• Anonym (Anonym)

Relation och arbetsplats – var går gränsen för kommentarer om utseende?

Jag och min särbo planerar att flytta ihop efter sommaren 2026, men den senaste tiden har vi börjat bråka ofta.
    I september fick han ett nytt jobb på kontor inom IT. Tidigare jobbade han på lager med bara män, nu jobbar han mest med kvinnor.
    Han har flera gånger kommenterat en kvinnlig kollega ? att hon är fin, att hon har snygga outfits och till och med beskrivit hennes klädstil ganska detaljerat. Han har också sagt att kläderna hade passat mig.
    Det som gör mig extra obekväm är att hon är cirka 15 år yngre än honom. När jag tog upp detta blev han arg och sa att han ser henne som ett barn ? men samtidigt säger han att hon är fin. För mig går det inte riktigt ihop.
    Jag har sagt att det sårar mig och får mig att känna mig osäker och mindre uppskattad, men han tycker att jag överreagerar.
    Jag undrar nu:
    ? Är det rimligt att känna sig ledsen över detta?
    ? Var går gränsen för vad som är respektfullt att säga när man är i en relation?
    ? Hur kan man prata om sådant här utan att det blir bråk?
    Känner mig väldigt besviken och fundersam inför framtiden och flytten.
    Jag har märkt att detta även påverkar mig så pass att jag mår dåligt av tanken på att de ses dagligen på jobbet.
  • Svar på tråden Relation och arbetsplats – var går gränsen för kommentarer om utseende?
  • Anonym (X)

Hur länge har ni varit ihop? 

• Anonym (.)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-18 23:29:08 följande:
     Är det rimligt att känna sig ledsen över detta?
    Skit samma om det är rimligt. Faktum är att han fortsätter trots att han vet att det gör dig ledsen. Hur svårt hade det varit för honom att ta hänsyn till dina känslor och bara knipa käft?
  • Anonym (Nisse)

Vilken skitsärbo du har! Vi tror att du ska vara väldigt vaksam och försöka ta reda på hur han är? Varningsklockorna ringer och stoppljusen blinkar rött!

• Anonym (hon den där)

Om någon blir ledsen av att indirekt bli jämförd med någon mycket yngre så hade väl en normal person lagt ner det?

Har du sagt rakt ut: Varför vill du att jag ska bli ledsen och må dåligt? 

Annars hade jag jämfört honom med en modell från (valfri herreklam) och sagt att jag tycker du borde klä dig mer som han, för en man är mer manlig i kostym, och det är viktigt att aldrig håriga underben syns, han måste verkligen ha strumpor upp till knäna annars är det så himla fult!

...vad blir reaktionen på det? Oskyldig

• Elis73

Om det är fel eller inte att kommentera yngre kollegors utseende och stil är väl upp till var och en att känna/tycka.

Men att fortsätta kommentera fastän du säger att du tar illa upp och mår dåligt av det är taskigt. Tyder på att han antingen indirekt klagar på ditt utseende, eller att han vill trycka till dig och sänka ditt självförtroende. 

Fråga både dig själv och honom och varför den som ska tycka om dig mest, aktivt gör saker för att få dig at må dåligt..... 

• Lynx123

Sjukt respektlöst och olämpligt. Hade tappat all respekt för honom...

• Anonym (Anonym)
    Anonym (X) skrev 2025-12-19 01:19:20 följande:

Hur länge har ni varit ihop? 

8 år
  • Anonym (K)

Väldigt underligt att kommentera kollegors utseende så ingående. Jag skulle tyckt det vore konstigt även om han detaljerat kommenterat en äldre mans utseende. 

• KimLinnefeldt

Det där låter oempatiskt och trist. Om du är ledsen eller orolig för något så bör människan du lever med lyssna, ställa följdfrågor, ta hänsyn. Det verkar inte han göra. Han pratar vargspråk, vänder det du säger mot dig själv, säger att det är dig det är fel på.

