
    Anonym (TS) skrev 2025-12-15 21:41:05 följande:
    Nej, för jag ser att vi har väldigt dåligt ställt i jämförelse med dom vi har i vår närhet 
    Haha, på vad för snorrik liten ort bor ni om ni har det dåligt ställt jämfört med andra?
    Jag har svårt att tro att det är sant givet huspriset.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Medel) skrev 2025-12-17 14:34:20 följande:
    Så då ska du snart leva det glada pensionärslivet alltså? Sjönära tomt, det måste vara mysigt. :)
    Ja. I somras när det var som varmast var det bad i sjön två gånger om dan, mitt på dan och i midnattsol innan man gjorde kväll.
  • Anonym (Peter)
    Samhällsklass i Sverige markeras idag främst genom
    yrke, utbildning, inkomst (via SCB:s SEI-indelning), samt genom kulturellt kapital (språk, umgängesformer, smak) och livsstil, även om synen på klass är komplex och många upplever Sverige som ett klassamhälle trots klassresor. Traditionellt har indelningar som över-, medel- och arbetarklass använts, men idag syns ofta mer detaljerade indelningar som ej facklärda, facklärda, mellantjänstemän och högre tjänstemän. 

Objektiva markörer (mätbara):

Yrke och Sysselsättning: SCB:s Socioekonomiska Indelning (SEI) är central, med grupper som arbetare, tjänstemän (lägre, mellan, högre) och företagare.

Utbildning: Nivån och typen av utbildning är en viktig klassmarkör.

Inkomst: Ekonomiska skillnader är en grundläggande faktor i klassindelningen.

Subjektiva och Kulturella markörer:

Språk & Kommunikation: Sättet man talar, samtalsämnen och vokabulär kan signalera klass.

Kulturellt Kapital: Kunskap om konst, litteratur, etikett och "fint" umgänge.

Livsstil & Smak: Konsumtionsmönster, intressen, och fritidsvanor.

Klassidentitet: Hur individer själva uppfattar och beskriver sin tillhörighet (t.ex. arbetare, medelklass)

https://www.scb.se/dokumentation/klassifikationer-och-standarder/socioekonomisk-indelning-sei/#:~:text=Det%20som%20kallas%20f%C3%B6r%20den%20socioekonomiska%20indelningen,SEI%2Dgrupperna%20best%C3%A5r%20av%20arbetare%2C%20tj%C3%A4nstem%C3%A4n%20och%20f%C3%B6retagare.
  • smakriktvardethär

Längst ner i skalan har vi bottenskrapet, fast där inunder finns där nåt riktigt tunt och slemmigt men räds inte för jag bits inte!

Arriba mi amigos!

• Meddelande borttaget
  • Tyra myra
    Anonym (Peter) skrev 2025-12-17 18:38:04 följande:
    Samhällsklass i Sverige markeras idag främst genom
    yrke, utbildning, inkomst (via SCB:s SEI-indelning), samt genom kulturellt kapital (språk, umgängesformer, smak) och livsstil, även om synen på klass är komplex och många upplever Sverige som ett klassamhälle trots klassresor. Traditionellt har indelningar som över-, medel- och arbetarklass använts, men idag syns ofta mer detaljerade indelningar som ej facklärda, facklärda, mellantjänstemän och högre tjänstemän. 
    Objektiva markörer (mätbara):
    Yrke och Sysselsättning: SCB:s Socioekonomiska Indelning (SEI) är central, med grupper som arbetare, tjänstemän (lägre, mellan, högre) och företagare.

Utbildning: Nivån och typen av utbildning är en viktig klassmarkör.

Inkomst: Ekonomiska skillnader är en grundläggande faktor i klassindelningen.
    Subjektiva och Kulturella markörer:
    Språk & Kommunikation: Sättet man talar, samtalsämnen och vokabulär kan signalera klass.

Kulturellt Kapital: Kunskap om konst, litteratur, etikett och "fint" umgänge.

Livsstil & Smak: Konsumtionsmönster, intressen, och fritidsvanor.

Klassidentitet: Hur individer själva uppfattar och beskriver sin tillhörighet (t.ex. arbetare, medelklass)

https://www.scb.se/dokumentation/klassifikationer-och-standarder/socioekonomisk-indelning-sei/#:~:text=Det%20som%20kallas%20f%C3%B6r%20den%20socioekonomiska%20indelningen,SEI%2Dgrupperna%20best%C3%A5r%20av%20arbetare%2C%20tj%C3%A4nstem%C3%A4n%20och%20f%C3%B6retagare.
    Idag är det svårt att tala om klassresor. Det är lättare att tala om dem som Har kontra de som Inte Har. 

