• Anonym (abc123)

Hur håller ni koll på allt?

Jag har tre barn och ett går i skolan och ett till börjar till hösten. Senaste året har det blivit helt galet med allt som skickas från skolappar, sportappar, whatsappgrupper, email osv osv.

Är det nån mer än jag som upplever att det är omöjligt att hålla koll på allt? Missade senast i veckan att vi skulle skicka med matsäck till skolan. Lyckades iallafall komma ihåg Luciafirandet...

Hur gör ni, vad använder ni för system som funkar? Är det bara en vanlig/digital kalender? Jag använder en digital kalender idag men det är för mycket "oviktig" info som skickas ut som gör det enkelt att missa att lägga in.

• Svar på tråden Hur håller ni koll på allt?
  • djo

Ni som direkt lägger in i er digitala eller fysiska kalender, hur funkar det när ni är på jobbet? Jag menar, jag får kanske 3-5 meddelanden från Schoolsoft varje dag under arbetstid. Sätter ni av tid att lägga in det direkt när ni kommer hem eller hur gör ni? Kanske enklare om man har digital kalender men om man har en fysisk i köket, hur löser ni det för att inte missa att lägga in?

• cosinus

När alla fyra barnen var i skolålder och hade flera aktiviteter var så prenumererade jag på alla idrottskalendrar och de som inte hade den funktionen lade jag in allt eftersom.

Skolgrejorna brukade jag läsa igenom på söndagkväll. De hade en sammanställning längst ner med sånt man behövde veta. 

Tandläkartider kom påminnelse på sms

Men jag har också sjukt bra minne så mycket sitter fast jag inte skriver upp det så jag har faktiskt missat väldigt lite under åren (även om det såklart hänt).

Med ett undantag...

Äldsta dottern var otrolig på att säga till och minnas själv redan från sexårs så där har vi aldrig hållit reda på något till skolan.

När sen lillebror började så tog det oss ett halvår att fatta att han inte hade koll själv så vi missade alla leksaksdagar och fika till utflykter och annat i ett halvår. Ungefär samtidigt som vi insåg och skapade rutiner på det där med att läsa veckorbrevet på kvällen innan så hade ungen lärt sig den hårda vägen att föräldrarna var helt opålitliga så han hade efter det själv koll :)

Trean hade tappat bort huvudet om det inte satt kvar på kroppen men då hade vi ju redan ett system att hålla reda på det och fyran har varit som ettan. Hon har koll och har alltid haft på allt från skolan.

• Tremere

Vi har som många andra här också bollat kalendrar för tre ungar i skolålder.
    Dessutom en med add som aldrig kom ihåg något.

Som andra skriver här så var digital kalender det bästa för oss.
    En av oss jobbade 3-skift, så vi var ju båda tvungna att ha koll.

Dock så kommer jag från företagsvärlden där man inte accepterar bristfällig information. Så jag ställde helt enkelt krav på skolan att de skulle vara tydligare i sin information. Man kan inte använda flera olika kanaler för nästan identisk information. Jag accepterade inte heller att viktig information var inbakad i annan, mindre viktig info. 
    Tar man det lite snyggt och taktiskt så hjälpte det och ungarnas mentorer blev mycket bättre på att bara informera via en kanal och bara skicka relevant information.
    Jag tycker att man även som förälder har rätt att kräva sådant.
    Detta gjorde jag även mot de föreningar där ungarna hade aktiviteter.
    Läkartider, tandläkare och annat liknande brukar vara rätt tydligt från början, så där är sällan problem.
    Just det, vi såg också till att bådas våra mailadresser var inlagda överallt så att om skola eller förening mailade så var vi två som fick informationen.

• Anonym (Elin79)

Vi har en gammal hederlig papperskalender som hänger på insidan av skafferiet. Måndag-fredag veckovis och alla i familjen har varsin kolumn. Det som inte står där händer inte

Barnen har olika plattformar, maken iPhone och jag samsung plus att halva familjen jobbar skift. Sen är det aktiviteter, scouter, födelsedagar....

Man läser igenom utskick mm från skolan och skriver direkt upp om det är något. Så kan man släppa det sen och bara utgå från kalendern. 

• Anonym (ADHD)

Jag har ADHD så har inte koll på något alls. Men att genast sätta in i telefonkalendern och vid behov några påminnelser dagen före och en timme före ifall något behöver förberedas, underlättar en hel del. Väggkalender i köket hjälper också.

• Anonym (Vic)

Ibland undrar jag hur mycket som gått under radarn utan att jag märker det. Numera kommer informationen från barnens skolor i alla fall i samma app, alltid nåt. Där informeras det inte sällan ganska sent, som igår när man upplyste om en APT i eftermiddag som ingen känt till tidigare.

