• Anonym (F)

Jag betalade hela kontantinsatsen

Jag o min sambo har vart tillsammans i 6 år, en dotter på 2,5 år. För 1,5 år sedan köpte vi ett hus. Vi har tidigare kollat på hus men min sambo hade inte pengar till kontantinsatsen så vi lade ner det. Men några år senare, vi hade fått barn så hittade vi det perfekta huset för 2,2 mkr. Min sambo sa att han saknade lite till kontantinsatsen så jg sa att jag kan lägga ut så länge, så jag betalade de ca 400 tkr som var kontantinsats pantbrev mm. Jag hade väl räknat med att han förde över det han hade utan att jag ens skulle behöva säga till men inte. Han betalade första tiden för alla möbler mm så runt 80 tkr. Han har vid flertalet tillfällen sagt vi måste redan ut det mm o jag har väl sagt att ja det får vi göra. Jag tror absolut inte han skulle lura mig på något sätt. Iaf nu 1,5 år senare har jag fortfarande inte fått något av det. Jag känner ingen stress, jag hade ca 2 mkr sparade så jag är inte i behov av pengarna nu men jag börjar stör mig på hur man kan vara skyldig så mycket o typ inte ens säga någonting. Samtidigt så får jag typ dåligt samvete för jag hade mycket sparat. Men jag vill tillägga att det kommer ifrån att jag sparat, jag har inte haft till hög lön eller liknande.  I?ll även tillägga att jag förlorat mycket i inkomst då det är jag som vart föräldraledig i 2 år o även jobbar deltid. dock har jag valt tiden med vår dotter framför pengar .Hur hade ni tänkt i mitt fall?

det som bara stör mig mest är hur man kan gå o köpa ett hus utan att ha pengarna. Min bästa kompis köpte ett hus med sin sambo. När pappa er o allt är påskrivet så säger han ty han saknar 50 tkr men att han sett hon har tillräckligt så hon kan betala resten. Är det vi som haft otroligt otur med vl av kille?

Tillbaka till mig, som sagt, jag har pengar som sagt, men bara för det betyder det väl inte att man ska stå för hela kostnaden?

• Svar på tråden Jag betalade hela kontantinsatsen
  • Anonym (Mimmi)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-04 14:07:19 följande:

Ett bra sätt att förstöra relationer - vänskaps, släktskaps, kärleks - är att låna pengar av varandra utan klara avtal. 

Det hjälpte ju ts mycket...
  • Batikhäxa

Ett bra sätt att förstöra relationer - vänskaps, släktskaps, kärleks - är att låna pengar av varandra utan klara avtal. 

Enig. Helst ska man nog försöka undvika det, för i den sekund man genomför lånet blir man gäldenär och borgenär. Man bör vara väldigt säker på att gäldenären betalar tillbaka, eller villig att se det som exempelvis förskott på arv. 
  • Anonym (Li)

Ibland är det ju så att man i ett förhållande lägger olika mycket vid kontantinsats för att man har väldigt olika kapital. T ex olika inkomst eller tidigare arv. Om den ene väljer att lägga in mer för att man ska kunna köpa huset så kan man ju skriva ägandet så att den ene äger mer och får tillbaka det vid en försäljning. Att ha ett upplägg för den andre ska betala av en skuld blir svårt om hen inte har inkomst eller kapital att göra det. Jag skulle nog om jag var du ts se det som att ni har nu möjlighet att bo där med era barn, ni får dela på kostnader och utgifter, dela på kostnader för renovering, underhåll och lån. Men du äger mer av huset och får ut mer vid försäljning. Eller så får du göra en avbetalningsplan med din sambo, avstå från sånt ni vill/behöver göra för han inte har råd och så får du tillbaka dina 200 000 om några år. 

• Mickezzz

Det bästa för er bägge hade varit att skriva ett avtal ang pengarna.
    Dels för att inte stressa någon för att betala av skulden tex.

Men i avtalet skall ni skriva vid en ev separation så har du rätt till 400 tusen mer om bostaden säljs.
    Så som det är nu om ni skulle separera så delas bostad och pengar som blir över 50/50.