• Anonym (Erfaren_man)

Min bedömning, som man, är att din make är väldigt förtjust i henne. Hur viktigt är äktenskapets överlevnad för dig?

Jag tror på rak kommunikation. Säg till honom att hans beteende tydligt antyder en förälskelse från hans sida, och att han måste välja mellan att byta arbetsplats eller få behålla dig. 

Själv hade jag aldrig accepterat en sådan situation. 

• Anonym (d)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-12-19 14:02:11 följande:

Min bedömning, som man, är att din make är väldigt förtjust i henne. Hur viktigt är äktenskapets överlevnad för dig?

Jag tror på rak kommunikation. Säg till honom att hans beteende tydligt antyder en förälskelse från hans sida, och att han måste välja mellan att byta arbetsplats eller få behålla dig. 

Själv hade jag aldrig accepterat en sådan situation. 

De är särbo, bor inte ens ihop.

Men jag håller med dig och jag hade inte valt att flytta ihop med den där drummeln till man.

Att kräva att han måste byta arbetsplats däremot, det tycker jag inte att man kan begära.
  • Anonym (.)
    Anonym (d) skrev 2025-12-19 15:48:04 följande:
    Att kräva att han måste byta arbetsplats däremot, det tycker jag inte att man kan begära.
    Jag håller med. Och det skulle förmodligen inte hjälpa heller, om han bytte jobb.

Grundproblemet är ju inte att han jobbar ihop med en snygg ung kvinna, utan att han saknar respekt för TS känslor och medvetet väljer att såra henne.
  • Anonym (d)
    Anonym (.) skrev 2025-12-19 15:52:26 följande:
    Jag håller med. Och det skulle förmodligen inte hjälpa heller, om han bytte jobb.

Grundproblemet är ju inte att han jobbar ihop med en snygg ung kvinna, utan att han saknar respekt för TS känslor och medvetet väljer att såra henne.
    Precis, ingen man frivilligt skulle flytta ihop med.
    Han kommer hitta någon ny att favorisera iaf.
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (d) skrev 2025-12-19 15:48:04 följande:
    De är särbo, bor inte ens ihop.

Men jag håller med dig och jag hade inte valt att flytta ihop med den där drummeln till man.

Om han är förälskad i en kollega, men ändå värnar sitt förhållande, är arbetsbyte förmodligen den enda räddningen. 
  • Pehrmedh

Fråga homom varför du behöver få information om hans arbetskamrat.

Vad är meningen med det?

• Anonym (C)
    Pehrmedh skrev 2025-12-19 20:11:13 följande:

Fråga homom varför du behöver få information om hans arbetskamrat.

Vad är meningen med det?

Förstår inte heller varför han pratar om en kollega på det här sättet till TS. Hade inte accepterat det och inte hade jag flyttat ihop med honom.
  • Pehrmedh
    Anonym (C) skrev 2025-12-19 20:15:22 följande:
    Förstår inte heller varför han pratar om en kollega på det här sättet till TS. Hade inte accepterat det och inte hade jag flyttat ihop med honom.
    Hade i vilket fall pausat planerna på att flytta tillsammans.
  • Anonym (.)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-12-19 18:10:17 följande:
    Om han är förälskad i en kollega, men ändå värnar sitt förhållande, är arbetsbyte förmodligen den enda räddningen. 
    Tycker du att det verkar som att han värnar om sitt förhållande? 
    Anonym (Anonym) skrev 2025-12-18 23:29:08 följande:
    Han har flera gånger kommenterat en kvinnlig kollega ? att hon är fin, att hon har snygga outfits och till och med beskrivit hennes klädstil ganska detaljerat. Han har också sagt att kläderna hade passat mig.
    (...)
    Jag har sagt att det sårar mig och får mig att känna mig osäker och mindre uppskattad, men han tycker att jag överreagerar.
Svar på tråden Relation och arbetsplats – var går gränsen för kommentarer om utseende?