Ena barnets idrott informerar via whatsapp. Förutom ibland (eller ganska ofta) när det går via mejl. Där kan information om samma evenemang dessutom skilja sig åt, för extra krydda i tillvaron. Andra idrotten har en egen sportapp. Förutom ibland, när det går vi mejl. Kören går bara via mejl. Förutom all föräldrakorrespondens om insamlingar och annat som går via whatsapp.

Andra barnets idrotter går enbart via mejl. Istället finns inte mindre än två klasschattar i whatsapp där man ska försöka hålla reda på allt som skrivs. Andra barnet har bara en klasschatt, men är man inte med i början av tråden, är man körd när det dykt upp 52 nya inlägg senaste timmen. Därtill kommer ibland info från skolan via sms. Och kalasinbjudningar som går via whatsapp, sms eller mejl.

Det ska tydligen inte vara lätt...

• Anonym (Sofia)
    djo skrev 2025-12-16 12:40:05 följande:

Ni som direkt lägger in i er digitala eller fysiska kalender, hur funkar det när ni är på jobbet? Jag menar, jag får kanske 3-5 meddelanden från Schoolsoft varje dag under arbetstid. Sätter ni av tid att lägga in det direkt när ni kommer hem eller hur gör ni? Kanske enklare om man har digital kalender men om man har en fysisk i köket, hur löser ni det för att inte missa att lägga in?

För min del - när första notisen kommer så  lägger jag  direkt ett alarm på eftermiddagen som jag namnger  att kolla dagens Unikum/Schholsoft eller vad det än är .  Sen släpper jag det och låter alarmet påminna mig

Har jag tid så hanterar jag information direkt i kalendern.  Om jag tex ser notiserna på min lunch så fixar jag det då.   Man får vara lite flexibel helt enkelt. 
  • Anonym (nuet)

Har haft liknande problem och fått skämmas för att jag glömt datum och tider.

min lösning är att jag byggt ett eget system för det där jag dumpar in skärmdumpar, email och röstmemos så läggs det automatiskt in på appen och delas i vår familjekalender på google. 

kör det tillsammans med föräldrarna i skolan och om någon här är intresserad av att testa är det bara hojta till, hade varit kul om det går att hjälpa fler.

• Grässtrå77

Man får också försöka vara snäll mot sig själv och dwn andre föräldern. Det är lätt att missa saker men det är sällan katastrof och familjer kan täcka upp för varandra.

Flexibla jobb och distansarbete underlättar rejält när man kommer på nåt i sista sekunden. Även att ha ett kontorsjobb där man hinner administrera en del under dagen.

• Anonym (gammal kärring)

Familjekalender i köket med en kolumn för varje medlem av familjen.

Genomgång med alla på plats varje söndag kl 3, av det som sker kommande vecka, för att förebygga krockar och missar. Är man inte där är det ens egna grejer som inte händer om det blir fel.

Turas om men försök ta hela terminer med en aktivitet för ett barn, inte varannan vecka och blanda för det blir bara rörigt.

Förhandla med annan förälder om att köra varannan gång till aktivitet, om det går. Men då måste man klart hålla reda på det.

Från ca 12 ska barnen själva klara att förbereda sina aktiviteter och veta vad som händer i skolan med utflykter och liknande. Låt dem själva göra sina pannkakor eller mackor osv.

• Anonym (Be82)

Vi har en väggalmanacka med en kolumn för varje person. Där skriver vi upp allt. Även sånt som återkommer varje vecka, även föräldrarnas aktiviteter. Om en förälder och ett barn ska göra något tillsammans skrivs det i bådas kolumner.

Skolan skickar veckobrev och där ligger alltid ett litet schema över vad föräldrar behöver komma ihåg. Måndag: idrottskläder. Tisdag: läxa SO Vasatiden. Torsdag: simhallen osv. Jag tar en skärmdump på schemat så att jag snabbt hittar det bland bilderna i mobilen. 

• Anonym (Be82)

Mejl från skolan läser jag inte förrän jag kommer hem. Finns ingen anledning att läsa sånt på jobbet. 

• Anonym (omo)
    Grässtrå77 skrev 2025-12-16 23:46:09 följande:

Man får också försöka vara snäll mot sig själv och dwn andre föräldern. Det är lätt att missa saker men det är sällan katastrof och familjer kan täcka upp för varandra.

Flexibla jobb och distansarbete underlättar rejält när man kommer på nåt i sista sekunden. Även att ha ett kontorsjobb där man hinner administrera en del under dagen.