• Anonym (Fq)
    Anonym (Li) skrev 2026-03-05 14:59:50 följande:

Ibland är det ju så att man i ett förhållande lägger olika mycket vid kontantinsats för att man har väldigt olika kapital. T ex olika inkomst eller tidigare arv. Om den ene väljer att lägga in mer för att man ska kunna köpa huset så kan man ju skriva ägandet så att den ene äger mer och får tillbaka det vid en försäljning. Att ha ett upplägg för den andre ska betala av en skuld blir svårt om hen inte har inkomst eller kapital att göra det. Jag skulle nog om jag var du ts se det som att ni har nu möjlighet att bo där med era barn, ni får dela på kostnader och utgifter, dela på kostnader för renovering, underhåll och lån. Men du äger mer av huset och får ut mer vid försäljning. Eller så får du göra en avbetalningsplan med din sambo, avstå från sånt ni vill/behöver göra för han inte har råd och så får du tillbaka dina 200 000 om några år. 

Men de har ju flyttat in i huset utan att ha skrivet om olika andelar i ägandet. I så fall får de skriva avtal i efterhand.
  • Anonym (Fq)
    Mickezzz skrev 2026-03-05 19:37:47 följande:

Det bästa för er bägge hade varit att skriva ett avtal ang pengarna.
    Dels för att inte stressa någon för att betala av skulden tex.

Men i avtalet skall ni skriva vid en ev separation så har du rätt till 400 tusen mer om bostaden säljs.
    Så som det är nu om ni skulle separera så delas bostad och pengar som blir över 50/50.

Jamen han köpte ju möbler för 80 000 som också är gemensamma. Så partnens reella skuld är ju 120 000.
  • KimLinnefeldt

Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-05 10:38:05 följande:
    Det hjälpte ju ts mycket...
    Det är aldrig för sent att skriva ett avtal.
  • Anonym (Mimmi)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-06 11:27:15 följande:

Det är aldrig för sent att skriva ett avtal.
    Som han inte måste godkänna, vilket krävts innan...
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-06 13:15:38 följande:
    Som han inte måste godkänna, vilket krävts innan...
    Om han inte godkänner avtalet så har man inget avtal. Han måste fås att gå med på att skriva ett avtal.
  • Anonym (U)

Jag betalade hela kontantinsatsen och lite andra kontantutgifter när vi köpte hus. Vi stod 50/50 på huset och banken krävde att vi stod 50/50 på lånen. Vi gjorde en egen uträkning av lånesatserna, så jag betalade 28% av räntan och amorteringen och sambon 72%. När jag hade möjlighet att göra en större extraamortering räknade vi om procentsatserna. Vi hade det skriftligt och berättade för våra föräldrar ifall nåt skulle hända. Dokumentet var inte juridiskt bindande, så det var därför vi blandade in dem. När vi sålde huset tog vi 50% var och betalade in våra respektive lånebelopp för att lösa lånet. Det kändes mest rättvist för oss.

• Anonym (Mimmi)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-06 16:00:25 följande:
    Om han inte godkänner avtalet så har man inget avtal. Han måste fås att gå med på att skriva ett avtal.
    Ja?
  • Anonym (F)
    Anonym (Li) skrev 2026-03-05 14:59:50 följande:

Det som känns mest fel i vårt fall är väl att jag känner mig lurad? jag hade kunnat betala hela kontantinsatsen o skrivit avtal på det, men i vårt fall har han klart o tydligt sagt att han har pengar men saknar ungefär 30 000 kr. Jag vill att mina barn ska bo fint, men han kan inte heller ta för givet att jag skulle kunna lägga ut dessa pengar, speciellt när jag var föräldraledig o tagit all föräldraledighet, gått ner i tid mm. jag förlorat redan såpass mycket inkomst att även om jag har pengarna, är kanske detta pengar jag hade behövt till min pension. Inte att Han bara utgår från att jag klarar mig utan dessa 150 000 kr.  Jag frågade Tom om vi skulle skriva avtal så han inte lurar mig men han sa nej självklart inte, då vet jag att du hade gjort slut o det är det inte värt. Jag tror inte han skulle lura mig för jag skulle inte kunna vara tillsammans med ho om om han lurade mig på pengar. Men jag tycker det är respekt löst gjort att bara utgå ifrån att jag inte behöver pengarna nu, tex när jag gått hemma med enbart 10 000 kr i månaden 

• Batikhäxa
    Anonym (F) skrev 2026-03-07 14:43:01 följande:

Det som känns mest fel i vårt fall är väl att jag känner mig lurad? jag hade kunnat betala hela kontantinsatsen o skrivit avtal på det, men i vårt fall har han klart o tydligt sagt att han har pengar men saknar ungefär 30 000 kr. Jag vill att mina barn ska bo fint, men han kan inte heller ta för givet att jag skulle kunna lägga ut dessa pengar, speciellt när jag var föräldraledig o tagit all föräldraledighet, gått ner i tid mm. jag förlorat redan såpass mycket inkomst att även om jag har pengarna, är kanske detta pengar jag hade behövt till min pension. Inte att Han bara utgår från att jag klarar mig utan dessa 150 000 kr.  Jag frågade Tom om vi skulle skriva avtal så han inte lurar mig men han sa nej självklart inte, då vet jag att du hade gjort slut o det är det inte värt. Jag tror inte han skulle lura mig för jag skulle inte kunna vara tillsammans med ho om om han lurade mig på pengar. Men jag tycker det är respekt löst gjort att bara utgå ifrån att jag inte behöver pengarna nu, tex när jag gått hemma med enbart 10 000 kr i månaden 

Men om du tar all föräldraledighet, får du någon kompensation för ditt inkomstbortfall? Du skrev att ni betalar 50-50 på allt, men gör ni det även när en är föräldraledig? Det bygger ju i så fall på att föräldraledighet och vab delas lika med. 
  • Anonym (F)
    Batikhäxa skrev 2026-03-07 17:20:34 följande:

Men om du tar all föräldraledighet, får du någon kompensation för ditt inkomstbortfall? Du skrev att ni betalar 50-50 på allt, men gör ni det även när en är föräldraledig? Det bygger ju i så fall på att föräldraledighet och vab delas lika med. 
    Nej ingen alls? delar på allt.. så jag tycker verkligen inte att jag även ska stå för all kontantinsats i 
  • Batikhäxa
    Anonym (F) skrev 2026-03-07 19:59:36 följande:
    Nej ingen alls? delar på allt.. så jag tycker verkligen inte att jag även ska stå för all kontantinsats i 
    Nej, men det är för sent. Jag tror han blir arg, skjuter upp etc för att han inte vill betala. Egentligen kanske du inte borde betala en krona till på gemensamma utgifter förrän han betalat sin halva av kontantinsatsen? Eller allra helst att han betalar det han är skyldig. På kronan. 
  • Anonym (H)

Jag har aldrig förstått delad ekonomi. Familj för mig betyder att man delar allt. Spelar väl ingen roll vem som tjänar mest eller har mer sparat.man delar väl resor, mat, upplevelser osv. Vad ska man .ed egna pengar till?

• Anonym (F)
    Batikhäxa skrev 2026-03-07 20:22:33 följande:
    Nej, men det är för sent. Jag tror han blir arg, skjuter upp etc för att han inte vill betala. Egentligen kanske du inte borde betala en krona till på gemensamma utgifter förrän han betalat sin halva av kontantinsatsen? Eller allra helst att han betalar det han är skyldig. På kronan. 

Ja något sånt är det ju?. Men hur kan man ens tänka så? Jag menar, vi är liksom sambos, har barn, han fattar ju att jag skulle lämna om det går så långt att han vägrar betala?
    i början betalade han alla utgifter vi hade för köp, men sen slutade det. 

eller är jag dum som kröver vi betalar hälften var när jag har mer sparat?

• Mickezzz
    Anonym (Fq) skrev 2026-03-05 21:35:01 följande:
    Jamen han köpte ju möbler för 80 000 som också är gemensamma. Så partnens reella skuld är ju 120 000.
    320 tusen borde det vara då.
    400-80.
  • Batikhäxa
    Anonym (F) skrev 2026-03-07 21:20:03 följande:

Ja något sånt är det ju?. Men hur kan man ens tänka så? Jag menar, vi är liksom sambos, har barn, han fattar ju att jag skulle lämna om det går så långt att han vägrar betala?
    i början betalade han alla utgifter vi hade för köp, men sen slutade det. 

eller är jag dum som kröver vi betalar hälften var när jag har mer sparat?

Jag vet inte, det är ett girigt tänk. Att han inte betalar ger ju honom en hållhake. Och han vill kanske åka snålskjuts och hoppas du släpper det, alt så förhalar han och tar hälften av värdet efter lån vid ev separation. Att du har mer sparat är en annan grej, alla gör olika val och går in med olika förutsättningar. Du har ingen skyldighet att dela med dig av det du sparade innan bara för att du har mer. I synnerhet inte när han ser dina pengar som era, men sina egna som hans. Åtminstone av tråden att döma. Det är min åsily. 
  • Batikhäxa
    Mickezzz skrev 2026-03-07 21:26:51 följande:
    320 tusen borde det vara då.
    400-80.
    Kontantinsatsen var väl 400, och hälften av det är 200.
Svar på tråden Jag betalade hela kontantinsatsen