Applicerat på Objektiva och kulturella markörer.

Har man inkomst eller inte, har man utbildning eller inte o.s.v
    Man kan mycket väl vara högt utbildad men fattig samtidigt som helt outbildade kan ha väldigt mycket pengar att röra sig med.

Vi kan exemplifiera detta men en människa som utbildar sig till läkare. Har denna människa bekostat sin utbildning via lån så tar det x antal år att bygga upp ett positivt kapital. Medan någon går samma utbildning men inte behöver låna till den.

De kommer ut med samma utbildning får samma lön men den ene får direkt ett positivt kapital medan den andre får leva med en låneskuld. 

Den ene har ett socialt nätverk runt sig som hjälper honom till eftertraktade tjänster medan den andre måste ta vad som erbjuds. 

Å andra sidan kan någon som helt saknar högre utbildning göra karriär via sociala media och tjäna massor av pengar 

Detta är exempel på att trots att personen lyckas utbilda sig till ett högstatusyrke så kommer dennes avsaknad av kulturell status att påverka livet. Samtidigt finns det stora möjligheter för någon som saknar utbildning att tjäna enorma summor.

Jag tror inte att någon av dessa känner att de gjort någon verklig klassresa.
  • Anonym (cv)

Jag har gjort en liten klassresa skulle jag säga. Växte upp i en lägre medelklass i tonåren. I början jobbade bara farsan så då var vi nog låginkomsttagare som familj. Jag var den första i närmsta släkten som tagit examen i en längre och svårare utbildning. Jag gör lite löneväxling (bil/pension/aktier) Men tippar på att jag ligger runt 800k per år nu. Vilket i princip är vad båda mina föräldrar hade ihop under slutet av deras arbetsliv. Så jag ska inte klaga. Har mest investerat mina pengar hittills förutom att jag köpt en helt ny, ganska dyr bil. Så de flesta skulle nog gissa att jag är vanlig medelklass baserat på kläder och livsstil.

• KimLinnefeldt

Tur och retur, lite grann.

Pappa kom från bildad medelklass och gjorde karriär på 60- och 70-talet, till personaldirektör för ett av landets större företag. Mamma var hemmafru, kom av bonde- och fiskarsläkt, medelklass kan man nog säga. Vi var övre medelklass, bodde i norra Stockholm och pratade lite finare än i övriga länet.

Jag hade svårt för "fina vanor", var mer vänster och opretentiös. Senaste frun är av solid arbetarklass, så äktenskapet innebär väl ett litet steg neråt. Min känsla är att jag har slappnat av med henne, slipper känna att jag bör klättra och vara märkvärdig. 

Men jag går på teater, intresserar mig för politik och kultur. Ointresserad av sport, bläddrar förbi bilsidorna också. Jobbat som journalist. Har trygg ekonomi på ålderns höst, om än inte jättestor. Så jag är väl medelklass. Hade kunnat bli mer överklass om jag gått i pappas fotspår.

• Goneril

Intressant att kolla inflationskalkylatorn. Ni har gissningsvis 900.000 var i årsinkomst. När jag går tillbaka till mig själv hade jag 600.000 för 12 år sedan när jag gick i pension. Hade jag arbetat kvar skulle min lön i dag enligt kalkylatorn vara 800.000, alltså 100.000.- mindre än ni har, var och en. Den pension jag tog med mig understiger knappast min slutlön, bra tjänstepension. Nu skröt jag lite och det får man nog inte om man ska höra till "den högsta kasten", det var mest för jämförelsen skull.                                                                                                              .                                          Skulle jag tillhöra någon särskild "klass", medelklass blir det väl närmast, men jag tänker inte i de banorna och det tror jag ingen i min närmaste omgivning gör heller. Man kan vara "snorrik", äga fastigheter och ett stort kapital men ha stora sociala brister, ingen aning om vett och etikett, typiskt nyrik. Livsstil och utbildning avgör i högre grad var man befinner sig på skalan, högre än en diger aktieportfölj. Allmän nyfikenhet i tillvaron, resmål bortom "Svenssons" säger också något om "klass", likaså mat-och dryckesvanor. Att låta konsumtionen styras av miljöhänsyn är en annan skiljelinje. Den verkligt medvetne reser hellre med tåg än flyg.                                            

Svar på tråden Vad tillhör vi för samhällsklass?