• Anonym (Förtvivlad)

Förskolan vägrar anpassningar!

Mitt barn började för några månader sedan på en förskola som sedan visade sig ha ett koncept där de har en egen stor buss. 

Dom åker på utflykter med barnen, besöker olika historiska platser och liknande som en del av sin pedagogik att de vill visa barnen andra saker, ta med de på museum och till skogen. Problemet är att mitt barn spyr av dessa bussresor. 

Mitt barn klarar inte av att åka buss. Rektorn menar att det här är så skolan ska undervisa och de kan inte ändra på bussresorna för det är en del av undervisningen att just åka buss. 

Vad ska jag göra?? Kan jag anmäla dom? 

• Svar på tråden Förskolan vägrar anpassningar!
  • Lynx123

Om barnet har ätit, bär armband eller kanske tar lite medicin bör det gå bra.

• cosinus

Min erfarenhet av ganska svårt åksjuka barn är att det finns tre huvudsakliga saker som hjälper.

Att barnet sitter framåt och ser vägen

Att det är svalt 

Att man kör mjukt.

Om barnet kan sitta framåt och se vägen. Ja det beror ju på bussen och ålder på barnet. 

Men svalt går ju lösa. Framförallt klä av barnet så det inte sitter med varma kläder. Se till att det fläktar där barnet sitter (om inte annat med handfläkt)

påpeka att chauffören försöker köra så mjukt som möjligt. Men också var i bussen kränger det minst.

Armband kan man ju prova. Det är ju bara att testa. Medicin kan ju ofta göra barnet trött och det kan ju vara opraktiskt för alla inblandade om man ska på utflykt.

Det finns ändå en hel del man kan göra. 5 min paus mitt i resan och gå ut med barnet i friska luften kan också vara en sak som kan hjälpa otroligt och är anpassningar som kan vara rimliga att föreslå.

Går det inte så får man ju avgöra om man ska byta dagis eller bara utrusta personalen med mycket extrakläder. Vissa barn kan kräkas och vara ok direkt igen. För andra sitter åksjukan  länge och barnet blir väldigt påverkat under lång tid. Har haft barn av båda sorter. 

• Anonym (d)

Det enda som jag funderar är hur de då löser säkerheten i en buss för x antal små barn?

Annars är det väl mest helg.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tut)

Hur kan man missa vid ansökan att man söker till en bussförskola är min första tanke? 

Eftersom förskolan är så nischad kan ju inte förskolan anpassa sig efter er när det är just att de bussas runt som är grejen. Antingen så testar ni något av ovanstående förslag eller så byter ni helt enkelt förskola. 

Är det något av de vinstdrivande företagen som har förskolan som det varit skriverier om hade jag tagit bort mitt barn från dem ändå. Det finns jättebra privata förskolor som visserligen är vinstdrivande men inte omsätter miljonbelopp och bara tar ut vinster på barnen. 

Sök en ny förskola. 

• Anonym (K)

Vad märkligt att de inte var tydligare med konceptet när ni sökte plats där!

Jag tror att det som håller bäst i längden (om inte Cosinus tips, här ovan, fungerar) är att byta förskola.

• Anonym (Mamman)

Vägrar och vägrar. tror snarare att du missat vad deras profil är.
    Jag hade bytt förskola men förstår att det blir svårt men har själv ett åksjukt barn så vet hur jobbigt det är och hade inte utsatt hen för det i onödan.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-12-20 19:35:34 följande:

Vägrar och vägrar. tror snarare att du missat vad deras profil är.
    Jag hade bytt förskola men förstår att det blir svårt men har själv ett åksjukt barn så vet hur jobbigt det är och hade inte utsatt hen för det i onödan.

fast man kan ju inte säga att vissa förskolor bara är för vissa barn. Alla barn ska ju kunna passa på alla förskolor och så får förskolan anpassa så det funkar, 
  • Tow2Mater
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2025-12-20 19:42:57 följande:
    fast man kan ju inte säga att vissa förskolor bara är för vissa barn. Alla barn ska ju kunna passa på alla förskolor och så får förskolan anpassa så det funkar, 
    Vilka anpassningar menar du de borde gora då?
  • Anonym (Mamman)
    Nej, alla förskolor är inte lika bra för alla barn som i erat fall att de färdas i buss och erat barn är åksjukt.
    Jag hade tex siktat in mig på en förskola som jag verkligen kände skulle vara det bästa för vårat barn men sedan såg vi i deras profil att de höll stängt vissa soikade veckor per år, att VH behövde hoppa in som vikarier vid behov samt hjälpas åt med städningen av lokaler vilket inte alls funkade med våra arbeten.
    Då behövde vi se efter en ny förskola som var mer anpassad efter våra behov och vi fann den.
    Det gäller att läsa det finstilta tyvärr.
  • Anonym (U)

När mitt barn var liten tillät jag inte att hen åkte i trafiken utan bilstol. Förskolan löste det genom att en pedagog promenerade med barnet i vagn istället eller så fick hen vara på annan avdelning. 

Frågan togs dock vidare och det blev sedan stoppat. Så små barn ska inte vara i trafiken utan bilstol.

• Elin pelin
    Anonym (U) skrev 2025-12-20 20:03:11 följande:

När mitt barn var liten tillät jag inte att hen åkte i trafiken utan bilstol. Förskolan löste det genom att en pedagog promenerade med barnet i vagn istället eller så fick hen vara på annan avdelning. 

Frågan togs dock vidare och det blev sedan stoppat. Så små barn ska inte vara i trafiken utan bilstol.

Har förskolan en buss är det nog en buss som är anpassad med särskilda stolar och bord så de kan äta osv. I kommunen jag bor finns en sådan buss, så det är nog inte lokaltrafik de åker.
  • Anonym (Tut)
    Jo, det kan man om de är privata. Rent krasst kan du starta en förskola som bara är för familjer som hejar på Djurgården och inte ta emot AIK:are eller någon som hejar på nåt annat lag/är helt ointresserade av sport. Lite väl nischat men ändå. 

Dagmammor är för alla. Men en del dagmammor har djur, bor på gård osv. Har man ett allergiskt barn får man hitta något annat. 

Det finns kristna förskolor, ska du be dem sluta med de kristna inslagen och bli profana för att din familj inte tror på gud? Nej. Det är inte så det funkar. 

Förskolan anpassar sådant som går att anpassa. Är ditt barn glutenintolerant så får ditt barn glutenfri kost. Behöver ditt barn extra logipedstöd ansöker de om sådant. 

Sök en annan förskola eller få det att funka. Det är alternativen ni har.
  • Anonym (U)
    Elin pelin skrev 2025-12-20 20:34:23 följande:
    Har förskolan en buss är det nog en buss som är anpassad med särskilda stolar och bord så de kan äta osv. I kommunen jag bor finns en sådan buss, så det är nog inte lokaltrafik de åker.
    Fast det spelar ju ingen roll. Man är fortfarande ute i vanliga trafiken och barn under 4 år rekommenderas inte att sitta framåtvända. Dem är för små för att sitta på bilkudde eller framåtvänd bilstol. 

Vilket är det som oftast erbjuds. 
Svar på tråden Förskolan vägrar anpassningar!