Även om det sällan leder till katastrof så leder det till stress och tar mycket mental kapacitet att hålla reda på. Det sliter på föräldern för att försöka rädda situationen för barnet. Många har inte alls har de där flexibla jobben där man kan jobba hemma lite närsomhelst eller sköta privata ärenden på jobbet.
  • Anonym (3 barns pappa)
    Anonym (nuet) skrev 2025-12-16 23:30:15 följande:

Har haft liknande problem och fått skämmas för att jag glömt datum och tider.

min lösning är att jag byggt ett eget system för det där jag dumpar in skärmdumpar, email och röstmemos så läggs det automatiskt in på appen och delas i vår familjekalender på google. 

kör det tillsammans med föräldrarna i skolan och om någon här är intresserad av att testa är det bara hojta till, hade varit kul om det går att hjälpa fler.

Ja - JÄTTEGÄRNA!! Desperat behov av en lösning som inte tar timmar varje vecka och ändå missar saker. Super fint om du har en lösning på g?? DELA! :)
  • Grässtrå77
    Anonym (omo) skrev 2025-12-17 08:32:12 följande:
    Även om det sällan leder till katastrof så leder det till stress och tar mycket mental kapacitet att hålla reda på. Det sliter på föräldern för att försöka rädda situationen för barnet. Många har inte alls har de där flexibla jobben där man kan jobba hemma lite närsomhelst eller sköta privata ärenden på jobbet.
    Jag menade att man kan försöka hålla stressen nere genom att försöka tänka att det inte är katastrof att missa grejer ibland.

Jag är medveten om att förutsöttningarna ser olika ut beroende på vilket arbete man har. Det jag försökte förmedla var att för vissa är det enklare att hålla famiiljepusslet flytande genom att ha ett flexibelt jobb med visst distansarbete. Men nackdelen är att barnen tenderar att bli mindre självgående när det finns en förälder som alltid kan täcka upp. Så det blir kanske inte lättare i längden.
  • Anonym (omo)
    Grässtrå77 skrev 2025-12-17 15:52:34 följande:
    Jag menade att man kan försöka hålla stressen nere genom att försöka tänka att det inte är katastrof att missa grejer ibland.

Jag är medveten om att förutsöttningarna ser olika ut beroende på vilket arbete man har. Det jag försökte förmedla var att för vissa är det enklare att hålla famiiljepusslet flytande genom att ha ett flexibelt jobb med visst distansarbete. Men nackdelen är att barnen tenderar att bli mindre självgående när det finns en förälder som alltid kan täcka upp. Så det blir kanske inte lättare i längden.
    Och jag menar att det är allt arbete för att undvika katastroferna som gör att stressen ökar. Att missa en insamling till pedagogerna på förskolan är inte i paritet med att tex missa att det ska vara matsäck som inte hinns med att fixa om man inte gjorde det i god tid. 

Vet inte om jag tycker att barnen ska täcka upp för att föräldrarna inte mäktar med. I alla fall inte yngre barn. 
  • nuet
    Anonym (3 barns pappa) skrev 2025-12-17 14:01:24 följande:
    Ja - JÄTTEGÄRNA!! Desperat behov av en lösning som inte tar timmar varje vecka och ändå missar saker. Super fint om du har en lösning på g?? DELA! :)
    heter nuet på app store, har den bara på ios just nu. hoppas den kan hjälpa för dig också
  • Grässtrå77
    Anonym (omo) skrev 2025-12-17 16:14:56 följande:
    Och jag menar att det är allt arbete för att undvika katastroferna som gör att stressen ökar. Att missa en insamling till pedagogerna på förskolan är inte i paritet med att tex missa att det ska vara matsäck som inte hinns med att fixa om man inte gjorde det i god tid. 

Vet inte om jag tycker att barnen ska täcka upp för att föräldrarna inte mäktar med. I alla fall inte yngre barn. 
    Att missa matsäck är ingen katastrof, gissar att det är en vanlig företeelse och som pedagogerna är vana att hantera. 

Men matsäck är ett stressmoment och jag är glad att vår skola oftast fixar pastasallad när det är utflyktsdag.
  • Anonym (omo)
    Grässtrå77 skrev 2025-12-18 22:32:21 följande:
    Att missa matsäck är ingen katastrof, gissar att det är en vanlig företeelse och som pedagogerna är vana att hantera. 

Men matsäck är ett stressmoment och jag är glad att vår skola oftast fixar pastasallad när det är utflyktsdag.
    En missad matsäck kan absolut vara en katastrof beroende på hur utflykten är utformad. Och att pedagogerna skulle hantera det, även det kan ju bli helt fel beroende på situation. 

Vår förskola/skola brukade också erbjuda matsäck, men bara om man sa till innan, så även det blev en grej att komma ihåg. 
Svar på tråden Hur håller ni koll på allt?