Tyra myra skrev 2026-01-17 19:06:15 följande:
Varför tror du att det är så? Är vi inte alla människor? Är inte människor från främmande kulturer värda kärlek?
När vi inte ens kan förmå oss att ge en hjälpande hand till någon av våra egna så är det väl för mycket begärt att vi ska bry oss om "Andra".
Jag tror inte att det handlar så mycket om kulturer eller religioner. Jag tror helt enkelt att många av oss idag lever under tesen "Sköt dig själv och skit i andra".
Detta har blivit en del av vår Svenska kultur, precis som "Jantelagens" - Du ska inte tro att du är något speciellt.
Och allt detta, tillsammans med den" Svenska avundsjukan" har vi sedan gjort politik av.
Tidigare var politik någonting som var större än jaget. Politiska visioner var något man strävade mot, så är det inte idag. Vi vill ha politik som är nyttig just för oss.
Varför ska en pensionär bry sig om barnens skola? Eller varför ska en ung människa bry sig om de gamla? Varför ska de som har stora förmögenheter och höga löner bry sig om en låg-avlånad ensamstående mamma eller fattig pensionär? Varför ska de friska bry sig om de sjuka?
Allt detta gör att samhället inte längre håller samman utan bryts upp i vi och dom.
Jag är övertygad att du har fel.
Och det verkar som att en allt större majoritet av svenska folket tycker att vårt nya samhälle med alla samhällsproblem är fel, och alltså att du har fel.
Jag och många med mig kan utan svårighet utvecklade detta vidare genom att resonera, påpeka och bevisa alla de saker som verkligen visar detta.
Men jag nöjer mig här med att tydliggöra bara ett enda exempel, ett enda bevis, för att jag och majoriteten har rätt medan du har fel.
Påskupploppen 2022 / Kärlek mellan människor i vårt nya samhälle?
De våldsamma upploppen utspelade sig under tiden 14 april 2022 till 17 april 2022. Torsdagen den 14 april inleddes med att en person brände en religiös skrift på Råslätt i Jönköping, vilket inte orsakade någon orolighet.
Senare på dagen var en manifestation planerad i Skäggetorp i Linköping, vilken dock aldrig ägde rum eftersom polisen frihetsberövade personen med motiveringen att han skapade upplopp. Men ett antal människor (min anmärkning: som representerade främmande kultur och främmande religion) hade samlats och det utvecklades till ett våldsamt upplopp. Flera poliser skadas och polisen tvingades lämna området. I Navestad i Norrköping samma dag blev det våldsamma upplopp och även här utan att någon koranbränning ägde rum. Även här skadas flera poliser och utsätts för stenkastning och polisfordon sätts i brand.
I Rinkeby den 15 april uppstod våldsamheter och poliser utsattes för bland annat stenkastning.
I Örebro planerade personen att bränna en religiös skrift, den 15 april, vilket orsakade ett våldsamt upplopp i Sveaparken, där ett flertal personer skadades, 71 poliser skadades, varav 50 så allvarligt de behövde söka vård, tre polishundar skadades och åtta polisbilar skadades svårt varav flera sattes i brand. Därutöver kapades en polisbil av maskerade män.
Den 16 april var en sammankomst planerad till Landskrona men den flyttades av polisen till Malmö. På båda platserna utbröt våldsamheter där bland annat flera bilar sattes i brand och sten kastades mot poliser.
Den 17 april utbröt återigen oroligheter ut i Skäggetorp och Navestad efter att personen meddelat han planerat en ny bränning, där han dock aldrig dök upp.
I både Linköping och Norrköping hade upprorsmakarna (min anmärkning: som representerade främmande kultur och främmande religion) i förväg kommunicerat via sociala medier och hade förberett sig genom att dyrkat upp gatsten innan polisen anlände,
även barn och mammor (min anmärkning: som representerade främmande kultur och främmande religion) deltog sedan i stenkastning.
300 svenska poliser uppges skadas under kravallerna, varav sexton så allvarligt de blev sjukskrivna.
Minst 14 civila skadades samt fler än 20 fordon förstördes.
Källa Wikipedia